„Jste ukázkou toho, že když přijde na rodinu, děti a rodinnou výchovu, vůbec ničemu nerozumíte,“ rozčilila se jistá Mary Avolaová, když komentovala facebookový příspěvek sicilské diecéze. Ta minulý týden žehlila nešťastnou pravdomluvnost otce Antonia Stagliana z města Noto.
Biskup dětem během církevní akce zaměřené na umění začal vysvětlovat křesťanský základ Vánoc. A pouhé dva týdny před Štědrým večerem jim prozradil, že italská verze Santy Clause, přezdívaná Babbo Natale, neexistuje. A že jeho nejznámější podobu – tedy starého muže s nadváhou a dlouhým bílým vousem – využívá společnost Coca-Cola, aby prodala víc láhví svého nápoje.
Malí posluchači byli překvapení, velcí pobouření, píše agentura ANSA. Ačkoliv někteří rodiče ocenili, že se děti dozvěděly i katolický význam nadcházejících prázdnin, jiní dvaašedesátiletého biskupa obvinili, že jejich potomkům po víc než roce komplikovaného života v pandemii sebral i to poslední kouzlo dětství. Kritizovali také zásah do svých práv.
O tom, kdo skutečně nosí vánoční dárky, mají přece informovat rodiče a ne církev. „Zaprvé chci i jménem našeho biskupa vyjádřit svou lítost za prohlášení, které v těch maličkých vyvolalo zklamání. A chci upřesnit, že záměr monsignora Stagliana byl jiný,“ uvedl ředitel komunikace sicilské diecéze Alessandro Paolino.
Poukázal, že se dnes pravý smysl Vánoc mnohdy vytrácí a místo Ježíše je hlavní postavou Santa Claus, který svou rozesmátou tváří vábí lidi do obchodů. „Určitě nesmíme ničit dětskou představivost, ale měli bychom nabízet dobré příklady přínosné pro život,“ pokračoval s tím, že by měl Babba Natale odkazovat na důležitost „dávání, štědrosti a sdílení“.
Sjezdovku v USA zaplnil dav Santa Clausů na lyžích. Jezdili pro charitu |
Paolino pak dodal, že když tento předobraz zmizí, z postavy zbyde jen symbol spotřeby a touhy „vlastnit, kupovat, kupovat a znovu kupovat“.
Sám biskup se v tváří tvář naštvaným rodičům bránil s tím, že jen chtěl vysvětlit rozdíl mezi Santou a skutečnou historickou postavou svatého Mikuláše, z něhož všichni „otcové Vánoc“, ať už jde o italského Babba Natale, ruského dědu Mráze nebo francouzského Pėre Noël, vzešli.
„Děti stejně dobře vědí, že je Babbo Natale ve skutečnosti jejich otec nebo strýc. Takže žádné zničené sny,“ dodal ještě Stagliano. A jak připomíná portál Newsweek, Santa Claus svou světoznámou podobu skutečně získal ve firmě vyrábějící kolu.
Už ve třicátých letech minulého století si Coca-Cola najala kreslíře Haddona Sundbloma, který měl za úkol vytvořit Santu pro reklamní účely. Výsledek se v průběhu let mírně měnil, ovšem svůj vliv na nejen americkou společnost neztratil. Dnes je tak břichatý muž s plnovousem přítomný i v zemích, kde dárky nosí někdo úplně jiný.