Středa 11. prosince 2019, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 11. prosince 2019 Dana

Kraj chce zasáhnout do miliardového byznysu dopravců. Ale rok to ještě počká

  16:51aktualizováno  16:51
Vedení Zlínského kraje prodlouží o rok výběrové řízení na autobusové dopravce, kteří budou jezdit v regionu. Jejich větší konkurence má zvýšit komfort a případně i snížit ceny jízdného.

Ilustrační snímek | foto: Fotodoprava.com

Vypsání soutěže, v níž jde o devět miliard korun, se stává seriálem na pokračování. Až na to, že tady opravdu téměř nikdo neví, jak jeho děj dopadne.

Po loňských podzimních krajských volbách totiž vznikla nová koalice vedená lidovcem Jiřím Čunkem a ta se rozhodla prodloužit tendr vypsaný jejich předchůdci pod taktovkou ČSSD loni v červenci (více zde). „Zadání veřejné soutěže bylo špatné, přitom jde o devět miliard korun,“ prohlásil Čunek.

Ten už krátce po nástupu do funkce naznačil, že tendr zruší. Pak ale změnil postoj s tím, že bude stačit „jen“ opravit zadání. Výběrové řízení mělo končit v březnu. Teď se termín odkládá zhruba o rok.

„V březnu příštího roku by to mohlo být hotové,“ odhadl Pavel Botek, krajský radní přes dopravu z KDU-ČSL.

Zemek má nádraží i dopravce. Podle kraje si může pomáhat

Nové krajské koalici vadí, že zakázka je na 20 milionů naježděných kilometrů ročně. Přičemž rozptyl činí dvacet procent, což je podle Botka příliš. „Je to velká nejistota. Nejdříve musíme zjistit, jaké linky skutečně potřebujeme, jaké jsou toky cestujících, a podle toho upravit jízdní řády. Pak budeme vědět, jak velký objem kilometrů autobusy najezdí,“ přiblížil Botek.

Problematická je také část týkající se poplatků za vjezd a výjezd z autobusových nádraží. Zejména s ohledem na fakt, že nádraží ve Zlíně, Rožnově pod Radhoštěm, Valašském Meziříčí a Vsetíně vlastní firmy slováckého podnikatele Zdeňka Zemka, který provozuje i některé autobusové společnosti, jež na tato nádraží jezdí.

„Jde o obrovský zisk pro toho, kdo vlastní nádraží i autobusy. Může si tak ekonomicky sám vypomáhat,“ upozornil Čunek. A argumentuje i čísly: odborníci přes dopravu mu vyčíslili, že vjezd a výjezd na autobusové nádraží stojí v Česku průměrně 13 korun, ve Zlínském kraji je to však 90–120 korun.

S tím nesouhlasí Oldřich Holubář, ředitel ČSAD Vsetín, tedy společnosti, kterou vlastní Zemek. Podle něho je krajský průměr 70 korun a 120 korun je u mezinárodních linek, kterých tady moc nejezdí.

„Autobusové nádraží má své náklady na provoz a ceník je pro všechny stejný. Nevidím v tom výhodu ani nevýhodu,“ reagoval Holubář. A třetí zásadnější změna v zadání: původní zadání počítalo s tím, že Zlínský kraj bude v rámci integrovaného dopravního systému propojený jen s Moravskoslezským krajem. Nově má přibýt také Olomoucký a Jihomoravský kraj.

To by v praxi mohlo znamenat, že cestující pojedou na jednu kartičku v autobusech a zřejmě i vlacích po všech čtyřech krajích. „Zlínský kraj sousedí se třemi kraji, což je třeba zohlednit,“ upozornil Botek.

Holubář tento krok vítá, byť to nemusí být jednoduché. „V některých krajích jsou odlišné odbavovací systémy,“ upozornil šéf ČSAD Vsetín.

Stihne se všechno včas?

Autobusoví dopravci úpravu zadání obecně vítají, protože ho už dříve kritizovali. Jenže zároveň stále přesně nevědí, co všechno po nich kraj bude chtít.

„Nejistota trvá už několik roků, budeme se muset zase přizpůsobit. Každá změna k lepšímu v soutěži bude ale dobrá. Autobusy budeme muset kupovat i tak, protože vozový park stárne,“ sdělil zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus. „Pokud se soutěž posouvá o rok, jde o komplikaci, ale ne tak velkou. Bude lepší, když to bude mít hlavu a patu,“ podotkl Holubář.

Vážnějším problémem může být čas, na což již nyní upozorňuje opozice. Evropská unie totiž požaduje, aby vysoutěžení dopravci jezdili po kraji od roku 2018, při využití přechodného období od roku 2019.

„Dělali jsme vše pro to, aby byla soutěž co nejdříve. Další časová prodleva není žádoucí pro občany ani pro dopravce. Netuším, proč chce koalice tak dlouho předělávat zadání, když se dají upravit jen některé parametry,“ řekl opoziční zastupitel za ČSSD a bývalý radní Petr Navrátil

„Soutěží se sníží náklady. Čím později bude, o to víc to bude pro kraj ekonomicky nevýhodné,“ připojil se komunistický zastupitel a bývalý radní pro dopravu Jaroslav Kučera, jenž původní soutěž připravoval (více zde).

Autor:
  • Nejčtenější

Podnikatel proměnil zámek v hotel i pivní lázně, záměrně nechtěl dotaci

Ve Slavičíně na Zlínsku po dvouleté rekonstrukci otevřeli Zámek Wichterle. Objekt koupil podnikatel Roman Machala a za...

První liga: Budějovice snadno vyhrály v Sokolově, Vsetín zdolal Porubu

Hokejisté lídra první ligy Motoru České Budějovice vyhráli ve 29. kole na ledě předposledního Sokolova vysoko 6:1 a...

Budějovice vyhrály úvodní část první hokejové ligy o dvacet bodů

Hokejisté Motoru České Budějovice deklasovali v 30. kole první ligy Prostějov 6:0 a první část soutěže vyhráli o 20...

V Luhačovicích zemřel po pádu z kola cyklista. Vracel se z restaurace

Sedmapadesátiletý cyklista zemřel v pátek v noci v Luhačovicích na Zlínsku po pádu z kola. Jeho jízda skončila tragicky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na jarmek dorazila rekordní stovka čertů. Přilákali 20 tisíc návštěvníků

Návštěvníci Mikulášského jarmeku ve Valašských Kloboukách zažili největší setkání pekelníků na Moravě. Po roce se sem...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky

Učitelé scházejí, přesto mají školy ve Zlínském kraji výborné výsledky

Sehnat ve Zlínském kraji učitele pro první stupeň základní školy nebo do hodin matematiky, fyziky či chemie je problém....

O vyhrazená místa pro auta je zájem, Kroměříž zvýší poplatek na 20 tisíc

Kroměřížská radnice zvýší na dvojnásobek poplatek za vyhrazené trvalé parkovací místo. Dosud činil 10 tisíc korun, nově...

Vsetín podpoří krátkodobé parkování v centru, některá místa zpoplatní

Řidiči ve Vsetíně by měli mít od příštího roku větší šanci zaparkovat v centru. Parkovací místa před hotelem Vsacan, v...

V Luhačovicích zemřel po pádu z kola cyklista. Vracel se z restaurace

Sedmapadesátiletý cyklista zemřel v pátek v noci v Luhačovicích na Zlínsku po pádu z kola. Jeho jízda skončila tragicky...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRO TECHNIK VÝROBNÍCH STROJŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 28 000 - 33 000 Kč

Najdete na iDNES.cz