Navigační zařízení s názvem Navi-Sailor 400 vyvinula společnost Transas založená roku 1990 v Petrohradě. Ačkoli ji v roce 2018 koupila finská firma Wärtsilä, obranná divize zůstala v ruských rukou.
Bild tvrdí, že šifrování dat systému neodpovídá vojenským bezpečnostním standardům NATO, jehož je Německo členem. „Během kybernetického útoku by mohlo dojít k napadení navigačních dat a plavidlo by mohlo plně ztratit provozuschopnost,“ citoval nejmenovaného armádního úředníka.
Zpráva rovněž poukázala na to, že Rusko čas od času provádí námořní manévry poblíž německého pobřeží Baltského moře.
Německo systém Navi-Sailor, jenž je široce používán na civilních lodích, od roku 2005, za kancléřství sociálního demokrata Gerharda Schrödera, nainstalovalo podle Bildu na přibližně sto lodí svého námořnictva.
Schröder je momentálně předsedou správní rady společnosti Nord Stream AG budující plynovod z Ruska do Evropy po dně Baltského moře. Následující německé vlády se rozhodly zařízení Navi-Sailor nainstalovat také na dvojici ponorek U35 a U36, jež jsou ve službě od roku 2015, respektive 2016.
Tyto ponorky třídy 212A, popisované armádou „jako vysoce manévrovatelné a tiché“, jsou poháněné speciálními palivovými články. Ponorka vydrží pod hladinou až tři týdny, což předtím dokázaly pouze stroje na jaderný pohon. Klasické ponorky s dieselovým pohonem, při ponoru poháněné elektřinou z baterií, vydrží pod vodou jen desítky hodin.
Německou armádou otřásá skandál, v elitních jednotkách jsou neonacisté |
Bild uvedl, že německé ministerstvo obrany na dotaz, zda je systém Transas zranitelný vůči hackerům, odpovědělo, že „vláda vyvíjí velké úsilí k zajištění bezpečnosti IT, kybernetických a krypto-médií v operačních oblastech“.
Wärtsilä uvádí, že dceřiné společnosti Transas poskytuje pětatřicet procent systémů elektronických map používaných světovou lodní přepravou a přístavy a pětačtyřicet procent globálních simulačních zařízení, které se obvykle používají pro školení.
„Námořní palubní zařízení a datové služby se používají na více než třinácti tisících komerčních plavidlech, lodích námořnictva či pobřežních hlídek z více než sto zemí,“ uvádí na svém webu Wärtsilä.
25. března 2020 |
Zelení žádají prošetření
Na nedělní zprávu Bildu mezi prvními zareagoval poslanec za opoziční Zelené Tobias Lindner, jenž zasedá v obranném výboru Spolkového sněmu. Zjištění podle Deutsche Welle označil za alarmující.
„Bundeswehr musí zajistit, aby navigační software námořnictva nepředstavoval únik informací. Ministerstvo musí rychle vysvětlit, proč se nepoužívá software od výrobce v zemích NATO,“ uvedl Lindner.
Otázkami zabezpečení technologií se v minulém týdnu zabývalo také Norsko, které je rovněž členem NATO. Jeho vláda zablokovala prodej norské odnože společnosti Rolls-Royce, podniku Bergen Engines, ruské skupině TMH. „Takové motory a technologie by měly pro Rusko velký vojenský význam, což je podle vlády zjevně v rozporu s nejlepšími zájmy norské a spojenecké bezpečnostní politiky,“ uvedla norská vláda.
Die Bundeswehr muss sicherstellen, dass die Navigationssoftware der Marine kein Sicherheitsleck darstellt. Das Ministerium muss zügig erklären, wieso keine Software eines Herstellers aus Nato-Staaten verwendet wird. @BILDamSONNTAG @mkiewel https://t.co/orGBtrLXJA
— Dr. Tobias Lindner (@tobiaslindner) March 28, 2021