Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

aktualizováno  13:26
V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích komentoval v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz Tomáš Lerch, šéf dopravní policie a Stanislav Vondruška, zakladatel Českého sdružení dopravních nehod, který při tragické nehodě přišel o dceru.

„Oproti západní Evropě máme stále co dohánět. Je tedy třeba pro to něco dělat,“ komentuje Tomáš Lerch v Rozstřelu. Podle šéfa dopravní policie je obrovským problémem nepozornost řidičů.

Mezi nejčastější příčiny smrtelných silničních incidentů patří nepřiměřená rychlost a nepozornost šoférů, na které se často podílí používání mobilních telefonů, vyplývá ze statistik (více čtěte zde).

Podle Stanislava Vondrušky je velkým problémem stáří českého vozového parku. „Jsou to konstrukčně velmi stará auta bez bezpečnostní výbavy,“ vysvětluje. „Stav vozidla může následky nehody ovlivnit asi o deset procent,“ uvádí Tomáš Lerch. Důležité jsou podle šéfa dopravní policie také bezpečné silnice, nejlépe směrově oddělené.

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Vysoká nehodovost má podle obou hostů souvislost s počasím. Loňský nadprůměrně teplý rok stejně jako v minulosti zaznamenal nárůst nehodovosti. V teplém počasí vyjíždí více motorkářů, kteří patří k nejohroženějším účastníkům provozu. Velkým problémem je únava řidičů následkem horka.

Tři hlavní příčiny, které tvoří padesát procent tragických nehod, jsou nevěnování se řízení, nepřizpůsobení rychlosti stavu silnice a vjetí do protisměru, které má souvislost se snížením pozornosti řidiče, často i následkem únavy z horka.

V absolutním měřítku je příčinou všech nehod v České republice právě nevěnování se řízení. Oba hosté Rozstřelu se shodují na tom, že obrovským problémem je používání mobilních telefonů při řízení. Policie se na to chce podle Lercha výrazněji zaměřit.

„Češi nejsou špatní řidiči, ale podceňují nástrahy provozu. Často se rozptylují za volantem. Podceňují riziko únavy,“ komentuje Lerch. „Chybí tolerance a ohleduplnost,“ dodává. „Je třeba změna myšlení,“ shoduje se s Vondruškou.

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Bodový systém se podle Lercha osvědčil. Podle zkušeností policie a ministerstva dopravy by se měl zjednodušit. Lerch by byl ovšem za jeho zpřísnění. „U velmi závažných přestupků by se mělo zavést pravidlo dvakrát a dost,“ uvádí. Pokuty v Česku patří k těm nejnižším. „Myslím si, že nastavení systému by mělo být takové, aby mělo preventivní charakter. Aby hrozba sankce od porušování předpisů odrazovala, “ vysvětluje.

„Letos po dlouhých letech narostl počet nehod pod vlivem alkoholu a drog,“ uvádí Lerch. Například nedodržení bezpečného odstupu tvoří devět procent nehod. „V současnosti s ministerstvem dopravy, které chystá novelu zákona, diskutujeme zavedení přesné definice bezpečné vzdálenosti,“ komentuje. V plánu je nákup zařízení, které umí bezpečnou vzdálenost měřit, inspirací má být Německo.

Podle Lercha budou zařazovat policisté do služby více motocyklů. Kupovat nové radary se nechystají, chtějí však více používat dalekohledy, kterými odhalí telefonující řidiče.

Nejohroženější jsou motocyklisté a chodci

Na negativní bilanci uplynulého roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo (86 usmrcených motocyklistů, meziročně +26), zřejmě i vlivem extrémně teplého počasí a dlouhé motorkářské sezony. Podle statistik si 57 procent nehod v loňském roce zavinili motorkáři sami. 

Nedaří se také zlepšit situaci u chodců, kde sice ubylo těžkých zranění, ale počet smrtelných nehod vzrostl (113 usmrcených chodců, meziročně +12). 

Intenzita dopravy se stále zvyšuje a nejzranitelnější účastníci provozu, mezi které patří i děti, jsou tak častěji vystaveni rizikovým situacím.

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška v diskusním...

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

„Přestože před více než dvaceti lety umíralo na silnicích násobně více lidí, než tomu bylo v uplynulých letech, stále vidím nevyužitý potenciál k dalšímu snižování. Nová auta jsou zpravidla bezpečnější, ale i v těch bohužel umírají nepřipoutaní lidé, stále máme vysoké počty usmrcených i těžce zraněných cyklistů, kteří nepoužili přilbu, fatální následky nehod chodců jsou také neustále omílaným tématem. Zcela zbytečné jsou fatální nehody způsobené tím, že se řidič rozptyluje mobilním telefonem, nebo nedodržuje ani minimální bezpečnostní odstup od vozidla před sebou,“ komentuje Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy. O strategii silniční bezpečnosti na letošní rok čtěte více zde.

Fotogalerie

Agresivita a nepozornost

Mezi nejčastější příčiny tragických nehod patří nepřiměřená rychlost a nepozornost, a to nejen řidičů, ale také chodců a cyklistů. „Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální,“ poznamenal Neřold.

Ve srovnání s loňským rokem přitom markantně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce. U vážných nehod chodců pak hraje největší roli nepozornost – jak na straně řidičů, tak samotných chodců. 

Celý Rozstřel s Tomášem Lerchem a Stanislavem Vondruškou:

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Wartburg je Bauhaus na kolech. Jeho tvůrci sedmkrát zamítli nový trabant

Wartburg 353 vydržel ve výrobě 25 let.

Největší designér východní půlky Německa Karl Clauss Dietel dal tvář wartburgu, roburu a simsonu. Čtyřiaosmdesátiletý...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

Škola smyku pro seniory má úspěch. Je zdarma, patronem je Monsieur Dakar

Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu...

Projekt Jedu s dobou zaměřený na řidiče starší 65 let proškolil loni v učebnách i na polygonech na 3 300 seniorů. Ti se...

Musím prodat čtvrtinu elektroaut, abych splnil cíle, tvrdí šéf Seatu

Seat Minimó

Charismatický rodák z Milána Luca de Meo táhne vzhůru Seat. V rozhovoru pro iDNES.cz se chlubí mladými zákazníky, které...

K volajícímu autu poslali vyprošťovací tým, nezraněný řidič už byl venku

Havarované auto nedaleko Karlových Varů samo zalarmovalo záchranáře.

Auto vybavené systémem automatického tísňového volání eCall havarovalo dopoledne na silnici z Karlových Varů směrem na...

Najdete na iDNES.cz