Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

aktualizováno  13:26
V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích komentoval v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz Tomáš Lerch, šéf dopravní policie a Stanislav Vondruška, zakladatel Českého sdružení dopravních nehod, který při tragické nehodě přišel o dceru.

„Oproti západní Evropě máme stále co dohánět. Je tedy třeba pro to něco dělat,“ komentuje Tomáš Lerch v Rozstřelu. Podle šéfa dopravní policie je obrovským problémem nepozornost řidičů.

Mezi nejčastější příčiny smrtelných silničních incidentů patří nepřiměřená rychlost a nepozornost šoférů, na které se často podílí používání mobilních telefonů, vyplývá ze statistik (více čtěte zde).

Podle Stanislava Vondrušky je velkým problémem stáří českého vozového parku. „Jsou to konstrukčně velmi stará auta bez bezpečnostní výbavy,“ vysvětluje. „Stav vozidla může následky nehody ovlivnit asi o deset procent,“ uvádí Tomáš Lerch. Důležité jsou podle šéfa dopravní policie také bezpečné silnice, nejlépe směrově oddělené.

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Vysoká nehodovost má podle obou hostů souvislost s počasím. Loňský nadprůměrně teplý rok stejně jako v minulosti zaznamenal nárůst nehodovosti. V teplém počasí vyjíždí více motorkářů, kteří patří k nejohroženějším účastníkům provozu. Velkým problémem je únava řidičů následkem horka.

Tři hlavní příčiny, které tvoří padesát procent tragických nehod, jsou nevěnování se řízení, nepřizpůsobení rychlosti stavu silnice a vjetí do protisměru, které má souvislost se snížením pozornosti řidiče, často i následkem únavy z horka.

V absolutním měřítku je příčinou všech nehod v České republice právě nevěnování se řízení. Oba hosté Rozstřelu se shodují na tom, že obrovským problémem je používání mobilních telefonů při řízení. Policie se na to chce podle Lercha výrazněji zaměřit.

„Češi nejsou špatní řidiči, ale podceňují nástrahy provozu. Často se rozptylují za volantem. Podceňují riziko únavy,“ komentuje Lerch. „Chybí tolerance a ohleduplnost,“ dodává. „Je třeba změna myšlení,“ shoduje se s Vondruškou.

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

Bodový systém se podle Lercha osvědčil. Podle zkušeností policie a ministerstva dopravy by se měl zjednodušit. Lerch by byl ovšem za jeho zpřísnění. „U velmi závažných přestupků by se mělo zavést pravidlo dvakrát a dost,“ uvádí. Pokuty v Česku patří k těm nejnižším. „Myslím si, že nastavení systému by mělo být takové, aby mělo preventivní charakter. Aby hrozba sankce od porušování předpisů odrazovala, “ vysvětluje.

„Letos po dlouhých letech narostl počet nehod pod vlivem alkoholu a drog,“ uvádí Lerch. Například nedodržení bezpečného odstupu tvoří devět procent nehod. „V současnosti s ministerstvem dopravy, které chystá novelu zákona, diskutujeme zavedení přesné definice bezpečné vzdálenosti,“ komentuje. V plánu je nákup zařízení, které umí bezpečnou vzdálenost měřit, inspirací má být Německo.

Podle Lercha budou zařazovat policisté do služby více motocyklů. Kupovat nové radary se nechystají, chtějí však více používat dalekohledy, kterými odhalí telefonující řidiče.

Nejohroženější jsou motocyklisté a chodci

Na negativní bilanci uplynulého roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo (86 usmrcených motocyklistů, meziročně +26), zřejmě i vlivem extrémně teplého počasí a dlouhé motorkářské sezony. Podle statistik si 57 procent nehod v loňském roce zavinili motorkáři sami. 

Nedaří se také zlepšit situaci u chodců, kde sice ubylo těžkých zranění, ale počet smrtelných nehod vzrostl (113 usmrcených chodců, meziročně +12). 

Intenzita dopravy se stále zvyšuje a nejzranitelnější účastníci provozu, mezi které patří i děti, jsou tak častěji vystaveni rizikovým situacím.

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška v diskusním pořadu Rozstřel. (9. ledna 2019)

„Přestože před více než dvaceti lety umíralo na silnicích násobně více lidí, než tomu bylo v uplynulých letech, stále vidím nevyužitý potenciál k dalšímu snižování. Nová auta jsou zpravidla bezpečnější, ale i v těch bohužel umírají nepřipoutaní lidé, stále máme vysoké počty usmrcených i těžce zraněných cyklistů, kteří nepoužili přilbu, fatální následky nehod chodců jsou také neustále omílaným tématem. Zcela zbytečné jsou fatální nehody způsobené tím, že se řidič rozptyluje mobilním telefonem, nebo nedodržuje ani minimální bezpečnostní odstup od vozidla před sebou,“ komentuje Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy. O strategii silniční bezpečnosti na letošní rok čtěte více zde.

Agresivita a nepozornost

Mezi nejčastější příčiny tragických nehod patří nepřiměřená rychlost a nepozornost, a to nejen řidičů, ale také chodců a cyklistů. „Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální,“ poznamenal Neřold.

Ve srovnání s loňským rokem přitom markantně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce. U vážných nehod chodců pak hraje největší roli nepozornost – jak na straně řidičů, tak samotných chodců. 

Celý Rozstřel s Tomášem Lerchem a Stanislavem Vondruškou:

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...