Diskuze
Ústí chce mít plnicí stanici a první tři autobusy na vodík už příští rok
Děkujeme za pochopení.
J61i24ř15í 28V77e44l39í52š88e67k
Na ceně 6 Kč za km nic moc dobrého právě nevidím. Auto na pořízení přes milion a pak ještě takovou sazbu za kilometr a ještě s rizikem? To se mi ta budoucnost nějak nepozdává. Vidím v tom spíš snahu si udržet zákazníka - když už mu nesmím prodat benzín, tak mu prodám vodík. Ale rozhodně musím za každou cenu zabránit tomu, aby si zákazník nabíjel auto sám doma buď za levnou elektriku, nebo fotovoltaikou úplně zadarmo. To by nebyl kšeft.
J35i56ř17í 90V43e47l75í21š44e41k
On vodík sice vypadá jako ekologické palivo, ale smysl má pouze tehdy, pokud je ho někde nadbytek, jako třeba v tomto případě. Pro osobní dopravu je to naprostý nesmysl, to už si i z hlediska bezpečnosti budu raději vozit v autě reaktor na uran, než vodík. Pro spoustu lidí je vodík obrovská modla a vidí v něm spásu před zlými elektromobily, ale energeticky je cílená výroba vodíku extrémně ztrátová a ještě ztrátovější je manipulace s ním (zejména stlačování).
Cílem reformy mobility by nemělo být přejít na nějaké palivo co nejpodobnější dosavadním palivům, ale naopak pojmout mobilitu tak, aby se neplýtvalo energií. Benzín, nafta i CNG a LPG jsou ztrátové, protože se přes polovinu energie musí vychladit chladičem a ještě je z toho při spalování smrad. Vodík sice umí vydat energii s velkou účinností, ale zatím ho neumíme efektivně vyrábět (pominu - li bezpečnostní rizika). Pokud bychom ho vyráběli ekologickou cestou (tedy bez použití ropy), pak je to jedině elektrolýza. Vložím 100 kWh elektřiny a dostanu zpět 26. To není ani ekonomické, ani ekologické.
Nakonec nám zbudou opravdu jen ty elektromobily. Sice za ně zaplatíme při pořízení ranec, ale nakonec se vyplatí nejvíc. Teď sluníčko zase až tak nesvítí, ale na cestu do práce mi stačí 2.4 kWp fotovoltaická elektrárna na střeše (mám 8 panelů) a elektriku tím vyrobenou ženu do Nissana Leafa, který stojí na plácku před garáží. Až bude léto, budu muset asi povinně jezdit na výlety, protože tolik elektriky, co vyrobím, ani nebudu potřebovat. Tak vypadá čistá mobilita a udržitelná doprava. Nejsem závislý na cenách ničeho a můžu svobodně jezdit. Je mi jedno, kde se válčí (mnohdy o ropu) a kolik ropa stojí. To vše za cenu méně než 30 tisíc za elektrárnu a 372 tisíc za lehce ojetého tříletého Leafa. Vždyť i nové naftové auto stojí víc.
J89a18r75o29s98l78a20v 79S39u66c41h40ý
Pěkná minianalýza. Ale:
1. Buď musíme srovnávat ojetého Leafa s ojetým naftovým nebo nový Leaf s novým naftovým :-)
2. Solary na střeše nabíjí v noci Leafa pouze pokud k nim mate přikoupene baterie, které se přes den nabíjí a v noci z nich Leafa nabijite. Tyto baterie ve Vaší kalkulaci chybí...
3. Na sídlišti nemá každý k dispozici soláry na střeše...
4. Na výrobu baterií elektromobilu je potřeba velkého množství vzácných prvků, které se těží v pochybných a nejistých oblastech.
Takže vodík určitě má budoucnost ...
T80o52m77á24š 74K55u27c67h46a10ř
Až bude Sahara pokryta solárními panely a jejich energie bude využita k výrobě vodíku, který pak bude dopravován do Evropy, začnou tyto tecnologie ve velkém dávat smysl. Ale dokud se vodík vyrábí z ropy..
J46i48ř65í 56V38e10l41í41š74e54k
To je sice bezva představa, ale jak vlastně dopravit vodík z Afriky k nám? Cisterny? Potrubí? Vlaky? Ani jedno není bezpečné. Když se podívám na množství článků o tom, že se někde potopil tanker nebo havarovala cisterna, nedovedu si představit následky havárií s vodíkem. Tam je to vždy o velký průšvih, výbuch cisterny znamená zkázu pro široké okolí. Stačí se podívat, jak pěkně zamával okolím výbuch vodíkové čerpačky v Norsku.
Pořád si ale myslím, že se vyplatí elektřinu skladovat jinak než ve vodíku. Když ji budeme ukládat do aut a jezdit na ni s účinností přes 90 %, určitě to bude k přírodě šetrnější než když budeme vodík za ohromných tepelných, energetických a jiných ztrát vyrábět a stlačovat. Cílená výroba vodíku je při aktuálním stavu know-how naší civilizace obrovským plýtváním energií, i kdybychom ji získávali "zdarma" ze sluníčka.
Pokud máme někde vodík jako odpad, tak ano, využijme ho. Ale nevyrábějme vodík jako palivo, to smysl nemá.
Lékaři zhodnotí stav obviněného z požáru v Českém Švýcarsku, prý slyší hlasy
Krajský soud v Ústí nad Labem začal projednávat případ největšího lesního požáru v historii České...
Fotbalista Marek Červenka o hokejovém bratrovi: Roman je jako můj táta
Premium Před utkáním českých hokejistů s Norskem na mistrovství světa ho potkali tři fanoušci a podivovali...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Úchvatný zápas číslo 7! Ústí zkrotilo „bestii“ a poprvé v dějinách je ve finále
Strhující, úchvatné, epické. Ze sedmého zápasu se ústečtí basketbalisté dostali do sedmého nebe....
Řidič na Lounsku narazil do stromu, ve zničeném vozidle zemřel
Náraz do stromu nepřežil v neděli ráno u Staňkovic na Lounsku řidič osobního auta. V autě cestoval...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Příbram v ohrožení. Hušbauer: Není se co divit, když občas nepřijde výplata
Volný pád může pokračovat. Fotbalová Příbram si před třemi lety balila prvoligové kufry, teď je nad...
Divoký sever je plný krásy. Šluknovský výběžek vás naloží do klidu
Šluknovský výběžek byl dlouhou dobu spíše na periferii návštěvnického zájmu. Místo, kde se Česká...
Zlatí Andělé si zoufají i doufají: Na Ligu mistrů nemáme. Zatím
Liga mistrů? Ne, děkujeme! Po poslední zkušenosti, která je připravila o loňský titul, se...
Litoměřice nedostanou dotaci na parkovací dům, stál by daleko od nádraží
Plánovaná výstavba parkovacího domu v ulici Růžovka v litoměřické části Kocanda se dostala do slepé...
Nymburk zašlapal ústecké zvíře. Doma finále srovnáme, věří Sluneta po výprasku
Basketbalisté Nymburka zapnuli turbo a ve středečním druhém střetnutí finále play off NBL přejeli...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!