Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

aktualizováno  13:26
V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích komentoval v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz Tomáš Lerch, šéf dopravní policie a Stanislav Vondruška, zakladatel Českého sdružení dopravních nehod, který při tragické nehodě přišel o dceru.

„Oproti západní Evropě máme stále co dohánět. Je tedy třeba pro to něco dělat,“ komentuje Tomáš Lerch v Rozstřelu. Podle šéfa dopravní policie je obrovským problémem nepozornost řidičů.

Mezi nejčastější příčiny smrtelných silničních incidentů patří nepřiměřená rychlost a nepozornost šoférů, na které se často podílí používání mobilních telefonů, vyplývá ze statistik (více čtěte zde).

Podle Stanislava Vondrušky je velkým problémem stáří českého vozového parku. „Jsou to konstrukčně velmi stará auta bez bezpečnostní výbavy,“ vysvětluje. „Stav vozidla může následky nehody ovlivnit asi o deset procent,“ uvádí Tomáš Lerch. Důležité jsou podle šéfa dopravní policie také bezpečné silnice, nejlépe směrově oddělené.

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Vysoká nehodovost má podle obou hostů souvislost s počasím. Loňský nadprůměrně teplý rok stejně jako v minulosti zaznamenal nárůst nehodovosti. V teplém počasí vyjíždí více motorkářů, kteří patří k nejohroženějším účastníkům provozu. Velkým problémem je únava řidičů následkem horka.

Tři hlavní příčiny, které tvoří padesát procent tragických nehod, jsou nevěnování se řízení, nepřizpůsobení rychlosti stavu silnice a vjetí do protisměru, které má souvislost se snížením pozornosti řidiče, často i následkem únavy z horka.

V absolutním měřítku je příčinou všech nehod v České republice právě nevěnování se řízení. Oba hosté Rozstřelu se shodují na tom, že obrovským problémem je používání mobilních telefonů při řízení. Policie se na to chce podle Lercha výrazněji zaměřit.

„Češi nejsou špatní řidiči, ale podceňují nástrahy provozu. Často se rozptylují za volantem. Podceňují riziko únavy,“ komentuje Lerch. „Chybí tolerance a ohleduplnost,“ dodává. „Je třeba změna myšlení,“ shoduje se s Vondruškou.

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Bodový systém se podle Lercha osvědčil. Podle zkušeností policie a ministerstva dopravy by se měl zjednodušit. Lerch by byl ovšem za jeho zpřísnění. „U velmi závažných přestupků by se mělo zavést pravidlo dvakrát a dost,“ uvádí. Pokuty v Česku patří k těm nejnižším. „Myslím si, že nastavení systému by mělo být takové, aby mělo preventivní charakter. Aby hrozba sankce od porušování předpisů odrazovala, “ vysvětluje.

„Letos po dlouhých letech narostl počet nehod pod vlivem alkoholu a drog,“ uvádí Lerch. Například nedodržení bezpečného odstupu tvoří devět procent nehod. „V současnosti s ministerstvem dopravy, které chystá novelu zákona, diskutujeme zavedení přesné definice bezpečné vzdálenosti,“ komentuje. V plánu je nákup zařízení, které umí bezpečnou vzdálenost měřit, inspirací má být Německo.

Podle Lercha budou zařazovat policisté do služby více motocyklů. Kupovat nové radary se nechystají, chtějí však více používat dalekohledy, kterými odhalí telefonující řidiče.

Nejohroženější jsou motocyklisté a chodci

Na negativní bilanci uplynulého roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo (86 usmrcených motocyklistů, meziročně +26), zřejmě i vlivem extrémně teplého počasí a dlouhé motorkářské sezony. Podle statistik si 57 procent nehod v loňském roce zavinili motorkáři sami. 

Nedaří se také zlepšit situaci u chodců, kde sice ubylo těžkých zranění, ale počet smrtelných nehod vzrostl (113 usmrcených chodců, meziročně +12). 

Intenzita dopravy se stále zvyšuje a nejzranitelnější účastníci provozu, mezi které patří i děti, jsou tak častěji vystaveni rizikovým situacím.

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška v diskusním...

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

„Přestože před více než dvaceti lety umíralo na silnicích násobně více lidí, než tomu bylo v uplynulých letech, stále vidím nevyužitý potenciál k dalšímu snižování. Nová auta jsou zpravidla bezpečnější, ale i v těch bohužel umírají nepřipoutaní lidé, stále máme vysoké počty usmrcených i těžce zraněných cyklistů, kteří nepoužili přilbu, fatální následky nehod chodců jsou také neustále omílaným tématem. Zcela zbytečné jsou fatální nehody způsobené tím, že se řidič rozptyluje mobilním telefonem, nebo nedodržuje ani minimální bezpečnostní odstup od vozidla před sebou,“ komentuje Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy. O strategii silniční bezpečnosti na letošní rok čtěte více zde.

Fotogalerie

Agresivita a nepozornost

Mezi nejčastější příčiny tragických nehod patří nepřiměřená rychlost a nepozornost, a to nejen řidičů, ale také chodců a cyklistů. „Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální,“ poznamenal Neřold.

Ve srovnání s loňským rokem přitom markantně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce. U vážných nehod chodců pak hraje největší roli nepozornost – jak na straně řidičů, tak samotných chodců. 

Celý Rozstřel s Tomášem Lerchem a Stanislavem Vondruškou:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Až auta vymřou, chodící hyundai zdolá každou překážku

Hyundai představilo vylepšený prototyp "chodícího vozidla".

Dostane se i tam, kam nevedou žádné silnice, třeba po katastrofě v chemičce přeskáče všechny trosky a záchranáře...

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

Najdete na iDNES.cz