Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Státy NATO mají problém. Ruští létající obři nebudou vozit jejich náklad

  14:38
Ruská letecká přepravní společnost Volga-Dněpr přestane pronajímat členským státům NATO své obří letouny Antonov An-124 pro přepravu vojenského materiálu. Jde údajně o reakci na pokračující sankce západních zemí vůči Moskvě. Letouny využívala i česká armáda pro přepravu techniky do zahraničních misí.
Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě

Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Informace o rozhodnutí ruských aerolinek přinesl ruský deník Kommersant s odvoláním na zdroj z vedení firmy.

Jde prý o reakci za pokračující sankce západních zemí vůči Rusku. Už předtím ale o dalším neprodloužení smlouvy, která vyprší na sklonku letošního roku, referovala francouzská média.

Právě Francie nebo také Německo totiž patří k nejvýznamnějším uživatelům flotily těžkých nákladních ruských letounů. Rozhodnutí ruské společnosti pravděpodobně zkomplikuje a také prodraží přepravu pro vojenské operace v zahraničí.

An-124 Ruslan

V kódu NATO - Condor, byl největším sériově vyráběným letounem na světě - větší byl jen An-225, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.

  • Rozpětí: 73,3 m
  • Délka: 69,1 m
  • Výška: 20,8 m
  • Hmotnost: 175 tun
  • Max. zatížení: 150 tun
  • Pohon: 4× Progress D-18T
  • Max. rychlost: 865 km/h
  • Dolet: až 16 000 km (s max. zátěží 4 500 km)

Zdroj: Antonov

Například v roce 2013 během francouzské operace „Serval“ proti povstalcům z řad Tuaregů a radikálním islamistům v africkém Mali využila francouzská armáda v rozmezí ledna a února k přepravě vojenské techniky a materiálů 115 letů strojů An-124 Ruslan. Sedmkrát také do Afriky letěl s nákladem mamutí stroj An-225 Mrija.

Dalších 110 letů pak pro Francouze zajišťovaly v tomto období především britské a kanadské transportní letouny C-17.

Ruské stroje létají pro NATO roky

Státy NATO si kvůli nedostatku transportních kapacit už prakticky od roku 2004 pronajímají letouny v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a právě od ruské firmy Volga-Dněpr, které úzce kooperovaly.

Situace se změnila v roce 2016, kdy ukrajinská společnost ukončila spolupráci s Volga-Dněpr s odůvodněním, že Ukrajina vzhledem k ruské anexi Krymu a vojenským akcím na východě Ukrajiny nemůže takto Rusku technicky pomáhat a spolupracovat. „Tímto způsobem bychom vlastně schvalovali (ruskou) agresi,“ uvedl tehdy ukrajinský ministr zahraničí Pavlo Klimkin.

Fotografie

Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...

Desítka evropských zemí (Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Lucembursko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko) proto pro roky 2017 a 2018 uzavřela dva kontrakty na pronájem letových hodin velkokapacitních strojů s ukrajinskou i ruskou společností. Vyprší přesně 31. prosince 2018.

Česká armáda v minulosti stroje mnohokrát využila například pro přepravu obrněnců. Společnost Volga-Dněpr při více jak 60 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo do afrického Mali. V roce 2016 například převážela vybavení pro misi českých letců s gripeny na Island.

Loni měli spojenci nasmlouvaných celkově 1 600 letových hodin - 973 od ruské a 629 od ukrajinské společnosti.

Nejvíce stroje využívala německá armáda - zhruba tisíc hodin. Zatímco ukrajinská společnost si podle německých médií účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.

Airbus A400M

Francie sice má flotilu vlastních transportních letounů včetně čtrnácti nových airbusů A400M, ty ale uvezou podstatně nižší náklad. Nový moderní Airbus 37 tun, starší Antonov až 120 tun. Zvláštní zpráva pro francouzský parlament dokonce konstatuje, že pro nahrazení jednoho stroje An-124 bude vyžadovat nasazení až pěti letounů A400M. Náklady se pak ztrojnásobí.

Paříž proto dosud využívala i služeb společnosti International Chartering Systems, která operuje s letouny An-124 ruského ministerstva obrany.

Podívejte se na obří letoun Antonov AN 124:

5. července 2017

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Alijev má majetek i u vás, EU zavírá oči, říká novinářka o korupci v Ázerbájdžánu

4. května 2024

Premium Leyla Mustafajeva je prozatímní šéfredaktorkou ázerbájdžánského protikorupčního serveru Abzas...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  19:54

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Lepru mezi sebou ve středověku šířili lidé a veverky, tvrdí studie

4. května 2024  19:40

Lepra se ve středověké Anglii přenášela mezi lidmi a veverkami. Zjištění podporuje teorii, že při...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...