Nejstrmější trať slaví výročí, motoráky jezdí do Harrachova už 50 let

  15:03aktualizováno  15:03
Nejstrmější železniční trať v České republice slaví jubileum. Letos je tomu padesát let, co parní lokomotivy na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova nahradily motorové vlaky. Na počest této události čeká v sobotu na kořenovském nádraží návštěvníky jízda historickými vlaky.

Parní lokomotiva na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem | foto: Roman ČejkaMF DNES

Dvanáctikilometrová trať, které se mezi lidmi říká Polubenka, je velmi strmá. Vlaky tu musí překonat převýšení více než 270 metrů a sklon trati je až 58 promile. Aby lokomotiva kopec vyjela, je mezi kolejnicemi speciální ozubnice, která dříve pomáhala vlakům překonat prudké stoupání.

Do Polska po 65 letech

Zubačka Tanvald - Harrachov - Parní ozubnicová lokomotiva 404.003, Dolní

Na železnici mezi Sklářskou Porebou a Harrachovem se doprava zastavila na podzim 1945. V té době to přitom byla jedna z nejmodernějších tratí v zemi.

Trať je dlouhá zhruba 14 kilometrů, z toho asi kilometr je na českém území. Projekt obnovy trati za více než 160 milionů korun financovala z podstatné části Evropská unie.

"Trať byla postavena v letech 1899–1902 jako důležité spojení průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní oblastí Slezska, jejímž významným střediskem bylo město Hirschberg, dnes Jelení Hora," říká Petr Prokeš z Železniční společnosti Tanvald.

30. června 1902 byl provoz z Tanvaldu do Kořenova zahájen. Do Polska se začalo jezdit až o 4 měsíce později, jelikož těsně před dokončením stavby se zřítil pilíř viaduktu přes řeku Jizeru.

Zatímco dopravu ve Slezsku zajišťovaly moderní pruské a později říšskoněmecké elektrické lokomotivy, na naší straně jezdily rakouské ozubnicové lokomotivy řady 404.0 z Floridsdorfu. "Dochovala se do dnešních dní a je umístěna jako exponát Národního technického muzea v Jaroměři," dodává Prokeš.

Zlatá éra zubačky skončila za druhé světové války. Tehdy Němci na trať začali nasazovat i parní lokomotivy bez použití ozubnice a tím došlo k poškození trati. Do tohoto období spadá i největší železniční nehoda v historii trati.

Historický vlak na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem
Kořenovská zubačka
Kořenovská zubačka

Nehodu v roce 1945 nepřežil strojvedoucí

Pátého srpna 1945 se 125 tun vážící lokomotiva po průjezdu polubenským tunelem se spádem 53 promile převrátila a zřítila se z vysokého náspu. Hazardní jízdu zaplatil životem strojvedoucí, topič stačil ještě vyskočit.

Po válce bylo uzavřeno spojení do Polska, které se podařilo obnovit až po 65 letech. Poslední, kdo se na trati tehdy svezl, byli odsunutí Němci z pohraničí.

"V roce 1961 nahradily zastaralé parní ozubnicové lokomotivy motorové. Ostatní motoráčky se učily jezdit bez ozubnice, jak je tomu dodnes," uvádí další člen Železniční společnosti Tanvald Jaroslav Smištík.

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003
Zubačka Tanvald - Harrachov, depo Tanvald. Na snímku Rakušanka T426.001 a parní
Zubačka Tanvald - Harrachov: T426.003 zvaná Rakušanka, dnes kulturní památka

Právě na tuto počest v sobotu vyjedou na koleje historické ozubnicové vlaky. Ty dnes vyjíždějí na trať jen vzácně. "Motorových vlaků s ozubnicí bylo původně osm, dodnes se dochovaly pouze dva," doplňuje Smištík.

Trať prošla v 60. letech minulého století modernizací a fungovala i po revoluci. Mezníkem v novodobé historii se stal rok 1997. Tehdy chtěly České dráhy osobní dopravu na trati zastavit, jelikož byla vysoce ztrátová. Díky odporu veřejnosti a petici, kterou podepsalo více než 25 tisíc lidí, se trať podařilo nakonec zachovat.

Oslavy v Kořenově

Otevřené Muzeum ozubnicové dráhy 9-17h

Odjezd zvláštního ozubnicového vlaku z Tanvaldu do Kořenova 10:30, 13:41

Program na nádraží v Kořenově (jízda na ruční drezíně, historický autobus na Jizerku, jízda koňmo k Polubenskému tunelu, křest knihy o zubačkách, občerstvení) 11-17h

Odjezd zvláštního vlaku do Harrachova 11:51, 15:45

Odjezd zvláštního ozubnicového vlaku z Kořenova do Tanvaldu 12:45, 16:45

Autor:

Nejčtenější

Šofér autobusu zkolaboval za volantem, řízení za jízdy převzal cestující

Havarovaný autobus na benzinové pumpě v Hodkovicích.

Dramatické okamžiky se ráno odehrály v linkovém autobusu, který jel na rychlostní silnici z Liberce do Prahy. Šofér...

Za jízdy skočil za volant autobusu. Původně jsem měl jet později, říká hrdina

Ivo Raisr, který sám sedl za volant autobusu při jízdě poté, co profesionální...

Neobyčejnou odvahu a duchapřítomnost dnes prokázal Ivo Raisr z Liberce, když bez většího váhání skočil za volant...

Trpišovský: Spousta toho, co Baluta řekl, není pravda. Teď se může ukázat

Alexandru Baluta ze Slavie zpracovává míč.

Svým rozhovorem po odchodu na hostování do Liberce vzbudil Alexandru Baluta poměrně dost vášní, některá slova...

Plzeň - Jablonec 3:2, vítěz je druhý, přestřelku krásně rozhodl Kopic

Plzeňská radost z gólu v zápase s Jabloncem

Udrželi druhé místo a znovu stáhli náskok vedoucí Slavie na tři body. Fotbalisté Plzně v dohrávce 9. kola první ligy...

„Fügnerka“ byla symbol vítězství, říká architekt Kotas. Mrzí ho její stav

Patriku Kotasovi je líto, jak terminál chátrá. A mrzí jej, že oproti původní...

Někteří ji nesnášejí, jiným se líbí. Ať je to jak chce, červená konstrukce terminálu MHD ve Fügnerově ulici dnes už...

Další z rubriky

Česká Lípa zažila nebývalé řádění nejméně osmi zlodějů, usvědčila je DNA

Ilustrační snímek

Brali vše, co zvládli odnést. Elektroniku, kosmetiku, drobnosti a nepohrdli ani kasičkou s drobnými. Stali se...

Němci odvezli na smrt vlastence i židy. Od zatýkání v Turnově uběhlo 80 let

Němci odvážejí 1. září 1939 v autobusech do koncentračního tábora Buchenwald...

Po začátku druhé světové války vnesli nacisté do Turnova strach. K autokaru s cílovou stanicí koncentrační tábor...

Poláci hájili důl u hranic, lidé jim spílali za chabou prezentaci i záruky

Do Chotyně včera přijel i ředitel polského dolu Turów Slawomir Wochna.

Místy bouřlivá atmosféra panovala v úterý odpoledne v sokolovně v Chotyni. Tamní cvičební sál už zažil leccos, jednání...

Fasádu libereckého Uranu rozehrají světla a stíny, má důstojně stárnout

Návrh podoby Uranu od studia Re architekti

Nová tvář budovy libereckého Uranu se ponoří do hry světla a stínu. Dovolí jí to materiál, který nahradí současnou...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz