Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Kraj chce zasáhnout do miliardového byznysu dopravců. Ale rok to ještě počká

  16:51
Vedení Zlínského kraje prodlouží o rok výběrové řízení na autobusové dopravce, kteří budou jezdit v regionu. Jejich větší konkurence má zvýšit komfort a případně i snížit ceny jízdného.

Ilustrační snímek | foto: Fotodoprava.com

Vypsání soutěže, v níž jde o devět miliard korun, se stává seriálem na pokračování. Až na to, že tady opravdu téměř nikdo neví, jak jeho děj dopadne.

Po loňských podzimních krajských volbách totiž vznikla nová koalice vedená lidovcem Jiřím Čunkem a ta se rozhodla prodloužit tendr vypsaný jejich předchůdci pod taktovkou ČSSD loni v červenci (více zde). „Zadání veřejné soutěže bylo špatné, přitom jde o devět miliard korun,“ prohlásil Čunek.

Ten už krátce po nástupu do funkce naznačil, že tendr zruší. Pak ale změnil postoj s tím, že bude stačit „jen“ opravit zadání. Výběrové řízení mělo končit v březnu. Teď se termín odkládá zhruba o rok.

„V březnu příštího roku by to mohlo být hotové,“ odhadl Pavel Botek, krajský radní přes dopravu z KDU-ČSL.

Zemek má nádraží i dopravce. Podle kraje si může pomáhat

Nové krajské koalici vadí, že zakázka je na 20 milionů naježděných kilometrů ročně. Přičemž rozptyl činí dvacet procent, což je podle Botka příliš. „Je to velká nejistota. Nejdříve musíme zjistit, jaké linky skutečně potřebujeme, jaké jsou toky cestujících, a podle toho upravit jízdní řády. Pak budeme vědět, jak velký objem kilometrů autobusy najezdí,“ přiblížil Botek.

Problematická je také část týkající se poplatků za vjezd a výjezd z autobusových nádraží. Zejména s ohledem na fakt, že nádraží ve Zlíně, Rožnově pod Radhoštěm, Valašském Meziříčí a Vsetíně vlastní firmy slováckého podnikatele Zdeňka Zemka, který provozuje i některé autobusové společnosti, jež na tato nádraží jezdí.

„Jde o obrovský zisk pro toho, kdo vlastní nádraží i autobusy. Může si tak ekonomicky sám vypomáhat,“ upozornil Čunek. A argumentuje i čísly: odborníci přes dopravu mu vyčíslili, že vjezd a výjezd na autobusové nádraží stojí v Česku průměrně 13 korun, ve Zlínském kraji je to však 90–120 korun.

S tím nesouhlasí Oldřich Holubář, ředitel ČSAD Vsetín, tedy společnosti, kterou vlastní Zemek. Podle něho je krajský průměr 70 korun a 120 korun je u mezinárodních linek, kterých tady moc nejezdí.

„Autobusové nádraží má své náklady na provoz a ceník je pro všechny stejný. Nevidím v tom výhodu ani nevýhodu,“ reagoval Holubář. A třetí zásadnější změna v zadání: původní zadání počítalo s tím, že Zlínský kraj bude v rámci integrovaného dopravního systému propojený jen s Moravskoslezským krajem. Nově má přibýt také Olomoucký a Jihomoravský kraj.

To by v praxi mohlo znamenat, že cestující pojedou na jednu kartičku v autobusech a zřejmě i vlacích po všech čtyřech krajích. „Zlínský kraj sousedí se třemi kraji, což je třeba zohlednit,“ upozornil Botek.

Holubář tento krok vítá, byť to nemusí být jednoduché. „V některých krajích jsou odlišné odbavovací systémy,“ upozornil šéf ČSAD Vsetín.

Stihne se všechno včas?

Autobusoví dopravci úpravu zadání obecně vítají, protože ho už dříve kritizovali. Jenže zároveň stále přesně nevědí, co všechno po nich kraj bude chtít.

„Nejistota trvá už několik roků, budeme se muset zase přizpůsobit. Každá změna k lepšímu v soutěži bude ale dobrá. Autobusy budeme muset kupovat i tak, protože vozový park stárne,“ sdělil zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus. „Pokud se soutěž posouvá o rok, jde o komplikaci, ale ne tak velkou. Bude lepší, když to bude mít hlavu a patu,“ podotkl Holubář.

Vážnějším problémem může být čas, na což již nyní upozorňuje opozice. Evropská unie totiž požaduje, aby vysoutěžení dopravci jezdili po kraji od roku 2018, při využití přechodného období od roku 2019.

„Dělali jsme vše pro to, aby byla soutěž co nejdříve. Další časová prodleva není žádoucí pro občany ani pro dopravce. Netuším, proč chce koalice tak dlouho předělávat zadání, když se dají upravit jen některé parametry,“ řekl opoziční zastupitel za ČSSD a bývalý radní Petr Navrátil

„Soutěží se sníží náklady. Čím později bude, o to víc to bude pro kraj ekonomicky nevýhodné,“ připojil se komunistický zastupitel a bývalý radní pro dopravu Jaroslav Kučera, jenž původní soutěž připravoval (více zde).

Autor:
  • Nejčtenější

Někdo srazil autem dívky na přechodu a ujel, hledá se řidič i svědci

Policie hledá svědky nehody, při které ráno srazil osobní vůz řízený neznámým člověkem dvě mladistvé dívky na přechodu...

Sparta zdolala Rostov, Kuchta dal gól Jablonci. Plzeň prohrála s Boleslaví

Fotbalisté Sparty na soustředění ve Španělsku porazili ruský Rostov 2:0 díky gólu Haraslína a vlastenci soupeře. Plzeň...

Obří vysílač v Topolné po 70 letech utichl, obce jej chtějí zachránit

Český rozhlas hodlá odstranit ikonický vysílač v Topolné. Obce ho chtějí na seznam technických památek. Přeladit rádio...

Nelegální pálení alkoholu je ve Zlínském kraji běžné, neodradí ani pokuty

Desetina destilátů vzniká podle celníků načerno. Stát tak přichází o statisíce korun. Bojovat proti nelegálnímu pálení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sporný přejezd je zrušený, bránil elektrifikaci tratě Zlín - Vizovice

Státu se podařilo zrušit nebezpečný železniční přejezd ve Zlíně - Přílukách, takže příprava modernizace tratě ze Zlína...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Zlín zpoplatnil parkování u Gahurova prospektu, chce tak uvolnit místa

Zlínská radnice rozšířila zónu placeného parkování v širším centru města. Od ledna se nově platí na náměstí T. G....

Nelegální pálení alkoholu je ve Zlínském kraji běžné, neodradí ani pokuty

Desetina destilátů vzniká podle celníků načerno. Stát tak přichází o statisíce korun. Bojovat proti nelegálnímu pálení...

Lovecké psy zabila nemoc přenášená divočáky, ohrožuje i domácí mazlíky

Zvýšenou pozornost by měli chovatelé ve Zlínském kraji věnovat pohybu svých psů ve volné přírodě. Státní veterinární...

Dvakrát víc nakažených. Omikron v kraji sílí, ale nemocnice neohrožuje

Varianta koronaviru známá jako omikron už je dominantní i ve Zlínském kraji. Hejtmanství má připravený krizový scénář...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...