Ministerstvo průmyslu a obchodu konečně souhlasilo, a tak mohl ve středu v Praze pokřtít výroční známku Baťův pravnuk Thomas Archer Bata. „Jsem poctěn tím, že vychází známka s mým pradědečkem,“ řekl česky osmadvacetiletý Bata. V posledním období působil v Chile, ale teď by se mohl opět trvaleji pracovně usadit v České republice.
Známka vychází v edici Osobnosti v nákladu 600 tisíc kusů ke 140. výročí narození slavného obuvníka. Za 13 korun by měla být k dostání na všech poštách, pochopitelně i ve Zlíně.
„Jméno Baťa zná celý svět a mnozí z nás jsou hrdí na českého rodáka a krále obuvi, který se svými sourozenci založil ve Zlíně obuvnickou firmu,“ prohlásil ředitel České pošty Martin Elkán. „Jeho postupy byly na svou dobu revoluční a ovlivnil nejen město Zlín, kde působil i jako starosta, ale prosazováním projektů dálkové železniční, letecké, říční a silniční dopravy mířil ke zlepšení soustavy komunikací v rámci celého Československa,“ zdůraznil Elkán.
Pro Baťovce je to zadostiučinění, i když si myslí, že známka mohla vyjít už dřív. Avšak i v současném načasování vidí výhody. „Je to období, kdy o podnikatelskou i životní filozofii Tomáše Bati začíná být zase větší zájem. A známka ho může ještě zvýšit,“ míní šéf Nadace Tomáše Bati ve Zlíně Pavel Velev.
Smutným paradoxem ovšem je, že vychází v době, kdy lidé dopisy a pohlednice už příliš nepíší. „Nedělám si iluze, že je známka v čase internetu a mobilních telefonů tak důležitá jako před lety, ale mohla by k propagaci Bati i tak přispět,“ doufá Velev.
Až neuvěřitelně působí argumenty, na něž narážely snahy o její vydání, které trvaly dvacet let. Baťa nejdříve nebyl dost světoznámý, pak byl zase až příliš známý, takže bylo třeba propagovat jiné osobnosti (psali jsme zde). Ty navrhuje komise a posvěcuje ministerstvo průmyslu a obchodu.
Takže zatímco vyšly v edici Osobnosti známky s Vlastou Burianem, Emilem Zátopkem, rabínem Jehudou Löwem či Mikulášem Dačickým z Heslova a mimo ni třeba s maxipsem Fíkem či Fifinkou ze Čtyřlístku, Baťa měl smůlu.
Přitom v Německu vyšla známka s jeho portrétem už před deseti lety v nákladu šesti tisíc kusů.
„Jsem rád, že se to konečně podařilo i tady. Ale stálo to hodně úsilí,“ oddechl si Velev. Baťu oficiálně navrhla Česká pošta. Známka vznikla podle jeho portrétu. Výsledek je dílem výtvarnice Evy Haškové a rytce Jaroslava Tvrdoně. Ročně vyjde v edici Osobnosti kolem čtyř nových známek, celkem už série čítá na šedesát známých lidí.