Ředitel základní školy v pražské Kuncově ulici Pavel Petrnoušek si toho už také všiml. Znalosti dětí v devátých třídách jsou dnes mnohem chudší, než tomu bylo třeba před deseti lety.
"Propad je znát hlavně v takových předmětech, jako je český jazyk či matematika. Mnohé děti dnes kalkulují s tím, že míst na středních školách je tolik, že se vždycky někam dostanou. A když to nevyjde na školu státní, tak rodiče zaplatí soukromou. A co hůř: mnohé děti a rodiče to berou tak, že i ta maturita je ke koupi, když se škola platí. Tím ztrácejí motivaci k učení," vysvětluje Petrnoušek.
Nadbytek míst na středních školách vede k tomu, že – až na ty výběrové – přijmou skoro každého uchazeče. A proto stále klesá i jejich kvalita. Ukázala to i podrobná analýza mezinárodních srovnávacích testů mezi deseti tisíci učni a středoškoláky, o níž už MF DNES minulý týden informovala.
Analýzu zpracoval Ústav pro informace ve vzdělávání a výsledek byl zdrcující. Každý třetí učeň si podle ní nedokázal poradit ani s jednoduchými početními příklady, k nimž potřeboval umět jen sčítat, odčítat, násobit a dělit. Ze studentů středních odborných škol v testech propadl každý šestnáctý. - více zde
A právě tyto děti, jak upozornili odborníci, si nebudou umět poradit v běžném životě: třeba ve chvíli, kdy si budou muset spočítat, kolik ušetřit na daně, při běžném nákupu, nebo při žádosti o úvěr.
Podle učilišť je příčina bídných znalostí třetiny jejich žáků právě v tom, že je středních škol moc. Takže jim nezbývá než přijmout skoro každého a snižovat tak požadavky na své studenty.
"Ještě před patnácti lety se na naše učiliště dostávali žáci ze základních škol nejvýše s pěti trojkami. Dnes se dítě i se čtyřkami dostane na střední odbornou školu, někdy i na gymnázium, což bylo dříve nevídané. Tím pádem rapidně klesla úroveň žáků, kteří se chtějí vyučit," upozorňuje Petr Káninský ze střední odborné školy a učiliště v Třeboni.
Děti podle něj už na učiliště mnohdy přicházejí bez základních počtářských a čtenářských dovedností. Za pravdu mu dává ředitel speciální školy v Broumově Pavel Košňar. "Dnes už si i čtyřkaři troufnou se přihlásit na odborné školy. A ony je přijmou. To nechápu," žasne Košňar.
Děti na to hřeší. "Učím na základní škole dějepis a to, co zažívám teď, je nevídané. S tím, že by se někdo z žáků namáhal s domácí přípravou, už ani nepočítám. A že by žáci až na výjimky něco uměli, už vůbec ne," podotýká učitel Petr Koudelný z Prahy.