Od vydavatelů kalendáře to byl více než odvážný krok, ručí však za něj fotografická legenda. Annie Leibovitzová patří mezi nejzvučnější jména světové fotografie. V roce 1973 se ve čtyřiadvaceti letech stala hlavní fotografkou magazínu Rolling Stone. Vytvořila nezapomenutelné snímky Johna Lennona, zachytila rezignaci Richarda Nixona i tour kapely Rolling Stones v roce 1975. Celkem pro časopis nafotila 142 obálek.
Když v roce 1983 nastupovala do redakce Vanity Fair, měla již renomé přední rockové fotografky a dokumentátorky života společnosti. V novém působišti se její rejstřík ještě více rozepjal, fotila portréty herců a hereček, režisérů, spisovatelů i spisovatelek, sportovců a sportovkyň, postav ekonomického i politického života.
Její díla vystavovaly síně v Paříži, Moskvě, Washingtonu, Amsterodamu i v Petrohradě. Když loni prestižní americká organizace American Society of Magazine Editors vybírala čtyřicet nejlepších obálek časopisů posledních čtyřiceti let, bodovala Leibovitzová hned dvakrát. Do výběru se dostal její snímek Johna Lennona a Yoko Ono, který vyfotila pro Rolling Stone téhož dne, kdy byl hudebník zastřelen, a fotografie těhotné herečky Demi Moore pro Vanity Fair.
Aukce na iDNES.czOn-line aukce kalendáře Pirelli na rok 2016 s převratnými fotografiemi Annie Leibovitzové se uskuteční na iDNES.cz ve čtvrtek 10. prosince. |
Při všech jejích angažmá kolem ní vlála aura nezávislosti a originality a vnesla ji i do práce na kalendáři Pirelli. „Tento kalendář je úplně jiný. Je to vybočení,“ slibuje fotografka. A naznačila, jak se nápad na odchýlení ze zavedeného konceptu kalendáře zrodil: „Začala jsem uvažovat o rolích, které ženy hrají, o ženách, které něčeho dosáhly. A chtěla jsem udělat sérii klasických portrétů. Měla jsem za to, že na fotkách ženy musí vypadat silně, mocně, ale též přirozeně.“
Kromě čtveřice žen, jejichž snímky z kalendáře již značka Pirelli zveřejnila, přivedla Annie Leibovitzová do studia hudebnici a výtvarnici Yoko Ono, americkou filantropku a sběratelku umění Agnes Gundovou či neskladnou a cynickou sociální kritičku Fan Lebowitzovou, která publikovala například v magazínu Interview Andyho Warhola.
V edici kalendáře pro příští rok se objeví i americká feministka, novinářka, zpěvačka a herečka Tavi Gevinsonová, íránská vizuální umělkyně a feministka Shirin Neshatová, americká obchodnice Mellody Hobsonová, americká filmová producentka Kathleen Kennedyová, ruská modelka Natalia Vodianova a americká režisérka, scénáristka a obchodnice Ava DuVernayová.
S dlouhou historií. A pro elitu
První edice kalendáře vyšla v roce 1964. Fotografem byl Robert Freeman, který se proslavil portrétními snímky skupiny Beatles. S výjimkou let 1975 až 1984 vychází kalendář dodnes a prošla jím díla více než třiceti fotografů. Na jeho tvorbě se podíleli například Richard Avedon, Annie Leibovitzová, Peter Lindbergh, Bruce Weber či Patrick Demarchellier.
Kalendář Pirelli 2015Připomeňte si fotky z loňské edice |
Kalendář každoročně učaruje i tím, že milovníky krásy zavádí na poutavá místa. V roce 2008 našel fotograf Patrick Demarchelier inspiraci v uličkách plných nevěstinců a pomíjivé lásky v pověstné Francouzské čtvrti v Šanghaji, rok nato složil Peter Beard hold poušti Kalahari a deltě řeky Okawango v Africe. V roce 2010 vsadil Terry Richardson na návrat k 60. a 70. letům, kdy modelky pózovaly na panensky čistých plážích, rok poté situoval Karl Lagerfeld modelky do říše starých řeckých bájí. Z ní se kalendář pro rok 2012 přenesl na Korsiku a následná edice do magického Ria de Janeira, kam zavedl i českou modelku Petru Němcovou. Vydání pro rok 2014 se vracelo k „trezorovým“ fotografiím Helmuta Newtona z roku 1985. Loni kalendář fotografa Stevena Meisela zobrazoval ženu jako erotickou ikonu a nesl se ve znamení fetišismu.
Kompletních 43 vydání nese rukopis celkem 34 prestižních fotografů, devět z nich dostalo šanci vytvořit hned po dvou ročnících.
Kalendář Pirelli je tradičně určen společenské elitě, významným zákazníkům, slavným osobnostem i hlavám států. Mezi jinými ho dostává i český prezident.