Německá ponorka U36 vyplouvá z námořního přístavu Eckernförde. (23. ledna 2019) | foto: Profimedia.cz

Německo má v ponorkách ruskou navigaci. Hrozí ztráta funkčnosti, píše Bild

  • 224
Německá armáda v posledních letech nainstalovala navigační systém ruského původu na nejméně stovku svých námořních plavidel, včetně dvou ponorek. V neděli to napsal deník Bild am Sonntag, podle kterého to představuje závažné bezpečnostní riziko. „Hrozí kybernetická sabotáž nebo dokonce úplná ztráta funkčnosti," uvedl deník s odkazem na armádní zdroje.

Navigační zařízení s názvem Navi-Sailor 400 vyvinula společnost Transas založená roku 1990 v Petrohradě. Ačkoli ji v roce 2018 koupila finská firma Wärtsilä, obranná divize zůstala v ruských rukou.

Bild tvrdí, že šifrování dat systému neodpovídá vojenským bezpečnostním standardům NATO, jehož je Německo členem. „Během kybernetického útoku by mohlo dojít k napadení navigačních dat a plavidlo by mohlo plně ztratit provozuschopnost,“ citoval nejmenovaného armádního úředníka.

Zpráva rovněž poukázala na to, že Rusko čas od času provádí námořní manévry poblíž německého pobřeží Baltského moře.

Německo systém Navi-Sailor, jenž je široce používán na civilních lodích, od roku 2005, za kancléřství sociálního demokrata Gerharda Schrödera, nainstalovalo podle Bildu na přibližně sto lodí svého námořnictva.

Schröder je momentálně předsedou správní rady společnosti Nord Stream AG budující plynovod z Ruska do Evropy po dně Baltského moře. Následující německé vlády se rozhodly zařízení Navi-Sailor nainstalovat také na dvojici ponorek U35 a U36, jež jsou ve službě od roku 2015, respektive 2016.

Tyto ponorky třídy 212A, popisované armádou „jako vysoce manévrovatelné a tiché“, jsou poháněné speciálními palivovými články. Ponorka vydrží pod hladinou až tři týdny, což předtím dokázaly pouze stroje na jaderný pohon. Klasické ponorky s dieselovým pohonem, při ponoru poháněné elektřinou z baterií, vydrží pod vodou jen desítky hodin.

Německou armádou otřásá skandál, v elitních jednotkách jsou neonacisté

Bild uvedl, že německé ministerstvo obrany na dotaz, zda je systém Transas zranitelný vůči hackerům, odpovědělo, že „vláda vyvíjí velké úsilí k zajištění bezpečnosti IT, kybernetických a krypto-médií v operačních oblastech“.

Wärtsilä uvádí, že dceřiné společnosti Transas poskytuje pětatřicet procent systémů elektronických map používaných světovou lodní přepravou a přístavy a pětačtyřicet procent globálních simulačních zařízení, které se obvykle používají pro školení.

„Námořní palubní zařízení a datové služby se používají na více než třinácti tisících komerčních plavidlech, lodích námořnictva či pobřežních hlídek z více než sto zemí,“ uvádí na svém webu Wärtsilä.

25. března 2020

Zelení žádají prošetření

Na nedělní zprávu Bildu mezi prvními zareagoval poslanec za opoziční Zelené Tobias Lindner, jenž zasedá v obranném výboru Spolkového sněmu. Zjištění podle Deutsche Welle označil za alarmující.

„Bundeswehr musí zajistit, aby navigační software námořnictva nepředstavoval únik informací. Ministerstvo musí rychle vysvětlit, proč se nepoužívá software od výrobce v zemích NATO,“ uvedl Lindner.

Otázkami zabezpečení technologií se v minulém týdnu zabývalo také Norsko, které je rovněž členem NATO. Jeho vláda zablokovala prodej norské odnože společnosti Rolls-Royce, podniku Bergen Engines, ruské skupině TMH. „Takové motory a technologie by měly pro Rusko velký vojenský význam, což je podle vlády zjevně v rozporu s nejlepšími zájmy norské a spojenecké bezpečnostní politiky,“ uvedla norská vláda.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video