Čtvrtek 21. září 2023, svátek má Matouš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 21. září 2023 Matouš

Kraj chce zasáhnout do miliardového byznysu dopravců. Ale rok to ještě počká

  16:51
Vedení Zlínského kraje prodlouží o rok výběrové řízení na autobusové dopravce, kteří budou jezdit v regionu. Jejich větší konkurence má zvýšit komfort a případně i snížit ceny jízdného.

Ilustrační snímek | foto: Fotodoprava.com

Vypsání soutěže, v níž jde o devět miliard korun, se stává seriálem na pokračování. Až na to, že tady opravdu téměř nikdo neví, jak jeho děj dopadne.

Po loňských podzimních krajských volbách totiž vznikla nová koalice vedená lidovcem Jiřím Čunkem a ta se rozhodla prodloužit tendr vypsaný jejich předchůdci pod taktovkou ČSSD loni v červenci (více zde). „Zadání veřejné soutěže bylo špatné, přitom jde o devět miliard korun,“ prohlásil Čunek.

Ten už krátce po nástupu do funkce naznačil, že tendr zruší. Pak ale změnil postoj s tím, že bude stačit „jen“ opravit zadání. Výběrové řízení mělo končit v březnu. Teď se termín odkládá zhruba o rok.

„V březnu příštího roku by to mohlo být hotové,“ odhadl Pavel Botek, krajský radní přes dopravu z KDU-ČSL.

Zemek má nádraží i dopravce. Podle kraje si může pomáhat

Nové krajské koalici vadí, že zakázka je na 20 milionů naježděných kilometrů ročně. Přičemž rozptyl činí dvacet procent, což je podle Botka příliš. „Je to velká nejistota. Nejdříve musíme zjistit, jaké linky skutečně potřebujeme, jaké jsou toky cestujících, a podle toho upravit jízdní řády. Pak budeme vědět, jak velký objem kilometrů autobusy najezdí,“ přiblížil Botek.

Problematická je také část týkající se poplatků za vjezd a výjezd z autobusových nádraží. Zejména s ohledem na fakt, že nádraží ve Zlíně, Rožnově pod Radhoštěm, Valašském Meziříčí a Vsetíně vlastní firmy slováckého podnikatele Zdeňka Zemka, který provozuje i některé autobusové společnosti, jež na tato nádraží jezdí.

„Jde o obrovský zisk pro toho, kdo vlastní nádraží i autobusy. Může si tak ekonomicky sám vypomáhat,“ upozornil Čunek. A argumentuje i čísly: odborníci přes dopravu mu vyčíslili, že vjezd a výjezd na autobusové nádraží stojí v Česku průměrně 13 korun, ve Zlínském kraji je to však 90–120 korun.

S tím nesouhlasí Oldřich Holubář, ředitel ČSAD Vsetín, tedy společnosti, kterou vlastní Zemek. Podle něho je krajský průměr 70 korun a 120 korun je u mezinárodních linek, kterých tady moc nejezdí.

„Autobusové nádraží má své náklady na provoz a ceník je pro všechny stejný. Nevidím v tom výhodu ani nevýhodu,“ reagoval Holubář. A třetí zásadnější změna v zadání: původní zadání počítalo s tím, že Zlínský kraj bude v rámci integrovaného dopravního systému propojený jen s Moravskoslezským krajem. Nově má přibýt také Olomoucký a Jihomoravský kraj.

To by v praxi mohlo znamenat, že cestující pojedou na jednu kartičku v autobusech a zřejmě i vlacích po všech čtyřech krajích. „Zlínský kraj sousedí se třemi kraji, což je třeba zohlednit,“ upozornil Botek.

Holubář tento krok vítá, byť to nemusí být jednoduché. „V některých krajích jsou odlišné odbavovací systémy,“ upozornil šéf ČSAD Vsetín.

Stihne se všechno včas?

Autobusoví dopravci úpravu zadání obecně vítají, protože ho už dříve kritizovali. Jenže zároveň stále přesně nevědí, co všechno po nich kraj bude chtít.

„Nejistota trvá už několik roků, budeme se muset zase přizpůsobit. Každá změna k lepšímu v soutěži bude ale dobrá. Autobusy budeme muset kupovat i tak, protože vozový park stárne,“ sdělil zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus. „Pokud se soutěž posouvá o rok, jde o komplikaci, ale ne tak velkou. Bude lepší, když to bude mít hlavu a patu,“ podotkl Holubář.

Vážnějším problémem může být čas, na což již nyní upozorňuje opozice. Evropská unie totiž požaduje, aby vysoutěžení dopravci jezdili po kraji od roku 2018, při využití přechodného období od roku 2019.

„Dělali jsme vše pro to, aby byla soutěž co nejdříve. Další časová prodleva není žádoucí pro občany ani pro dopravce. Netuším, proč chce koalice tak dlouho předělávat zadání, když se dají upravit jen některé parametry,“ řekl opoziční zastupitel za ČSSD a bývalý radní Petr Navrátil

„Soutěží se sníží náklady. Čím později bude, o to víc to bude pro kraj ekonomicky nevýhodné,“ připojil se komunistický zastupitel a bývalý radní pro dopravu Jaroslav Kučera, jenž původní soutěž připravoval (více zde).

Autor:
  • Nejčtenější

Zlín - Plzeň 1:7, rychlý gól a červená karta odstartovaly debakl

Zlínští fotbalisté v úvodu neproměnili velkou šanci, vzápětí inkasovali gól od Chorého a po vyloučení Černína šli do...

Stokrát silnější než morfin, žena zemřela po užití náplasti s fentanylem

Po aplikaci náplasti s obsahem fentanylu zemřela šestatřicetiletá žena ze Zlínska. Tragický případ ukazuje na to, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vrbovo zoufalé období. Užírá se, dumá, co změnit. Jenže nezabírá nic

Když prohraje, často vypadá zdrceně. Jako by se mu zhroutil svět. Někdy z něj čiší jen zklamání a beznaděj, jindy kolem...

Ostrožská Lhota ze Zlínského kraje je vesnicí roku, porazila 174 konkurentů

Vesnicí roku 2023 České republiky se stala Ostrožská Lhota z Uherskohradišťska ve Zlínském kraji. Na druhém místě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát nasype dvě miliardy do Baťova kanálu, chce nalákat dvojnásobek turistů

Ředitelství vodních cest chystá mohutné investice do Baťova kanálu. První z nich oficiálně odstartovala před měsícem,...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Zlín bude vlastnit další sportoviště, klubům dává jistotu dvaceti let

Sportovní hala a další areály ve Zlíně změní od ledna 2024 vlastníka. Stane se jím radnice. Když tento bod uváděl...

Kauza otrávené Bečvy spěje ke konci, rozsudek může padnout už v říjnu

Vsetínský okresní soud skončil dokazování v případu otravy řeky Bečvy ze září 2020. Závěrečné návrhy by měly zaznít 18....

Při návratu z večírku naboural do domu, majitele pak ohrožoval sekáčkem na maso

Nevídanou scénu převedl devětadvacetiletý řidič v Brumově-Bylnici na Zlínsku. Po bujarém večírku nejprve neuřídil své...

Odstartoval nový ročník Podnikatele roku. Naváže Zlínsko na úspěch šéfa Tescomy?

Společnost EY vyhlašuje jedenáctý ročník soutěže o titul EY Podnikatel roku Zlínského kraje. Ten má už i svého...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Cítím se jako vítěz, říká Brzobohatý. Manželé ukázali fotky ze svatby v Itálii

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) a Daniela Brzobohatá (44) se pochlubili fotkami i zážitky z víkendové svatby. Muzikant a...

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Helena Vondráčková si po pádu zlomila žebro. Léčit se bude doma

Helena Vondráčková (76) musela přeložit páteční koncert v Havlíčkově Brodě. Jak informoval její manžel Martin Michal...

Dvacetileté babičky. Generace Z podlehla novému virálnímu trendu na sítích

Květovaná sukně, košile a na ní pletená vestička s divokým vzorem. Ještě donedávna jsme podobné kreace vídali maximálně...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...