Nová železniční vlečka v Děčíně budí pozornost, mnohem víc se jich ruší

  • 5
Jedna z největších evropských opraven nákladních železničních vozů, firma Ryko z Děčína, vybudovala a v pátek také zprovoznila novou vlečku. Což je v dnešní době v podstatě unikátní, vlečky se totiž spíš ruší.

„Je zcela výjimečné, aby se v Česku otevírala zcela nová vlečka. Investiční náklady jsou vysoké, je třeba nutné vykoupit pozemky, zbudovat zabezpečovací zařízení k připojení do celostátní dráhy a tak dále,“ říká Roman Hrůza z Klubu železničních cestovatelů.

Podle něj se ročně naopak zhruba tři desítky vleček ruší.

Nová vlečka pro odstavení vozů před opravou a po ní měří téměř jeden kilometr. V pátek na ní začal tříměsíční zkušební provoz. Příští rok plánuje společnost zprovoznit další kilometr a rozšířit tak firemní nákladní vlečku na celkových zhruba sedm kilometrů.

Investice spolkla přes šestnáct milionů korun. Na pět vyšly pozemky pod kolejemi západního nádraží v Děčíně, na kterých nová vlečka stojí. Ty firma odkoupila od Českých drah.

„Nechali jsme odstranit staré nevyhovující koleje na poškozených dřevěných pražcích a vybudovali jsme dvě koleje nové s betonovými pražci,“ uvádí ředitel Ryko Martin Vošta.

Firma má zákazníky ve třinácti evropských zemích a pobočky v Mladé Boleslavi a Kralupech nad Vltavou.

V Česku je asi dvanáct set železničních vleček. „Z toho je aktivních zhruba jedna třetina. Někteří vlastníci vlečky udržují, aby je nemuseli rušit. Zrušení vlečky je totiž také dosti nákladné,“ podotýká Hrůza.

Co do hustoty sítě vleček je nejbohatší Ostravsko. Jednou z nejzajímavějších vleček je pro nadšence ta, která vede ze stanice Rakšice do Jaderné elektrárny Dukovany. Měří 18 kilometrů a už jde spíše o trať.