Nechceme v našem městě už žádné další žluté hnusy, dali obyvatelé najevo magistrátu ve webové anketě o architektuře v Ústí po roce 1989. Odsoudili škaredou novostavbu u divadla, vyzdvihli naopak projekty, jež získávají ceny i u odborníků.
Čtenáři mohli vybírat i nejodpornější objekt. V této kategorii "vyhrála" administrativní budova u Severočeského divadla opery a baletu, která byla dokončena teprve letos, mezi Ústečany si už však stihla vysloužit přezdívku "žlutý hnus".
Autoři odborného webu popularizujícího regionální architekturu chtěli prostřednictvím ankety zjistit, zda obyvatelům záleží na tom, jak nová architektura poznamenává tvář města.
"Hlasovalo přes 500 lidí. Tento ohlas by měl investorům i vedení města dát jasný signál, že lidem není jedno, že se tu ve většině případů staví průměrná a podprůměrná architektura," říká architekt a tvůrce webu usti-aussig.net Matěj Páral.
Úspěch sklidily hlavně mosty
Za příklad ignorance architektonických hodnot může posloužit právě vítěz anticeny, kterému dalo hlas plných 222 čtenářů. Budova společnosti Energetické a dopravní stavby navržená ateliérem Real Garant vyrostla na jedné z nejlukrativnějších parcel města. To však ani neprojevilo zájem ovlivnit vzhled této stavby.
Čtenáři pranýřovali i přestavbu interhotelu Bohemia na tržiště nebo výstavbu obřího nákupního centra Forum v historickém jádru města. Naopak držitel ceny pro nejkrásnější stavbu ukazuje, že důraz na kvalitu architektury se vyplácí.
Mariánský most dokončený roku 1998 si kvůli své vysoké pořizovací ceně sympatie Ústečanů zpočátku nezískal. Záhy ale obdržel mezinárodní ocenění jako jedna z deseti nejkrásnější staveb světa 90. let a stal se novým symbolem města. V anketě pro něj hlasovalo 267 lidí.
I druhou nejhezčí stavbou v pořadí je most - lávka přes dálnici D8 zvaná dle svého netradičního tvaru Kočičí oči. V roce 2006 byla postavena podle návrhu Ivety Torkoniakové, Víta Hoznoura a Václava Macha. Třetí příčku získala dostavba Komerční banky z roku 1997 od architekta Vladimíra Nováka.
Autoři webu chtějí anketu opakovat každý rok, ovšem už pro aktuální novostavby.