Currywurst je v německé metropoli všudypřítomný. Spotřebuje se na něj ročně 800 milionů klobás. Mezi velké fanoušky tohoto pokrmu patří například bývalý kancléř Gerhard Schröder.
„Myslím, že currywurst se stal součástí německého kulturního dědictví... Je to obrovský příběh úspěchu,“ řekl majitel stánku s rychlým občerstvením Georg Bier. Klíčem k úspěchu je podle něj špičková kvalita klobásy.
„Do našich párků dáváme také hovězí a máme čerstvé dodávky každý den. Pak máme samozřejmě naší podomácku vyrobenou pálivou omáčku nebo kečup s příchutí karí, celá ta věc je ohňostroj chutí,“ dodal Bier.
Tradice a věčný požitek
Currywurst se začal prodávat brzy po druhé světové válce, když bylo málo jídla a Berlíňané tvrdě pracovali, aby znovu vybudovali zdevastované hlavní město. Delikatesu v roce 1949 údajně poprvé stvořila stánkařka Herta Heuwerová. Na místě jejího bufetu je dnes připevněna plaketa s nápisem: „Její nápad je tradicí a věčným požitkem!“
Verzí o vzniku tohoto pokrmu je však mnoho a currywurst byl stejně oblíbený v komunistické NDR jako na Západě.
Majitelka vyhlášeného bistra Konnopke ve východní části města řekla, že na receptu se v posledních několika desetiletích v zásadě nic nezměnilo. „Samozřejmě, že příchutě koření (používané) na východě již nejsou k dispozici. Dnes musíme kupovat jiná ochucovadla,“ řekla Dagmar Konnopkeová, dcera dlouholeté majitelky Waltraud Ziervogelové. „Ale základní ingredience, jež používáme ke zlepšování chuti našeho kečupu, zůstaly stejné po desetiletí,“ dodává.
Zákazníci jsou šťastní. „Je to naprosto fantastické. Zdejší currywurst je skvělý. Mohl bych ho jíst každý den,“ řekl s plnými ústy zdejší zákazník Marco Müller.
Konnopkeová je šťastná, že i po sedmdesáti letech je poptávka stále vysoká. „Myslím, že zůstane oblíbeným jídlem i v budoucnu, to je jasné. Mnoho generací ho zná ze svého dětství a stále k nám chodí i jako dospělí, když už jsou starší,“ řekla.