Zastaralá technika nezvládá sníh na trati, po níž se dvakrát řítily vlaky

  9:28aktualizováno  9:28
Na železniční trati z Tanvaldu do Harrachova, po níž se letos v nejstrmějším úseku z Desné do Kořenova dvakrát nekontrolovaně řítily vlaky s cestujícími, odklízí sníh zastaralá technika. Bez její modernizace podle železničářů nebude možné problémům předejít ani nasazením moderních vozů Stadler.

Motorový vlak řady 843, který jezdí na trati mezi Harrachovem a Tanvaldem. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

"Technika na likvidaci sněhu z horské ozubnicové trati vůbec neodpovídá 21. století. Zavátá železnice z Desné do Kořenova se v zimě pouze pluhuje, zatímco ve Švýcarsku a v Rakousku se na ozubnicových tratích používají speciální frézy," řekl dopravní specialista a dlouholetý železničář Jindřich Berounský.

Problém s brzdami

Motorový vůz řady 843 z konce 90. let je vybavený kotoučovou brzdou, která bývá náchylnější na zanesení sněhem. Krom toho má vůz i brzdu elektrodynamickou, která funguje podobně jako v autě brzdění motorem - vlak dokáže zpomalovat, ale ne zastavit.

Jejich kombinace je ale problematická - když se používá elektrodynamická brzda, kotouče postupně chladnou a může se na nich usazovat led.

Na trati do Harrachova mají proto strojvedoucí nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali a udržovali vyšší teplotu kotoučů. Při prvním incidentu to podle předběžného vyšetřování strojvedoucí nedodržel.

Na trati do Kořenova svírá koleje na mnoha místech strmý kaňon. Vyhrnutý sníh se okamžitě pro projetí pluhu znovu sype na trať.

"O sníh a led drhnou převodovky motorových vozů a poškozují se. Sníh a led se dostávají rovněž do brzd a snižují jejich účinnost," podotkl Berounský.

Na ozubnicové trati počítaly České dráhy již pro letošní zimu s novými vozy Stadler. Ty mají jiný brzdový systém než motorové vozy typu 843, které se na trati v obou případech rozjely (o jejich brzdách více v rámečku).

"Stadler se ale do sněhu nehodí. Když do něj na zubačce najel, vysunul se mu schůdek u dveří. Existují také případy, kdy na sníh pod vlakem zareagovalo čidlo dveří. Strojvedoucí pak musel zastavit a obejít venku všechny dveře, aby zjistil, na kterých čidlo zareagovalo. Brodil se přitom po ramena ve sněhu a vlak nabral čtrnáct minut zpoždění," uvedl Berounský.

Že vozy Stadler se sněhovými kalamitami v Jizerských horách a Krkonoších příliš nejdou dohromady, se ukázalo i ve středu, kdy jeden z nich vykolejil při posunu na zavátém vlakovém nádraží v Jablonci nad Nisou.

"Není možné, aby z tratě, kde se používají moderní vozy, odstraňovala záplavy sněhu zastaralá nevyhovující technika," shrnul Berounský.

Mladší strojvedoucí mají z trati obavy

Na trati do Kořenova nejprve počátkem ledna projel vlak bez zastavení dvěma zastávkami, ve čtvrtek čtyřmi a zastavil asi čtyřicet metrů za novou železniční stanicí Desná-Riedlova vila (více se dočtete zde).

"Zatím není vyhodnocený rychloměrný proužek a nevíme, jakou rychlostí špatně brzdící vlak jel. Když se něco podobného stalo v lednu, měl motorový vůz maximální rychlost 87 kilometrů v hodině," poznamenal ke čtvrteční události Berounský.

V lednu podle předběžných výsledků vyšetřování chyboval strojvedoucí, který použil jinou brzdu než měl.

"Zimní jízdy na nejstrmější české železnici vyžadují od strojvedoucích především v extrémním počasí obrovské zkušenosti a mnohaletou praxi. Někteří mladší strojvedoucí mají z náročné trati velké obavy," upozornil Berounský.

Při zkoušce zvládly lokomotivy i stokilometrovou rychlost

Ačkoliv naberou vozy se špatně fungujícími brzdami v klesání z Kořenova do Desné vysokou rychlost, Berounský si nemyslí, že by mohly způsobit velkou tragédii.

"Trať sice většinou lemují skalnaté srázy a lidé by neměli kde vyskočit, ale zubačka je technicky velmi dobře konstruovaná. Při zkouškách v roce 1988 na ní jely speciálně vyvinuté lokomotivy bez problémů až stokilometrovou rychlostí," řekl Berounský.

Pokud by nastaly nějaké mimořádné komplikace, dokážou se strojvedoucí spojit s kolegy na tanvaldském nádraží radiostanicí nebo mobilním telefonem.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Soud definitivně osvobodil policistu, který autem zastavil motorkáře

Policista Šimon Vaic je viněn z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti kvůli...

Policista Šimon Vaic, který čelil obžalobě kvůli tomu, že zahradil ujíždějícímu motorkáři cestu autem v roce 2017,...

Soukup chce dobýt Evropský parlament. Z TV Barrandov zmizí jeho pořady

Jaromír Soukup na snímku z března 2016

Jaromír Soukup učinil zásadní životní rozhodnutí, píše TV Barrandov na svém twitterovém účtu. Podle Info.cz Soukup...

Policie dopadla údajné vrahy čerpadlářky v Nelahozevsi

Dům ve Vojkovicích na Mělnicku, kde policisté zadrželi podezřelého z vraždy...

Policie zadržela dva podezřelé z vraždy čerpadlářky z Nelahozevsi. Informaci iDNES.cz potvrdil policejní mluvčí Zdeněk...

Útočník na pódiu pobodal starostu Gdaňsku, ten na následky zranění zemřel

Starosta Gdaňsku Pawel Adamowicz při vystoupení na charitativní akci (13. ledna...

Na starostu polského Gdaňsku zaútočil během nedělního večera muž s nožem. Stalo se tak při charitativní akci, kdy...

Tátové od rodin i gauneři. Podezřelí z vraždy pumpařky byli „známé firmy“

Dům ve Vojkovicích na Mělnicku, kde policisté zadrželi podezřelého z vraždy...

Oba měli rodinu, jeden z nich by se brzy měl stát otcem. Oba jsou z Mělnicka, kde byli známí kvůli své kriminální...

Další z rubriky

Babišův švagr Herodes skončil v Agrofertu. Působil ve dvou firmách

Sídlo společnosti Agrofert na pražském Chodovci.

Švagr premiéra Andreje Babiše Martin Herodes odešel ze dvou firem Agrofertu, ve kterých do loňska působil. Uvedl to v...

Přichází epidemie chřipky. Nemoc od podzimu zabila už sedm lidí

chřipka

Nastupuje epidemie chřipky, hodnotí situaci v Česku Státní zdravotní ústav. Nemocných je zhruba 1158 na 100 000...

„Bursíkova žaloba“ kvůli zmařené demonstraci se vrací k soudu

Stovky protestujících proti čínské lidskoprávní politice se dožadovaly vstupu...

Nejvyšší správní soud (NSS) se musí znovu zabývat uzavírkou Hradčanského náměstí v Praze, kde se v březnu 2016 mělo...

Najdete na iDNES.cz