Tramvaj na zastávce v centru Mostu.

Tramvaj na zastávce v centru Mostu. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Rozšíření tramvajové tratě v Mostě zatím padá, město miliardovou akci stoplo

  • 2
Radnice v Mostě odsouvá záměr na rozšíření tramvajové tratě ve městě. O pozastavení projektu, který měl pomoci zklidnit dopravu v okolí největších mosteckých sídlišť, rozhodli městští radní. Hlavním důvodem je nejistota ve způsobu financování celé akce.

Náklady na stavbu se ještě před současným nárůstem cen práce či materiálu odhadovaly až na dvě miliardy korun. Šlo by tak o největší investici Mostu v jeho novodobé historii. Pomoci při financování měly také evropské dotace.

„Byla tam spousta neznámých. Ať už z hlediska výše poskytnuté dotace, ale především z hlediska výše nákladů na celou rekonstrukci,“ informoval náměstek mosteckého primátora Marek Hrvol (ProMOST) na prosincovém jednání zastupitelů o rozpočtu s tím, že ani samotná připravenost projektu prý nebyla zatím v takové fázi, aby rada mohla s klidným svědomím zastupitelstvu doporučit, aby město do projektu šlo.

Při rozhodování nepokračovat v něm hrála roli i skutečnost, že město stále nedokončilo obnovu centrální části třídy Budovatelů a nezačalo ani s přestavbou kulturního domu Repre, která kvůli nárůstu cen vychází již na více než miliardu korun.

Zrušení plánů radnice překvapilo mosteckého opozičního zastupitele Jana Hrubeše (Zelení). „Podle našeho názoru se město z dlouhodobého hlediska nerozvíjí,“ upozornil. Do rozpočtu proto Zelení navrhovali přidat 20 milionů korun právě na přípravu podobných projektů, které by měly město posouvat dál.

Náměstek: Do budoucna uvidíme

„Neříkáme, že bychom tomu do budoucna nedali rádi zelenou, ale teď je potřeba brát v potaz nejen aspekt, že jde o hezký rozvojový projekt, který by mohl zlepšit dopravu, ekologii či dostupnost do jednotlivých lokalit. Museli jsme hlavně řešit praktickou stránku i krátký časový horizont na to se rozhodnout, zda do projektu jít, či nikoliv,“ řekl Hrvol.

Nová část tramvajové tratě by v budoucnu měla vést z hlavní mostecké třídy Budovatelů směrem ke Kahanu, kde v městských částech Liščí Vrch, Skřivánčí Vrch či Výsluní žije téměř 25 tisíc obyvatel.

Rozšíření tratě plánuje město v rámci Plánu udržitelné městské mobility měst Mostu a Litvínova, kterou obě města schválila v roce 2018. Nyní jezdí tramvaje v nedaleké mostecké části Velebudice přes centrum města až do Litvínova.

Obě města, jsou zároveň jediná v kraji, kde jsou tramvaje stále součástí městské hromadné dopravy a tramvajová trať navíc obě města spojuje.

Odbor správních činností mosteckého magistrátu má již zpracovanou studii proveditelnosti, jejímž výsledkem je třeba i návrh umístění jednotlivých zastávek na nové trati nebo nadefinování uličních profilů. I proto vedení Mostu věří, že projekt tramvajové dopravy najde podporu v následujících letech a ožije v rámci dalších dotačních období.