Dálnice D1: Řidiči spali, policisté hlídali

Na rozkaz náměstka policejního prezidenta uzavřeli policisté ve čtvrtek hodinu po půlnoci příjezdy na celou dálnici D1. Dalších osm hodin se na dálnici žádný motorista nedostal. "Na bernartickém úseku jsem byl ve čtvrtek od dvaadvaceti hodin," líčí unaveným hlasem po noci strávené na dálnici vedoucí dopravní služby středočeské policie Stanislav Huml. Rozkaz o uzavření dálnice přišel podle něj dvě hodiny poté, co na dálnici napadlo 20 centimetrů mokrého sněhu, který na vozovce přimrzal.

Dálnice D1 byla od čtvrtka neprůjezdná, čtěte ZDE.
On-line zpravodajství z našich silnic naleznete ZDE.
Ke zvládnutí kalamitní situace na dálnici byly povolány jednotky civilní obrany z Rakovníka, Kladna, Prahy, Nymburka a Kutné Hory. I tak se ale mezi 29. až 48. kilometrem tvořila kolona stojících vozidel, ve které někteří řidiči uvízli na více než 15 hodin.

Po zprovoznění bernartického úseku po sedmé hodině ráno se kolona záchranářů v čele s policejním vozem se zapnutým majáčkem vracela domů. Cestu jim ovšem zatarasil nadmíru rozčílený motorista. 

Čo som dajaký primitív?
Zaťatou pěstí se vztyčeným prostředníkem dával policistům, kteří uzavírali kvůli bezpečnosti řidičů dálnici, jasně na srozuměnou své mínění. Policisté zastavili a ptali se nervózního řidiče, co potřebuje.

"Šíleně na mě řval a rozčiloval se. Navrhl jsem mu, ať mi dá pár facek, jestli mu to pomůže," líčí pohovor na konci krizové situace Huml. Muž se ale podle policisty až neuvěřitelně sklidnil, hrubou sílu na ventilování své zlosti nepoužil a jen řekl: "Čo som dajaký primitív?"

Noc strávil na dálnici také řidič z Prahy
O několik desítek kilometrů dál u Měřína uvízl také Pražan Robert Sedláček vracející se z Brna. Jeho vozidlo se zastavilo před překážkou aut v pět hodin odpoledne.

"Všichni kolem mě běhali s mobily v ruce, ale síť nevydržela přetížení a zkolabovala," líčí první okamžiky Sedláček.

Sníh stále z boku bičoval automobily, před zraky jejich řidičů jakoby běžel film. Po třech hodinách čekání vystoupil Sedláček ze stojícího vozu a vydal se fujavicí do asi tři kilometry vzdáleného motorestu. Automobily již zhasly světla, řidiči kamionů se v pohodě dívali na televizi.

"U motorestu to vypadalo jako při nějaké invazi a v utečeneckém táboře zároveň. Všude stála neuspořádaně auta a lidé kolem běhali s nefunkčními mobily, na chodbě motorestu stály další desítky lidí ve frontě u telefonního automatu," říká Sedláček. "Nějací Rusové se ptali, jestli se přes les nedá dojít do města," směje se mladý muž.

Pomoc je na cestě, hlásilo rádio
Pravděpodobně zcela opačně, než bylo zamýšleno, působilo na řidiče vysílání rádia Vysočina. "Moderátor neustále dokola opakoval, že je pomoc na cestě a podle něj to vypadalo, že všichni záchranáři z celé republiky jedou na pomoc lidem na D1 a že tam za pět minut budou," přibližuje řidič, kterému se podařilo usnout teprve v pět hodin ráno.

"Po probuzení asi v šest jsem viděl že kolona jede, ale po půl kilometru se znovu zastavila. Kromě několika, asi tříčlenných minikolon terénních vozů, jejichž řidiči se snažili protlačit nepojízdnou řadou aut a vyzývali ostatní řidiče, aby jim udělali cestu, zachovávali ostatní klid," líčí mladý řidič. Ani majitelé terénních aut však přes kamiony nakonec neprojeli.

Noční akce hasičů na 46. kilometru dálnici D1, 23. února 2001

Hasiči pomáhali v noci na 46. kilomertu dálnici D1 i s roztlačováním aut, 23. února 2001

Pluh na noční dálnici D1 (46. kilometr), 23. února 2001

Kamiony v noci blokovaly dálnici mezi Prahou a Brnem i na 46. kilometru, 23. února 2001

Kolona kamionů nad ránem na dálnici D1 u Průhonic, 23. února 2001


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video