K dopravě vlakem i autobusem po Moravě a Slezsku postačí jedna karta

  15:00aktualizováno  15:00
Od roku 2020 by mohli lidé používat jedinou kartu při placení v autobusech, vlacích či v městské hromadné dopravě na celé Moravě a ve Slezsku. Integrovaný dopravní systém se rýsuje pod taktovkou Zlínského kraje, jeho spuštění ještě pár let potrvá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Na cestu ze zlínského sídliště Jižní Svahy do Brna, kde studuje vysokou školu, potřebuje Martin Staněk tři jízdenky: jednu na trolejbus ve Zlíně, další na vlak a třetí do brněnské hromadné dopravy. Už za dva roky by mu ale měla stačit jediná karta, kterou by přiložil ke čtecímu zařízení ve vozech všech druhů veřejné dopravy.

„Určitě bych takovou změnu uvítal, nemusel bych vůbec vytahovat peníze a hledat drobné,“ těší se mladý student.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Integrovaný dopravní systém připravuje Zlínský kraj společně s Jihomoravským, Olomouckým a Moravskoslezským krajem. Zatím sice jen v hrubých obrysech, nicméně od roku 2020 by mohl fungovat.

„Vzniká memorandum o tom, že všechny čtyři kraje do toho chtějí jít. Podepsat bychom ho měli v prvním čtvrtletí příštího roku. Hned potom začneme řešit technické záležitosti. Rok 2020 je optimistický, ale reálný,“ podotkl krajský radní přes dopravu Pavel Botek.

Nový systém má podle něj primárně fungovat ve Zlínském kraji. „Jeho nadstavbou je to, že bude mít přesah do sousedních krajů,“ doplnil Botek.

Přiložit kartu a odečíst peníze

Cestovní karta by měla být co do použití podobná klasické platební kartě. I když ještě nejsou technické podrobnosti hotové, vypadalo by to zřejmě tak, že po jejím přiložení ke čtecímu zařízení by se cestujícímu z účtu odečetla částka, kterou by jinak zaplatil za jízdné.

„Kartu by použil při nástupu a výstupu, o víc by se nemusel starat. V budoucnu by se mohlo platit i běžnou platební kartou,“ řekl Botek.

Bude se však muset zřídit společné zúčtovací centrum, které zaznamená, odkud a kam člověk jel, a peníze přerozdělí jednotlivým krajům a dopravcům.

„V cílovém stavu by měly být jízdní doklady vzájemně uznatelné, ale současně by každý z krajů měl možnost udržet si svá vlastní specifika a potřeby,“ poznamenal mluvčí Jihomoravského kraje Jiří Klement.

„Nebude se jednat o jednorázovou a rychlou změnu ve všech krajích, spíš jde o pozvolný přechod. Jakmile se technické možnosti dvou sousedních krajů dostatečně přiblíží, bude možné vzájemné propojení řešit,“ dodal Klement.

Chtějí nalákat lidi zpět k hromadné dopravě

Dopravce čeká pořízení nového technického vybavení, mohou i upravit stávající. Velmi pravděpodobně je nemine ani výměna desítek tisíc karet, jež svým cestujícím vydali.

„Máme asi 30 tisíc karet, výměna bude trvat tak půl roku. Nové krajské karty budou zřejmě jiné. To je komplikace,“ uvedl zástupce ředitele pro veřejnou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus.

„Jinak by ale mělo být příjemnější pro cestující i dopravce, že se nebude platit penězi,“ doufá.

Stejný názor má ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. „Záměr má logiku a směřuje k tomu, aby bylo cestování pro lidi co nejjednodušší. Registrujeme úbytek cestujících a složitost odbavování je jedním z důvodů. Každý krok, který naláká lidi zpátky do veřejné dopravy, je třeba kvitovat, jinak budeme za pár let stát všichni v kolonách aut,“ podotkl Holubář.

Ani případné nutně vyvolané investice, jež mohou firmu stát nemalé peníze, podle něj na smysluplnosti záměru nic nemění.

ČSAD Vsetín už v osmi vozech testuje zařízení, díky němuž mohou cestující platit běžnou platební kartu. Přizpůsobit se jednotné krajské kartě budou muset také České dráhy.

„Jakékoli zjednodušení přináší zvýšený komfort pro zákazníky a my jsme přesvědčeni, že toto je způsob, jak si udržet ty stávající a získávat nové,“ řekla mluvčí ČD Monika Bezuchová.

Pilotní projekt, který se týká propojování odbavovacích systémů, České dráhy minulý měsíc odstartovaly v Plzeňském kraji. (viz též Pro jízdu vlakem i městskou hromadnou dopravou stačí už jen jedna karta).

Zlínský kraj se chystal v březnu příštího roku vypsat výběrové řízení na autobusové dopravce, ovšem termín patrně posune a zadání upraví tak, aby v něm byl požadavek na přijetí jedné cestovní karty.

Ve Zlínském kraji na rozdíl od Moravskoslezského neexistuje žádná cestovní karta, s níž by bylo možné platit v různých druzích veřejné dopravy. To je sice nyní komplikace, ovšem při zavádění jednotné krajské karty to bude spíše výhoda.

Nejčtenější

Místostarostu ze Zlínska zbili při odklízení sněhu, policie hledá útočníka

Zlínsko - zmlácený místostarosta

S pohmožděninami ve tváři a naraženými žebry skončil v nemocnici místostarosta Podkopné Lhoty na Zlínsku. Napadl jej...

Hala pro Ledové království se po otevření zřítila, návštěvníky stihli zastavit

V Rožnově pod Radhoštěm se zřítila dřevěná hala s výstavou Ledové království...

V Rožnově pod Radhoštěm se v sobotu zřítila speciální dřevěná hala s výstavou Ledové království. Nikdo z návštěvníků...

Bílkovo těžké loučení: Díky za Zlín, takovou přízeň jsem dlouho nezažil

Zlínský trenér Michal Bílek dává svým svěřencům pokyny během duelu s Plzní

S národním mužstvem nepostoupil na mistrovství světa 2014, pak se mu nedařilo v Tbilisi ani Jihlavě. Až ve Zlíně...

Bílek jde k reprezentaci Kazachstánu, ve Zlíně ho nahrazuje Pivarník

Michal Bílek sleduje přípravný zápas Zlína s čínským týmem Kanton Evergrande.

Fotbalový trenér Michal Bílek krátce před startem jarní části první ligy opouští zlínské fotbalisty a míří k...

VIDEO: Valašsko na dlani. Stezka na Pustevnách láká na prosklenou vyhlídku

Stezka Valaška na Pustevnách v Beskydech.

V Beskydech, pod vrcholem Tanečnice na Pustevnách, se tento týden otevře nadzemní panoramatická Stezka Valaška. Je...

Další z rubriky

Zakázka nemocnice za 25 milionů byla zmanipulovaná, zaznělo u soudu

Někdejší předsedkyně představenstva a ekonomická náměstkyně zlínské Baťovy...

Před šesti lety modernizovala zlínská Baťova nemocnice magnetickou rezonanci. Zakázka za 25 milionů korun byla...

Couvající kamion na Vsetínsku srazil chodkyni, na místě zemřela

Ilustrační snímek

Tragická nehoda se stala v pondělí v areálu jedné z firem na Vsetínsku. Řidič kamionu tam při couvání srazil...

V Kroměříži začala oprava uzavřené lávky, potřebuje pevnější lana

V Kroměříži začala oprava uzavřené lávky pro pěší přes řeku Moravu.

V Kroměříži odstartovaly práce na zpevnění lávky pro pěší přes řeku Moravu, kterou nechala radnice předloni uzavřít....

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ R&D ODDĚLENÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 42 000 - 65 000 Kč

Najdete na iDNES.cz