Ťok hájil před svým opozičním předchůdcem Stanjurou postup oprav na D1

  20:08aktualizováno  20:08
Ministr dopravy Ťok hájil před exministrem Zbyňkem Stanjurou pomalé opravy dálnice D1. „Zkolabovala nám tam firma, v kombinaci s mohutným sněžením pak nastala kalamita, která se na Vysočině stává,“ uvedl Ťok. Podle něj není třeba „zavádět standard odvolávání ministra dopravy kvůli zácpě na D1.“ Podle Stanjury však vláda nese vinu za špatný výběr firmy.

Exministr Stanjura v pořadu Partie především kritizoval jednak postup rekonstrukce dálnice, jednak kroky, které chce ministerstvo podniknout v budoucnu. Odmítl však, že by Ťokovi hrozilo odvolání za sněhovou kalamitu. 

Podle něj nebyla dálnice na zimu technicky připravená, při problémech pak nebyla doprava dostatečně rychle odkloněna. Vláda však nese podle Stanjury vinu za výběr firmy, která zakázku neplnila dobře, což mělo být patrné již delší dobu. „Stát mohl zareagovat dříve, nemusel čekat na první kalamitu,“ uvedl Stanjura.

Ministerstvo dopravy podle Ťoka nemohlo na signály o problémech firmy nijak reagovat, protože bylo vázané zákonem o veřejných zakázkách. „Firmě jsme měli povinnost prodloužit termín. Ten jsme prodloužili, myslím, do 16. prosince, kdy jsme teprve mohli tu firmu vyhodit, a to jsme také okamžitě udělali,“ kontroval Ťok. 

Fotogalerie

Do té doby se podle ministra stát usilovně snažil zakrýt výkopy a kaverny, aby mohl být na opravovaných místech bezpečně obnoven provoz. „Kdybychom práce zastavili na začátku prosince, situace by byla ještě horší,“ uvedl Ťok.  Na zakrytí výkopů se nyní podle něj usilovně pracuje.

Na tom, zda mohly být kaverny zakryté dříve, se ministr dopravy se svým opozičním předchůdcem neshodli. Stanjura nesouhlasí ani s Ťokovým tvrzením, že novelizovaný zákon o veřejných zakázkách bude schopen předejít situacím, jako byla ta letošní.

Dočasné zrušení dálničních známek na D1

Kritiku ministr dopravy sklidil také za rychlost, s jakou jeho rezort dálnici D1 opravuje. „Devět stavebních sezon na 160 kilometrů, to je neuvěřitelně pomalé tempo. Přitom je to rekonstrukce, není to výstavba nové dálnice,“ kritizoval Stanjura práci ministerstva a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). 

Dálniční známky jdou dobře na odbyt. Stát loni vybral pět miliard korun

Zpomalení způsobené táhlými opravami by ODS chtěla řidičům vykompenzovat zrušením poplatku za dálniční známku na 160 kilometrech dálnice D1, alespoň po dobu oprav. Podle Stanjury by takové opatření nemělo významně zasáhnout do státního rozpočtu.

Ťok označil takový návrh za populistický. Nutné opravy se podle něj totiž dělají mimo jiné právě za peníze vybrané z dálničních známek. „Poslední čtyři roky nenavyšujeme (cenu) dálniční známky, přestože se zvyšují náklady,“ informoval, jakým způsobem se stát v současnosti snaží řidičům vynahradit dlouhé kolony.

V souvislosti s dálničními známkami komentoval Ťok také připravované zavedení jejich elektronické verze, která má nahradit papírové kupony a státu ušetřit přes 100 milionů ročně. ODS projekt podporuje, Stanjura ovšem znovu Ťokovi vytkl neplnění časového rámce. Ministerstvo dopravy mělo podle původního plánu stihnout novinku spustit v roce 2019. Podle Ťoka to však ministerstvo pravděpodobně stihne 

Největším problémem rezortu dopravy je rychlost

Ťok připouští, že z politických důvodů došlo ve věci elektronické dálniční známky ke zpoždění. Proti obvinění z nepřiměřeně dlouho trvajících oprav se však ohradil. „Když si porovnáte Německo i Rakousko, tak tam se tedy v zácpách na dálnicích, přestože tam není tak velká oprava, stojí déle. Připomenu, že třeba Německo dálnici do Berlína opravovalo úplně stejným způsobem jako my a trvalo jim to velmi podobný čas,“ uvedl Ťok.

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Podle ministra komplikují opravy dálnice především ekologičtí aktivisté, kteří hromadně napadají usnesení úřadů o stavebních povoleních. V kritice aktivistů s Ťokem Stanjura jednoznačně souhlasí. ODS podle něj v minulosti dokonce navrhovala, aby stát těmto organizacím omezil dotace.

Právě v souvislosti s byrokratickými překážkami, kterým jsou vystaveny opravy a výstavba vozovek, vidí oba politici jako klíčové zavést do stavebního zákona takzvanou fikci souhlasu. Toto opatření má zajistit, že pokud příslušný úřad nevydá své rozhodnutí ohledně stavby ve lhůtě do 60 dnů, bude to automaticky bráno jako jeho souhlas.

„Je to bič na stát, aby dotyčné orgány fungovaly správně,“ uvedl Stanjura. Dodal, že stát má tendenci sám sebe zdržovat bez ohledu na to, kdo je ve vládě. Ministr Ťok potvrdil, že do připravované novely Zákona o urychlení výstavby infrastruktury vláda fikci souhlasu plánuje zahrnout. ODS chce toto opatření zavést také pro normální stavby.

Bodový systém

Politici také diskutovali o plánovaných změnách v bodovém systému. Ze současných pěti kategorií přestupků chce ministerstvo dopravy udělat tři. Strhávat se nově bude pouze nula, čtyři a šest bodů. Nula je novinkou, ministr Ťok navrhuje, že bude malé přestupky řešit pouze mírnou finanční pokutou nebo domluvou. 

Na českých silnicích loni zahynulo 565 lidí, chystá se přísnější bodový systém

„Pokud s sebou například nemáte řidičský průkaz, nebo věci podobného typu. Tyto bagatelní přestupky jsme dříve trestali dvěma body a nemyslím si, že je to úplně fér,“ uvedl ministr na dotaz, která provinění bude policie nově řešit pouhým udělením pokuty. 

Ťoka podle jeho slov ke snaze o zjednodušení bodového systému inspirovaly debaty s členy Hospodářského výboru, včetně Zbyňka Stanjury. Politici se shodují na tom, že policie by měla trestat piráty silnic a hazardéry přísněji, než drobná provinění, která tolik neohrožují bezpečnost účastníků dopravního provozu.

Stanjura i v tomto bodě vytkl ministerstvu dopravy zpoždění. Novela zákona měla podle poslance platit již v roce 2018, ve sněmovně se navíc očekává jeho další pozdržení četnými pozměňovacími návrhy. Předběžně je však ODS ochotná připravovaný podpořit.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Vraha své dcery potkala v metru, sedl si přímo proti ní. Zhroutila se

Roberta Kučerová s fotografií své zavražděné dcery Reginy

Před dvaceti lety přišla Roberta Kučerová o jediné dítě. Její sedmadvacetiletou dceru Reginu nechal zavraždit Zdeněk...

Magnetický pól chvátá k Rusku a vědci tápou. Možná hrozí přepólování

Posun severního magnetického pólu (30. 12. 2009)

V zemském nitru se něco děje. Severní magnetický pól Země se přesouvá od Kanady směrem k Rusku a jeho pohyb je čím dál...

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Utajená auta policie lze snadno odhalit. Jejich značky chybí v databázi

Ilustrační snímek

Policejní sledovači mají poněkud nečekaný problém. Je jím nenápadná vyhledávací databáze České kanceláře pojistitelů. V...

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

Další z rubriky

ANO mohu posunout dál, říká Stuchlík. Zároveň nevylučuje konec v politice

Petr Stuchlík ve volebním štábu ANO (7.10.2018)

Pokud nezíská nějakou výraznější funkci v hnutí, mohl by na podzim Petr Stuchlík, loňský kandidát ANO na pražského...

Ministerstvo kárá úřady, přehlížely připomínky sousedů masivní vily

Výrazná betonová stavba v hodnotě desítek milionů korun obehnaná čtyřmetrovou...

Ministerstvo pro místní rozvoj se zastalo odpůrců mohutné stavby na okraji Prostějova. Investor z rozhodování o její...

Ministr Petříček si počíná v rozporu se zájmy země, tvrdí komunisté

Vedení KSČM informuje o tom, že se strana rozhodla podpořit menšinovou vládu...

Vedení KSČM vyhodnocovalo dosavadní toleranci menšinové vládě Andreje Babiše a usiluje o změny. „KSČM hodnotí dosavadní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz