Potravinová banka

Potravinová banka | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Lidí v tísni je o desítky procent víc, k jídlu je naviguje i úřad práce

  • 2
Přibývá lidí ve finanční tísni, do níž se dostali v důsledku zdražování a rostoucích cen energií. Charitativním organizacím, které se v Ústeckém kraji o tyto lidi starají, v posledních měsících výrazně narůstá počet klientů.

„Potřebných lidí ve finanční tísni během minulého roku přibylo o třicet procent. Počet klientů výrazně stoupá každý měsíc od srpna,“ říká Eva Žvachtová, vedoucí terénního programu organizace Naděje v Roudnici nad Labem.

Za nárůstem počtu lidí ve finanční tísni vidí Žvachtová tři vlivy. „Jednak jsou to rostoucí ceny energií, dále to, že úřady práce nefungují tak jak mají, a také zvyšování cen základních potravin,“ vypočítává.

Lidem především začaly narůstat vydání za energie. „Projevilo se to zejména u seniorů žijících na vesnici, kteří bydlí sami v rodinných domech,“ přibližuje sociální pracovnice.

Ve městech podle Žvachtové nyní řeší problémy zejména rodiče. „Například zde v Roudnici pozorujeme problémy hlavně u rodin s dětmi, kterým během podzimu finanční situaci velice zhoršilo zpožděné vyplácení dávek. Vlivem toho nám přibylo mnoho klientů, kteří najednou neměli z čeho žít. Byli to například manželé po operaci nebo maminky na rodičovské dovolené. Čekali na vyplacení dávek a neměli co jíst,“ popisuje Žvachtová.

Exkluzivní průzkum: Polovině lidí vyletěly životní náklady o 5 tisíc měsíčně

Těžkou situaci lidem pomáhaly řešit i některé úřady. „Třeba úřad práce v Libochovicích k nám posílal klienty, abychom jim poskytli potravinovou výpomoc. Řada těchto lidí s námi spolupracuje už trvale, protože problémy s dávkami přetrvávají,“ přibližuje Josef Průša, vedoucí poboček organizace Naděje v Roudnici nad Labem a ve Štětí.

Lidem ve finanční tísni pracovníci Naděje nejprve pomáhají s mapováním jejich finanční situace. „Dále zjistíme, zda mají nárok na sociální dávky, protože řada lidí vůbec neví, o co mohou požádat. Pomáháme nejen s vyplňováním formulářů, ale také hlídáme, zda jim dávky opravdu přijdou. Zadlužené klienty směřujeme na dluhovou poradnu do Štětí,“ podotýká Žvachtová.

Nemám na potraviny. Finanční tíseň nutí stále víc lidí krást v obchodech

Počet klientů dluhové poradny také roste. „Oproti minulým letům, kdy byla čísla relativně podobná, narostl za minulý rok počet klientů v dluhové poradně o třicet procent,“ říká David Hájek, vedoucí sociální pracovník dluhové poradny Naděje ve Štětí.

Počet žadatelů o pomoc se však podle něj bude výrazně zvyšovat, protože zadlužených lidí přibývá, a než je exekuce nařízena, trvá to poměrně dlouho.

Aby se lidé do takovéto situace nedostali, učí je sociální pracovníci, jak peníze ušetřit. „Hledáme však i další způsoby pomoci. Kontaktujeme třeba dodavatele energií, aby jim snížili zálohy,“ říká Žvachtová.

Služby Naděje využívá stále více lidí, je však i hodně těch, kteří se o pomoc požádat stydí. „A řada lidí navíc neví, že naše služba není jen pro bezdomovce, ale pro všechny lidi ve finanční tísni,“ dodává Průša.