Taxikáři připravují další protesty. Liftago chce, aby se Ťok omluvil

  • 519
Poslanci v úterý rozhodli, že si na řešení stupňující se krize v oblasti přepravy dají až rok času. Ministr Dan Ťok navíc uvedl, že si za situaci mohou taxikáři sami. Tím však rozčílil i ty řidiče, kteří dosud neprotestovali. Společnost Liftago po něm proto požaduje oficiální omluvu a v pondělí zřejmě znovu začne další kolo protestů v ulicích.

K úternímu jednání poslanců vzhlíželi někteří protestující taxikáři s velkou nadějí. Své protesty přerušili kvůli slibu prosazení drobné ale zato rychlé změny zákona, která by zavedla povinnost zprostředkovatelů dopravy kontrolovat, že jejich řidiči dodržují všechny povinnosti.

Jenže po skončení jednání poslaneckých klubů se jejich naděje rozplynuly.

Ministr Ťok zúženou variantu novely odmítl s tím, že neřeší problém v celé šíři a poslanci se vrátili zpět k „rýsovacím prknům“. Připravují teď obsáhlou změnu zákona, která ale nebude připravena dříve než za rok. 

Taxikáři se takovým vývojem událostí cítí zrazeni a přemýšlí, co dál.

Protesty se budou téměř jistě opakovat

S největší pravděpodobností se tak Pražané budou muset znovu obrnit před dalšími protesty, které zřejmě začnou v pondělí. Alespoň to tak zatím deklarovaly pražské taxi dispečinky. 

18. února 2018

Kolik taxikářů se v ulicích tentokrát ukáže je zatím nejasné. Začínají se totiž čím dál více projevovat jejich vnitřní neshody. Dokladem toho budiž i jejich hádka po jednání s Andrejem Babišem. Problém je, že nelze zaměňovat taxikáře a taxi dispečinky, pro které taxikáři jezdí, za jednu skupinu, která požaduje totéž.

Jistě, na chvíli je teď spojila nenávist vůči řidičům Uberu a Taxify, kteří dělají stejnou práci jako oni, jen s menšími náklady a téměř žádnou byrokracií. Jenže narychlo spíchnuté řešení, kterým obyčejné taxikáře na chvilku uchlácholil předseda vlády Babiš a které nakonec ze stolu shodil ministr dopravy, není ani pro dispečinky žádné terno.

„Můžete si za to sami,“ vmetl Ťok taxikářům

Oni jsou totiž také zprostředkovatelé dopravy a nové povinnosti by se netýkaly jen Uberu a Taxify, ale i jich. A třeba podle majitele největšího pražského dispečinku AAA Radio taxi Jiřího Kvasničky se tímto opatřením stát snaží převést svou odpovědnost na podnikatele, bez toho, aby jim dal ke kontrole řidičů náležité nástroje. Za porušení povinností zprostředkovatele by přitom i dispečinkům hrozily pokuty až 700 tisíc korun, či dokonce zákaz činnosti.

Taxikáři si na novelu počkají až rok. Poslanci nebudou „šít horkou jehlou“

I přesto tuto nesourodost názorů se ale ministru Ťokovi podařilo v úterý rozčílit snad každého taxikáře v zemi, a to včetně dispečinků. Zejména svým výrokem, že si za celý problém mohou sami a že si svou činností vyrobili vlastní konkurenci.

Největší podvodníci a zloději, kteří ve svých vozech u Staroměstského náměstí okrádají turisty a na něž měla tato slova nejspíše mířit, se možná zastydí, ale tisíce taxikářů, kteří nemají ve zvyku krást, jeho výrok urazil. A to včetně těch, které ani veřejnost za podvodníky a zloděje nepovažuje a kteří nikde neprotestují. 

Příkladem mohou být řidiči, kteří jezdí pro českou společnost Liftago. Tedy pro aplikaci, jenž se do značné míry podobá Uberu a Taxify, jen s tím rozdílem, že pro ni nejezdí amatéři, ale jen licencování řidiči - taxikáři.

Zprostředkovatel požaduje větší kontrolu zprostředkovatelů

Jejího zakladatele Ondřeje Krátkého popudila Ťokova slova dokonce natolik, že mu ve středu poslal otevřený dopis a žádost o omluvu. „Vaše vyjádření, že za neutěšenou situaci v oblasti taxislužby si mohou podnikatelé v taxislužbě sami, považujeme za políček do naší tváře i tváře dalších podnikatelů v taxislužbě, kteří podnikají poctivě,“ uvedl v něm.

Podle něj krizi v odvětví přepravy osob naopak způsobilo ministerstvo dopravy a ministerstvo průmyslu a obchodu svou liknavostí při přípravě legislativy. „Pokud se vymahatelnost zákona vůči nepoctivým řidičům s poslední novelou zákona zlepšila, odpovědnost platforem v zákoně stále chybí,“ píše Krátký s vědomím, že on sám digitální platformu provozuje.

Taxikáři se nakonec pohádali mezi sebou. Ostré jádro chce další protesty

V dopisu navrhuje, aby ministerstvo znovu zvážilo urychlené zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů. Liftago podle něj samo zprostředkovává jízdy pro více než čtvrt milionu cestujících v Praze, Brně, Ostravě, Zlíně či Liberci a licence a doklady svých řidičů od počátku prověřuje, ač to dnes zákon nežádá.

„Měli bychom být hrdí. Ale když nás a další slušné zprostředkovatele a dopravce ve svých prohlášeních ignorujete nebo nás házíte do jednoho pytle ať už s protestujícími, s pověstí podvodných taxikářů, nebo s neetickými praktikami některých aplikací, pak tato hrdost přechází v obrovské zklamání,“ dodává Krátký. 

13. února 2018

Liftago se přitom od protestů taxikářů v ulicích dlouhodobě distancuje a Krátký to znovu zopakoval i ve svém dopise. „Přijměte však tuto zprávu jako naši formu protestu,“ dodal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video