Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zlínské nádraží má být čisté a přívětivé, prodej alkoholu však zůstane

  8:57
Nevzhledné autobusové nádraží a jeho okolí ve Zlíně by se měly změnit k lepšímu. Vedení Zlínského kraje a město tlačí na majitele nádraží, firmu Z-Group miliardáře Zdeňka Zemka, aby podobu nádraží alespoň částečně upravila.
Autobusové nádraží ve Zlíně.

Autobusové nádraží ve Zlíně. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

„Stávající stav zlínského autobusového nádraží je neudržitelný, proto požadujeme po vlastníkovi nápravu,“ prohlásil ekonomický náměstek hejtmana David Vychytil.

Kraj chce využít situaci, v níž se aktuálně nachází. S firmou Z-Group miliardáře Zdeňka Zemka, která vlastní nádraží ve Zlíně, Vsetíně, Valašském Meziříčí a Rožnově pod Radhoštěm, jedná o platbách za vjezdy autobusů.

Nově je platí přímo kraj, jenž na penězích s majitelem nádraží hledá shodu. Má to stihnout do konce června, jinak věc začne řešit soud. A do dohody by se mohly promítnout krajem i městem Zlín požadované změny autobusového nádraží, které by zlepšily jeho neutěšený stav.

„Přišli jsme s nějakými konkrétními návrhy úprav autobusového nádraží a nyní vše dopracováváme do finální podoby,“ nastínil mluvčí firmy Z-Group Miroslav Slaný. Konkrétnější zatím nechtěl být. „Intenzivně jednáme, jsme ve shodě,“ podotkl Slaný.

Kraj a město se snaží na společnost vytvořit tlak, aby podobu nádraží alespoň částečně změnila, i když se připravuje jeho přestavba v rámci dopravního terminálu. To však může trvat i několik let. Klíčový bude vzhled a čistota.

Otázkou je, zda se třeba jen mírně nezmění náplň nádraží, protože levnější podniky sem lákají bezdomovce, kteří pak posedávají nebo spí v sousedním parčíku. Ten patří městu, které by ho mohlo upravit.

„Padaly návrhy, že by se park mohl vyčistit, že by se z něho odstranilo křoví a udělala by se některá další opatření, aby to tam bezdomovce nelákalo,“ naznačil náměstek zlínského primátora Pavel Brada, podle něhož se tím bude zabývat městská rada.

„Dávali jsme majiteli nádraží podnět i v tom smyslu, že se tam bezdomovci zdržují s ohledem na typ provozoven, které tam jsou. Kdyby tam bylo slušné bistro, vypadalo by to jinak. Můžeme v tomto smyslu ale jen vytvářet tlak, jde o soukromý majetek,“ dodal Brada.

Prosvětlený park bezdomovce lákat nebude

Z-Group nechce omezovat služby, které nádraží nabízí. „Provozovny tam mají své místo a dlouhodobější nájemní smlouvy. Nejde o nálevny. Jde třeba o novinový stánek, kde se, pravda, prodává třeba i alkohol. Jsou tam samozřejmě i nějaké bary,“ předestřel Slaný.

„Primárně musíme vytvořit takové prostředí, aby se tam bezdomovci neshlukovali. Proto ve spolupráci s městem chceme zrealizovat především úpravy v parku za nádražím. Jakmile se prořežou stromy, do parčíku bude dobře vidět a udělá se tam plot, pak to už nebude tak atraktivní místo pro bezdomovce,“ řekl.

Zájmem všech stran podle společného prohlášení je, aby autobusové nádraží lépe vypadalo, bylo bez zápachu, špíny i bezdomovců, což by uvítal také každý obyvatel krajského města i cestující, který sem přijíždí odjinud.

„Řeší se čistota a vzhled, to jsou klíčové věci. Musí se upravit pohledová stránka nádraží, nátěry, opláštění budovy, ať nevypadá tak jak dnes,“ shrnul Vychytil. „Ze všech nádraží, která patří Z-Groupu, je to zlínské v nejhorším stavu. Obě strany deklarují, že mají zájem se dohodnout,“ naznačil.

Lidé neřeší vlastníka, ale stav nádraží

„Lidé neřeší, kdo je vlastníkem, ale jaký je stav nádraží,“ zmínil náměstek hejtmana pro dopravu Radek Doležel. „Věřím, že je ve společném zájmu všech zainteresovaných partnerů, aby ve Zlíně vznikl co nejdříve moderní dopravní terminál. Do té doby je ale nutné adekvátně se starat o současné prostory,“ vzkázal.

Jde však také o čas. Za vjezd na nádraží kraj zatím platí Z-Groupu zhruba 1,7 milionu korun měsíčně. A to na základě smlouvy, podle níž se musí domluvit s jejich majitelem na nové sumě do konce června. Spor se táhne už z minulého volebního období a musí se rychle vyřešit.

Pak se bude čekat na výstavbu moderního dopravního terminálu. Podle plánů by se nové autobusové nádraží mělo posunout blíže k nadjezdu a zabíralo by méně místa, vedle něho by mohla vyrůst další budova. V první fázi budování terminálu má však vzniknout nová železniční nádražní budova.

Příprava projektu se ale protahuje i proto, že je spojená s elektrifikací a částečným zdvojkolejněním železniční trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic. Stát, který je investorem modernizace trati, ještě nemá územní rozhodnutí, i když už se podle původních plánů mělo stavět.

Autor:
  • Nejčtenější

Slovácko - Sparta 2:4, obhájce se strachoval o výhru, uklidnil ho Krejčí

5. května 2024  17:10,  aktualizováno  21:16

Dvakrát přišli o dvoubrankové vedení, soupeři ale vyrovnání nepovolili a nakonec slaví. Sparťanští...

Mladý sparťan utrpěl v druhé lize vážný úraz hlavy, klub podal protest na sudího

6. května 2024  16:25

Fotbalový talent Roman Horák, jeden z nejnadanějších současných sparťanů, leží po operaci s vážným...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třetí stupeň poplachu, 13 jednotek hasičů. Na Zlínsku hořel kovošrot

4. května 2024  13:06,  aktualizováno  14:56

V Tlumačově na Zlínsku hořel kovový šrot na autovrakovišti v průmyslovém areálu. Zasahovalo tam 13...

Při čelním střetu zemřela těhotná spolujezdkyně, řidička jela v protisměru

3. května 2024  13:31

Dopravní policisté i kriminalisté stále šetří tragickou nehodu, která se stala minulý týden u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chlapec havaroval v lese na Vsetínsku, zachraňoval jej vrtulník s jeřábem

6. května 2024  9:26

Komplikovaný zásah v těžkém terénu za sebou mají členové záchranné služby. Ti vyrazili na pomoc...

Kvůli fraktuře lebky disciplinárka koná, viníkovi hrozí trest až na rok a půl

9. května 2024  17:25

Disciplinární komise zahájila řízení s kroměřížským fotbalistou Tomášem Matouškem, jenž v...

Rodiny na Zlínsku plánují domov pro děti s autismem. V regionu jich je málo

9. května 2024  16:11

Postavit či opravit dům někde na okraji obce, kde bude klid a blízko do přírody. Takový je sen...

Gastronomie, muzea i malé Zlíny. Nový web provází místy s baťovským odkazem

9. května 2024  12:10

Zlín spustil novou webovou stránka, která jsou spojena s Tomášem a Janem Antonínem Baťovými. Portál...

U Kroměříže opravují dálnici. Se zdržením je potřeba počítat do půlky června

9. května 2024  9:03

Řidiči, kteří jezdí po dálnici D1 kolem Kroměříže, musejí ode dneška do zhruba poloviny června...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...