Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Učitelé jako sociálka. Dětem pomáhají místo expertů, ale pravomoci chybí

  19:19
Školy v Česku nemohou dětem efektivně pomáhat a řešit třeba šikanu nebo záškoláctví. Ministerstva školství a práce totiž dávají často protichůdné pokyny. Vše zachraňují obětaví jednotlivci z řad učitelů. Jenže ti nemívají ty správné kompetence. Odborníci volají po zavedení pozic sociálních pedagogů na školách.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ředitelce Mendlova gymnázia v Opavě Monice Klapkové před pár týdny v sobotu večer volali vystrašení studenti, že by jejich spolužák mohl spáchat sebevraždu. „Mluvil o tom, takže jsme na nic nečekali a okamžitě jsme to začali řešit. Třídní učitelé řeší případy sebepoškozování, šikaně se snaží předcházet v zárodcích, naše psycholožky jsou přetížené. Sama jsem několikrát vyjížděla do rodin, abychom se v nějakém problému posunuli,“ líčí Klapková.

Učitelé na školách už dávno neřeší jenom to, jestli děti zvládají rovnice nebo pravopis, ale jejich role je i výchovná a sociální. Zcela suplovat „sociálku“, tedy Orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) a další služby ale nemohou.

Nemají dost času ani pravomocí, aby pomohli co nejvíce dětem. Ať už děti pocházejí z chudých rodin, z vyloučených lokalit, utekly do Česka před válkou nebo třeba zrovna doma zažívají rozpad manželství svých rodičů.

Když začneme řešit problémy dětí včas, mnohdy stačí jen několik dílčích opatření a jejich situace se zásadně promění k lepšímu. Zavedení školní sociální práce, která školám napomůže k funkční spolupráci s rodinami žáků a sociálními a zdravotními službami v okolí, by opravdu hodně pomohlo.

Lenka Felcmanová, předsedkyně organizace SOFA

„Zapojení učitelů nad míru jejich profese je nesystémové řešení. Není vyjasněno, co má ještě dělat škola a co už mají na starosti sociální služby. Panuje představa, že OSPOD vyřeší veškeré problémy. Jenže ten může zasáhnout až ve vyhrocených případech. Dítě se často ocitá ve vakuu, kdy mu nikdo nemůže pomoci,“ říká Lucie Slejšková z organizace EDUin s tím, že nejčastějšími problémy bývají záškoláctví nebo šikana.

Nedostatek opory má na děti ohromný vliv. Protloukají se školními roky, někdy ani všemi ročníky základní školy neprojdou nebo volí takové další vzdělávání, které neodpovídá jejich intelektu. Jen aby se někde „upíchly“.

„Za bílá místa nemá nikdo odpovědnost“

Podle začátkem března představené analýzy Kateřiny Lánské z EDUin, která je součástí každoročního auditu vzdělávání, se na tom podepisuje selhávající meziresortní spolupráce.

„Metodická doporučení ministerstev školství a práce a sociálních věcí nejsou jednotná, v některých případech jsou dokonce zavádějící. Existují bílá místa, za která nikdo nemá v systému přesně definovanou odpovědnost. Jejich řešení závisí na tom, zda jsou v dané lokalitě na rozhodujících místech lidé, kteří chápou souvislost mezi sociální situací rodin, vzdělávací úspěšností žáků a rolí a vlivem školy, a uplatňují vhodná řešení,“ shrnuje Lánská.

Až čtyři procenta mladých nedokončí školu, chybí sociální pedagogové

Pomoci by mohli takzvaní sociální pedagogové. Ti mohou vyrážet i do terénu, přijít k rodině domů, propojit je s konkrétní sociální službou a situaci řešit lépe než učitel mezi opravováním písemek a přípravou na výuku. Už teď na některých školách fungují, ale jejich pozice není v zákoně zakotvená.

„Podporuji učitele, ale především žáky. Například když se dítěti zničehonic zhorší prospěch, tak zjišťuji, kde jsou příčiny. Bavíme se spolu, zajdu k nim domů, bavím se s rodiči a hledáme, kde jsou kořeny problému. Jestli se doma hádají, dítěti něco chybí, stalo se obětí šikany... Snažím se být smiřovatelem mezi rozhádanými žáky a můžu řešit i problémy mezi učiteli a žáky samotnými,“ vysvětluje svou práci sociální pedagožka Denisa Horváthová ze Základní a Mateřské školy Nová v Českých Budějovicích.

Ta má početné zastoupení romských a ukrajinských dětí. „To, jaké žáky škola má, předurčuje práci sociálních pedagogů. A odvíjí se od toho také potřebnost této pozice. Asi bych neřekla, že by musel být sociální pedagog na každém gymnáziu, ale tohle je vždycky na zvážení vedení školy. Je ale dobré vědět, že všechno, co dělám, jsou věci, na které učitelé nemají čas, hodně mé práce se odehrává mimo školní budovu,“ dodává.

„Ambulantní“ pracovník nestačí

Podle Tomáše Machalíka z Národního pedagogického institutu se už více než rok pracuje se 400 speciálně vybranými školami, aby péče o znevýhodněné děti na nich byla lepší.

„Sociální práci na školách je potřeba dělat. Ale není jasné, kdo přesně by to měl dělat. Pedagogické sbory mají k sociálním pedagogům často nedůvěru. Některé školy by upřednostnily někoho, kdo by jen občas ambulantně přijel, aby vyřešil nějaký konkrétní problém. Vysvětlování, že sociální pedagog potřebuje s třídou pracovat dlouhodobě a přímo ve škole, zabírá hodně času,“ poukazuje na překážky v zavádění nových rolí na školách Machalík.

Školy chtějí více sociálních pedagogů. Ti neučí, ale komunikují s rodinou

Jenže právě přítomnost odborníka přímo ve výuce je klíčová. Neziskové organizace, které se snaží systémovou dvojkolejnost suplovat, třeba organizace SOFA, narážejí na to, že pracovníky musí složitě propojovat se školou.

„Jednotliví aktéři podpory ohrožených dětí často netuší, kdo je v jejich okolí a s čím vším jim může pomoci. Důležitá je také včasná identifikace ohrožených dětí a koordinace podpory jednotlivých žáků na úrovni školy. Když začneme řešit problémy dětí včas, mnohdy stačí jen několik dílčích opatření a jejich situace se zásadně promění k lepšímu,“ vyzdvihuje předsedkyně SOFA Lenka Felcmanová.

Zajistit řešení konkrétních případů do hloubky chce podle náměstka ministra školství Jiřího Nantla (ODS) i MŠMT. „Potřebujeme systémově do škol dostat, aby v nich byla nějaká kapacita pro case management (komplexní řešení problému jednotlivců, pozn. red.) různých typů potřeb. Mohlo by být variabilní, jakou odborností si školy toto nastaví, protože potřeby v terénu jsou různé. Musíme ukázat ředitelům, že i toto je věc, nad kterou by měli přemýšlet. A bude to chvíli trvat,“ soudí Nantl.

Kritiku nedostatečného sladění se s ostatními ministerstvy ale odmítá, meziresortní dialog považuje za „velmi dobrý“. Problém vidí v množství obcí a krajů, kterým od ministerstev přicházejí pokyny. „Nemáme přímou páku na zřizovatele. My ani další ministerstva. Vždycky je to o konstelaci lidí, ale na ministerské úrovni jsou všichni odhodláni se tomu věnovat,“ hájí spolupráci.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Petr Pavel přijel na návštěvu Pardubického kraje

  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Alternativu pro Německo vyloučili z europarlamentní frakce, chce se odvolat

23. května 2024  16:13,  aktualizováno  17:08

Europarlamentní skupina Identita a demokracie s okamžitou platností vyloučila Alternativu pro...

Jednání s Blažkem nepomohlo, říká odborářka. Soudy se ochromí ve středu

23. května 2024  17:01

Soudní zaměstnanci vstoupí ve středu 29. května do stávky. Na čtvrtečním jednání s ministrem...

Von der Leyenová pod palbou kritiky. V debatě ji ostřeloval socialista Schmit

23. května 2024  14:14,  aktualizováno  16:55

Brusel ve čtvrtek odpoledne hostil velkou debatu kandidátů na předsedu Evropské komise. O druhý...

Další zádrhel v digitalizaci stavebního řízení. ÚOHS zarazil zakázku

23. května 2024  15:49,  aktualizováno  16:33

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna ve čtvrtek zamítl problematickou...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...