Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Teplice založí vlastní dopravní podnik. Chceme lepší MHD, zní z radnice

  6:20
Teplice se rozhodly zajišťovat od roku 2024 městskou hromadnou dopravu po 30 letech znovu vlastními silami. Město neprodlouží kontrakt s firmou Arriva City, která MHD provozuje nyní, a nehodlá pořádat ani výběrové řízení na nového dopravce. Místo toho chce založit svůj dopravní podnik.

Kontrakt s Arrivou vyprší na konci roku 2023, dál si chtějí Teplice provozovat MHD samy. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Je to definitivní, odsouhlasila to masivní většina zastupitelů. Důvod je jednoduchý, nejsme úplně spokojeni s tím, jak tuto službu společnost Arriva City pro město odvádí. Chceme pro naše občany kvalitnější a moderní dopravu a jsme na velkých pochybách, že bychom ji zajistili právě s tímto dopravcem,“ vysvětlil teplický primátor Hynek Hanza (ODS).

Podle něj má Arriva City v zásadě monopol na provozování trolejbusové MHD.

„Vzhledem k legislativě, která neumožňuje dopravním podnikům jiných měst, aby se zúčastnily soutěže o dopravce v našem městě, existuje v podstatě jen jedna firma, která nám tuto službu může dodat. Už do posledního výběrového řízení se nám nikdo jiný nepřihlásil,“ přiblížil primátor.

„Respektujeme chuť města zajistit si dopravu podle svého. Nesouhlasíme ale, že máme téměř monopolní postavení. Do výběrového řízení se mohou přihlásit i dopravci jako Transdev či Z-Group. Za poslední roky jsme nebyli pokutováni za zásadní prohřešky v provozu či problémy se svěřeným majetkem a všechny vozy jsou bezpečné a provozuschopné,“ reagoval mluvčí firmy Jan Holub.

Zastupitelům chyběla ekonomická studie

MHD v Teplicích je v soukromých rukách od roku 1993, kdy ji začala provozovat společnost Dopravní podnik Frydrych Teplice. Zastupitelé se nyní shodli na tom, že do budoucna bude nejlepší, když ji bude město provozovat samo. 

Někteří z nich ale upozornili na chybějící finanční analýzu. Nikdo totiž přesně neví, kolik bude založení nového dopravního podniku stát.

„Stojíme před zásadním rozhodnutím a musíme znát ekonomickou studii. Nemůžeme přece říct, že to bude automaticky levnější než dosud. Musíme rozhodnout na základě dat,“ upozornil například opoziční zastupitel Zdeněk Potomský (Pro Zdraví a Sport Teplice).

Předseda výboru pro dotace, dopravu a smart city Adam Souček (Volba PRO! Teplice) navrhl, aby odbor dopravy analýzu do června vypracoval.

„Nejde nám o halířové položky, ale víme, že se založením dopravní firmy bude souviset spousta prvotních investic na zakoupení různých zařízení či služeb, ať už jsou to odbavovací systémy, nebo dispečerský plánovací software. Myslím, že základní ekonomickou studii bychom měli mít,“ poznamenal.

O formě podniku město rozhodne do léta

„Chápu zastupitele, i já chci znát nějakou hrubší rozvahu financování, abychom věděli, kolik budeme potřebovat do rozpočtu a výhledu. Na druhou stranu, vše důležité už máme ve svém majetku, vlastníme vozovnu, dráty, měnírny i vozy, které jsme dosud pronajímali. Jediné, co nám chybí, je organizační struktura, nějaká společnost, kterou musíme založit. Hlavními provozními náklady tak budou náklady na mzdy zaměstnanců a řidičů a u nich se dá vycházet ze stávajících kontraktů společnosti Arriva,“ odvětil primátor.

Město chce do léta rovněž určit, jakou právnickou formu bude podnik mít. „Jsou dvě běžné právnické formy, a to akciová společnost a společnost s ručením omezeným. Obě u nás v různých měřítkách fungují. Každá z nich má své aspekty a my bychom měli do léta rádi právní rozbor, která z nich bude pro naše město výhodnější,“ řekl Hanza.

Jedním dechem ale doplnil, že není záměrem města vybudovat obří společnost po vzoru jiných měst, která by měla na starosti například ještě správu veřejného osvětlení či jiné komunální funkce. 

„Chceme opravdu malou a pružnou společnost, která bude zajišťovat jen MHD, jež bude odpovídat 21. století,“ pronesl.

Autor:
  • Nejčtenější

Vlastník semaforu brzdícího dopravu zemřel. Město teď čeká, kdo ho zdědí

S neobvyklou výzvou se několik řidičů obrátilo na radnici v Bílině. Chtějí, aby vypnula semafor na křižovatce u...

Predátor z filmu V síti má další trest, opět jej usvědčila falešná nezletilá

Na dva roky do vězení poslal ústecký okresní soud Slováka Ivana Hazuchu. Muž byl už v minulosti odsouzen na 15 měsíců i...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mučil dítě, vyhrožoval smrtí, kradl. Teď tyran z Krupky sedí za další loupež

Premium Do povědomí veřejnosti se zapsal jako „tyran z Krupky“, když se jako teprve čtrnáctiletý brutálně vyřádil na o dva roky...

V Jirkově vznikla petice proti žábám. Lidem vadí jejich večerní kvákání

Skupině lidí v Jirkově na Chomutovsku vadí kvákání žab, které se usadily v okrasném jezírku ve zdejším zahradním...

Opilý otec brutálně napadl kojence. Patrně mu vadilo, že holčička plakala

Z pokusu o vraždu obvinili kriminalisté dvaatřicetiletého muže, který podle vyšetřovatelů na přelomu dubna a května v...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Jirkov odmítá smír, s bývalou vedoucí úřadu se kvůli výpovědi bude soudit

Jirkov na Chomutovsku bude pokračovat v soudním sporu s bývalou vedoucí městského úřadu. Ta město zažalovala kvůli...

Zájem o zahrádky neustále roste, Most chystá pro obyvatele nové kolonie

Mostecká radnice plánuje zřídit ve čtvrti Vtelno nové zahrádky. Reaguje tak na zvýšený zájem místních obyvatel. Zhruba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ústecký kraj má první stání pro obytné vozy, brzy vzniknou další

Vybavené stání pro obytné vozy, takzvaný stellplatz, se otevřelo v obci Velemín pod Milešovkou. Jde o první takové...

Začala demolice elektrárny Prunéřov, místo ní může být továrna na baterie

Začala demolice hnědouhelné elektrárny Prunéřov I u Chomutova, která je od konce června 2020 mimo provoz. Bourací stroj...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...