Přijímačky na střední školy se od příštího roku definitivně změní. „V prvním a druhém kole se umožňuje podat přihlášky až na tři školy u oborů s maturitní zkouškou i oborů s výučním listem a až pět přihlášek v případě oborů vzdělání s talentovou zkouškou. Vše půjde digitálně, zjednoduší to především administrativu,“ řekla iDNES.cz mluvčí ministerstva Tereza Fojtová.
Nově uchazeči seřadí priority škol již v přihlášce. „Informační systém na základě priorit přiřadí uchazeče ke konkrétním školám. Tím zmizí problém s velkým počtem neumístěných uchazečů v první fázi přijímacího řízení. Už nebudou aplikovány zápisové lístky. Změny se uplatní již v přijímacím řízení v roce 2024,“ doplnila.
Nový systém přihlašování na střední školy pro ministerstvo chystá společnost Cermat, která je odpovědná také za testy u přijímaček, maturitních i závěrečných zkoušek středoškoláků.
Klíčem k úspěchu u přijímaček nebude jen test, ale i správné pořadí škol |
Změny se podle Fojtové nevyhnou ani mateřským školám, družinám a školním klubům. „Dosud výši úplat stanovovali ředitelé škol a školských zařízení, od 1. ledna to bude nově na zřizovateli,“ vysvětlila.
Zřizovatel tak bude schopný nastavit například stejné školkovné pro celou obec. „Připravovaná prováděcí vyhláška také v návaznosti na tuto novelu zjednoduší způsob výpočtu maximální výše úplaty. Nově bude stanovena poměrně k minimální měsíční mzdě,“ pokračuje mluvčí.
Na střední školu za patnáct tisíc. Bez drahého kurzu jsou šance minimální |
To povede k tomu, že by mezi jednotlivými školami a školskými zařízeními neměly vznikat neodůvodnitelné rozdíly. „Pozitivní změnou pro děti, účastníky a jejich zákonné zástupce je i zakotvení nového důvodu pro vznik nároku na osvobození nebo snížení úplaty. Tím je pobírání přídavku na dítě,“ objasnila Fojtová.
Rozšíření důvodů tak bude mít pozitivní vliv na nízkopříjmové skupiny a žádat bude možné od 1. září 2024. Zřizovatelé budou podle této nové právní úpravy stanovovat úplatu zase pro další školní rok.
Zároveň se ale od příštího roku zruší některé daňové výjimky, včetně slevy na školkovné.
1. ledna 2024 vchází v platnost i novela zákona o pedagogických pracovnících. Ta se týká především začínajících učitelů. „Nově je v zákoně zakotveno dvouleté adaptační období a systém jejich podpory prostřednictvím uvádějícího učitele,“ řekla mluvčí ministerstva.
Praha zkoumala možnosti škol. Magistrát slibuje více míst i digitální přihlášky |
Mladí učitelé se musí dál učit. „Uvádějící učitel zejména metodicky vede začínajícího učitele po dobu jeho adaptačního období, průběžně a pravidelně s ním hodnotí jeho přímou pedagogickou činnost a výkon prací souvisejících s přímou pedagogickou činností a seznamuje ho s činností školy a s její dokumentací,“ objasnila.
Novela zakotvuje ještě další podpůrnou pozici. „Provázející učitel metodicky připravuje studenta, který se v rámci praktického vyučování připravuje na práci kantora. Provázející učitel je klíčovou osobou pro kvalitu pedagogických praxí a představuje jednu z možných specializací při výkonu činnosti učitele,“ upozornila Fojtová.
Ministerstvo vyslyšelo doktorandy
Novela zákona o vysokých školách přinese zásadní změnu pro doktorandy a zlepší podmínky jejich studia. Cílem je podle ministerstva dlouhodobě zvyšovat kvalitu tohoto stupně studia a snižovat počty neúspěšných absolventů. Počet studentů se má snížit.
„Zavedou se jasnější a přísnější kritéria výběru uchazečů o doktorandské studium, jejich celkový počet se sníží, a díky tomu jim bude možné věnovat větší péči. Kvantitu tak nahradí kvalita,“ vysvětlila mluvčí.
Přidáme kuchařkám či uklízečkám ve školách, vláda peníze schválí, dušuje se Bek |
Ministerstvo v příštím roce také hodlá pokračovat v boji proti rasismu a xenofobii. „Podpoříme vzdělávání dětí pocházejících z odlišného jazykového a kulturního prostředí. Budou zde projekty multikulturní výchovy dětí, žáků a mládeže směřující k posilování vědomí o obecné lidské sounáležitosti, poznávání historie a kultury jiných národů,“ řekla Fojtová.
S tím podle ní souvisí i pomoc v oblasti primární prevence rizikového chování a podpory duševního zdraví na školách. „V rámci těchto oblastí bude podporováno další vzdělávání pedagogických pracovníků i budoucích pedagogických pracovníků,“ přiblížila.
Tripartita dohodu neuzavřela. Platy nepedagogů rostly, hájil se Bek po jednání |
Podpora ministerstva se zaměří především na kurzy pro školní metodiky prevence, vzdělávání pracovníků školních poradenských pracovišť a skupinové kurzy pro studenty pedagogiky v oblasti primární prevence rizikového chování. V posledních letech narůstá počet sebevražd nezletilých, i na to se mají kurzy zaměřit.
Ministerstvu podle Fojtové záleží na realizaci konkrétních programů na školách. „Jsou to především programy specifické primární prevence rizikového chování, adaptační programy, wellbeing, duševní hygiena, prevence sebepoškozování a programy zaměřené na rozvoj socio-emočních dovedností,“ upřesnila.
Ministerstvo školství se pokusí vyřešit situaci nepedagogů, slíbil Dobšík |
Metodickou podporu nabídne ministerstvo i zřizovatelům. „Systémový projekt MŠMT se postupně rozšiřuje do všech krajů. Navazuje na zkušenosti z dvouleté pilotáže na Semilsku a Svitavsku. V každém kraji kromě Prahy vzniká tým odborníků, který bude zřizovatelům škol poskytovat individualizovanou podporu,“ objasnila Fojtová.
Podle ní to povede ke snížení nerovností v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a zlepšení řízení škol zejména prostřednictvím profesionalizace managementu škol a nastavením spolupráce a prohlubováním komunikace mezi řediteli, zřizovateli, regionálními aktéry a v neposlední řadě i ministerstvem.