Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dunaj trápí turbulence a víry. Vltava je jiná, říká k nehodě správkyně řeky

  15:41
Středeční tragická nehoda na Dunaji stála život minimálně sedm asijských turistů. Situace na nejvytíženějších českých řekách Labi a Vltavě je podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové úplně jiná, než v Budapešti. Jsou méně divoké a nejsou tolik zatížené nákladní dopravou.

Které z řek jsou u nás z hlediska turistických lodí nejvíce vytížené?
Určitě je to Vltava a Labe. V centru Prahy máme jednu z oblastí s nejintenzivnějším plavebním provozem v České republice.

Dá se situace na Vltavě v Praze srovnat s provozem na Dunaji v Budapešti?
Úplně srovnatelné to není. Charakter vodní cesty je totiž zásadně jiný. V Praze na Vltavě jsme na kanalizované vodní cestě. To znamená, že to v podstatě není volná řeka. Máme zde řadu jezů a plaveních komor. Naopak Dunaj je řeka, kde je veliké proudění, není kanalizovaná. Její mocnost, co se množství vody týče, je oproti Vltavě nesrovnatelně větší. Jenom pro představu – budeme-li mluvit o kategorizaci vodní cesty, tak se Dunaj v Budapešti řadí do třídy šest. U nás je Labe od Mělníka po státní hranici na úrovni pět a Vltava v Praze patří do třídy čtyři. Už z toho je jasné, že je situace u nás jiná.

Kde se tedy rozdíly projevují?
Na Dunaji je obrovský plavební provoz. Je tam významný podíl nákladní dopravy, která je v Praze zcela minimální. Na vodě samotné se potýkají se silnými turbulencemi, s velkými víry a ohromným prouděním, které tady my nemáme.

U nás je tedy provoz výrazně nižší?
Ano, to je. Zejména je nižší provoz nákladní lodní dopravy. V Praze jsou hlavně osobní lodě a malá rekreační plavidla. Při pohledu z mostu provoz vypadá, intenzivní. A také je. Ale je to především výletní provoz, a ten je úplně jiný, než komplikovaný provoz na Dunaji.

Je u nás nějaká regulace, kolik plavidel smí řeku využívat?
Taková regulace neexistuje. V České republice platí stejná legislativa jako v celé Evropě. Pokud splníte podmínky technické způsobilosti plavidla, to znamená, že máte platné technické osvědčení, a plavidlo vede vůdce, který má příslušné oprávnění, pak můžete plout. Je to takzvané právo svobodné plavby. K určité regulaci dochází v Praze počtem stání, protože ta samozřejmě nejsou neomezená. Když se vyčerpají kapacity, tak to vlastně funguje jako druh regulace.

Mění se nějak bezpečnost na řekách?
K bezpečnosti v České republice teď významně přispívá novela zákona a vnitrozemské plavbě, která zavedla pro velká plavidla povinné vybavení zařízením pro sledování polohy a pohybu, takzvané AIS. Plavidla se díky tomu snadněji navzájem rozpoznají. Zároveň musí být každé plavidlo nahlášeno správci tohoto systému, což je náš úřad. Takže i my na Středisku říčních informačních služeb vidíme polohu jednotlivých plavidel, která jsou tímto systémem vybavená.

Podle dostupných informací byla loď, která havarovala, vyrobena v roce 1949, plují i u nás takto stará plavidla?
Určitě ano, ale stáří lodi nemusí v žádném případě souviset s nehodou. Všechna plavidla totiž musejí mít lodní osvědčení a podrobují se pravidelným technickým prohlídkám, které velmi často znamenají nejenom prohlídku na vodě, ale také prohlídku na souši, kde se kontroluje stav podponorových částí. Stáří u lodí je běžně jiné, než stáří třeba u automobilů. Nemyslím si, že stáří jedné z lodí v Budapešti musí nutně souviset s nehodou.

V Budapešti se na Dunaji potopila loď s turisty, nejméně sedm lidí zemřelo

Takže riziko podobné tragédie je u nás nižší než na Dunaji?
Vyloučit se to samozřejmě nedá, ale vzhledem k jinému charakteru řeky i provozu si troufám říci, že situace je u nás o něco jednodušší. Tím pádem je i zajištění bezpečnosti pro cestující o něco snazší.

Kdyby přesto k podobnému neštěstí došlo, existuje nějaký krizový plán?
Integrovaný záchranný systém, pokud vím, pravidelně cvičí i záchranu plavidel při požáru i potopení. V případě podobné situace by se přivolaly záchranné složky stejně jako při jakékoliv jiné výjimečné situaci.

Jaká kritéria musí splnit člověk, který chce být kapitánem velké lodi?
Musí si vyřídit profesionální průkaz vůdce plavidla. Ta způsobilost se vlastně postupně vyskládává. To znamená, že budoucí kapitán začíná vždycky jako lodník. Už před tím musí naplout určitou praxi a složit zkoušku. Pak získává jednotlivé způsobilosti, až se dostane na způsobilost kapitána pro vedení plavidla na vnitrozemských vodních cestách Evropského společenství. Musí také splnit závěrečné zkoušky, které jsou zatím teoretické. Ale nově na základě evropské směrnice bude zavedená také finální praktická zkouška. Získá tím oprávnění, které je uznatelné v rámci celé Evropské unie. Nejkratší cesta k takovému oprávnění však trvá minimálně šest let. Rozhodně to není povolení, ke kterému se dostane každý.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní

23. května 2024  20:03,  aktualizováno  22:32

Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...

ANALÝZA: Válka mezi světem a Izraelem? Proč se po něm šlape a žádají sankce

28. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Od Izraele se v probíhajícím konfliktu s Hamásem část světa odvrací. Například zpravodajka OSN...

Byli jsme jen kořist. Získali mě přes nejistoty, vypráví exčlenka Sinčchondži

28. května 2024

Premium Před křesťanskou sektou Sinčchondži varují odborníci napříč celou republikou. Jak je možné, že...

Jedoucí auto zasáhl na Plzeňsku blesk, na místo museli přijet hasiči

27. května 2024  23:36

Málo vídaná situace se v sobotu odpoledne udála na Plzeňsku mezi obcemi Kožlany a Kralovicemi. V...

Potvrzeno, francouzští vojáci povedou výcvik na Ukrajině. Mají dorazit i F-16

27. května 2024  18:25,  aktualizováno  22:46

Hlavní velitel ukrajinských ozbrojených sil Oleksandr Syrskyj podepsal dokument umožňující...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...