Národního testování devátých tříd, které každoročně zpracovává společnost SCIO, se letos zúčastnilo 21 800 žáků. Z výsledků vyplynulo, že deváťáci mají reálná očekávání v tom, kam po základní škole půjdou studovat. Nejbystřejší žáci se většinou hlásí na gymnázia, průměrní na odborné střední a ti nejslabší míří na učební obory.
PŘEHLEDNĚ: Interaktivní databáze středních škol, s počty zájemců a statistikami |
„Průměrný percentil žáků hlásících se na gymnázia z testu z českého jazyka je 72 a z matematiky 68. To znamená, že žák hlásící se na gympl je lepší než 72 %, respektive 68 % všech žáků,“ vysvětlil mluvčí SCIO Bohuslav Bohuněk.
„Na průmyslové školy se hlásí většinou žáci s lepším percentilem v matematice – průměrný je 58. Žáci, kteří zvažují přihlášku na učňák, mají z matematiky průměrný percentil 27 a v češtině 24,“ doplnil.
Žáci mohli dobrovolně při testování vyplnit i své stávající známky z češtiny a matematiky. Ze získaných údajů vyplynulo, že 60 % všech dětí, co usilují o přijetí na gymnázium, tvoří jedničkáři z obou předmětů.
Úlohy Národního testování odrážejí znalosti požadované látky, nejzajímavější jsou z pohledu testování ty, které dělaly žákům největší potíže. „V češtině to bylo vyhledávání zájmen ve větě, tuto úlohu zvládlo jen 8 % dětí. Jen 12 % deváťáků si poradilo s ohebnými a neohebnými slovy,“ komentovala výsledek vedoucí projektu Aneta Vedralová.
Žáci a žákyně chtějí maturovat. Česko zvedá kapacity gymnázií, vznikají lycea |
Žáci měli problémy i v matematice. „Letošním deváťákům dala nejvíce zabrat úloha, kde měli počítat obsah a obvod kruhu v kombinaci s úhlopříčkou čtverce. Zvládlo ji jen 10 % dětí, podobně na tom bylo hledání a použití údajů z tabulky,“ pokračovala Vedralová.
Srovnání s předchozími lety ukazuje, že znalost češtiny u dětí klesá. Stejnou úlohu, kterou ve školním roce 2021/2022 vyřešilo téměř 55 % žáků, letos pokořilo jen necelých 43 % deváťáků. „Trend klesání znalosti českého jazyka bohužel pokračuje, v letošním testování měly děti prokazatelně mnohem větší problém s porozuměním textu, může to být tím, že jako malé čím dál tím méně čtou,“ řekl mluvčí společnosti SCIO Bohuslav Bohuněk.
Letos bez chaosu? Šéf Cermatu o nových přijímačkách, odpadne i ponižující praxe |
Žáci se ale zhoršují i v matematice. „V konkrétní úloze je to oproti roku 21/22 pokles asi o osm procent, oproti roku 22/23 můžeme porovnat celý test a tam je pokles z matematiky asi dvou až tříprocentní, v češtině šestiprocentní“ řekla iDNES.cz vývojářka testů SCIO Lenka Macháčková.