Třiadvacet příkladů vyšší úrovně matematiky bylo podle studentů mnohem obtížnějších než loni. Objevily se také málo obvyklé typy úloh. Na internetu mnozí z nich kritizují i nedostatek času na vypracování testu (o stížnostech studentů čtěte zde).
Petici pod nesouhlasným otevřeným dopisem pro Cermat podepsalo už více než tisíc lidí, mezi nimi i učitelé matematiky. Těžší variantu si vybralo zhruba 1 700 studentů ze sta tisíc letošních maturantů.
Za pravdu kritikům dávají i ředitelé škol, které loni dopadly v maturitě nejlépe. Většina jejich maturantů si zvolila právě těžší verzi. "Mně se jako matematikovi ty příklady líbily, ale na test mi přišly neadekvátní z hlediska času, dal bych studentům aspoň tři a půl hodiny," řekl iDNES.cz ředitel pražského soukromého gymnázia PORG Václav Klaus mladší. Podle něj dvouhodinový test připomínal spíš "rychlostní IQ test".
Obtížnost podle Klause neodpovídá maturitní písemce a zadání je zcela jiné než loňské a ilustrační testy. "Ten test je ve stylu na jedničku pánbůh, na dvojku autor testů, na trojku pan ředitel a na čtyřku ti nejlepší studenti," doplnil Klaus, který očekává, že testy dodatečně Cermat upraví, až zjistí, že by většina studentů neprospěla.
Příklady z těžké verze matematikyStáhněte si příklady, kvůli kterým se studenti bouří. |
Kritikou nešetří ředitel pražského Gymnázia Jana Nerudy. "Jsem hrozně rozčilený, protože studenti, kterým čest káže nedat si lehčí variantu, jsou teď zděšení a nešťastní," říká ředitel Juraj Liška, který ve středu poslal i za ředitele dalších gymnázií kvůli příliš těžké písemce stížnost do Cermatu. Vadí mu nedostatek času a také to, že test odporuje didaktickým zásadám, když začíná několika velmi těžkými příklady, které maturanta zbytečně vystresují a dostanou pod tlak.
"Úlohy to jsou zajímavé, ale ne na maturitu, nýbrž na olympiádu z matematiky. Pokud se s tím něco nestane, tak v příštím roce nebude jediné gymnázium, které by šlo do vyšší úrovně," míní Liška. "Těch děcek je mi líto, klidně si mohly dát tu lehčí variantu a teď by se smály. Nemohu se smířit s tím, že na to teď mají doplatit a mít čtyřky či pětky," doplnil ředitel. Podle Klause i Lišky příliš těžký test "zvedl mandle" ředitelům škol po celé zemi.
Na řešení bylo málo času, shodují se matematici
Testem se už zabývá i Jednota českých matematiků a fyziků. "Výborný maturant by to měl spočítat, nelze říci, že by tam byly příklady, které se vymykají osnovám. Některé jsou ale méně typické a student jimi mohl být zaskočen," zhodnotil test její předseda Josef Kubát, podle nějž se oproti loňsku ale obtížnost zvedla.
"Hlavní problém vidím v tom, že takových 23 příkladů na 120 minut je přehnané množství a stresová situace," dodal Kubát s tím, že by v testu mělo být třeba o pět úloh méně, anebo by se měl časový limit zvednout na 180 minut. Zadání dvou úloh také považuje za nejasná.
Cermat, který maturitu organizuje, zatím vyděšené studenty i kantory uklidňuje. "V současné době přitom teprve probíhá hodnocení otevřených úloh, hodnocení náročnosti testu je proto v tuto chvíli předčasné," reagoval mluvčí Cermatu Petr Habáň. Zadání testů v následujících pěti dnech prověří komise. Bude zkoumat, zda je obtížnost testů stejná jako loni.
"Pokud by ověření meziroční srovnatelnosti testu prokázalo, že je nízká, budou použity standardní harmonizační nástroje a výsledky budou přepočítány tak, aby byla meziroční srovnatelnost výsledků zajištěna," uvedl Habáň. Zjednodušeně řečeno, pokud se ukáže, že úlohy byly oproti loňsku moc těžké, budou výsledky přepočítány.