(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Autobusový dopravce odstoupil od smlouvy, kraj rychle shání jiného

  • 4
Na linkové autobusy v okolí Vejprt a západní části Lounska asi budou cestující v pondělí čekat marně, na Podbořansku možná většina spojů vyjede. Krize v dopravě v těchto třech oblastech nastala poté, co společnost TD Bus náhle oznámila kraji, že odstupuje od smlouvy na zajištění 467 spojů.

Společnost TD Bus (dříve BusLine), která tu zajišťuje dopravu pro Ústecký kraj, ve čtvrtek jeho vedení předala dokumenty znamenající odstoupení od smlouvy. Kraj tak má jen tři dny na to, aby situaci vyřešil. 

Zajistit rychle dopravu bude podle kraje složité. „Odmítáme oprávněnost a důvodnost tohoto postupu a považujeme odstoupení (firmy TD Bus od smlouvy) za protiprávní a neplatné,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Kraj podle vedoucího odboru dopravy Jindřicha Fraňka nyní jedná s patnácti dopravními společnosti ve zmíněných regionech na zajištění dopravy. „Nahrává nám, že není stavební a zájezdová sezona, takže dopravci mají autobusy k dispozici, problém je ale s řidiči,“ upozornil Franěk. 

„Máme příslib na zajištění dopravy na Podbořansku, v ostatních oblastech zatím ne. Doufáme, že se dnes ještě podaří nějaké autobusy dojednat,“ dodal. 

Jaké autobusy skutečně vyjedou se lidé dozví večer na webu a Facebooku Ústeckého kraje. „Chceme cestující maximálně informovat. Budeme dnes jednat celý den, další informace budou přibývat o víkendu,“ upřesnil Franěk.

Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka TD Bus v odstoupení od smlouvy nárokuje prostředky, na které nemá nárok. „Například slevy na jízdném, které stejně jako tržby přísluší kraji. My je dopravci kompenzujeme a platíme podle uzavřené smlouvy. Nedlužíme TD Busu ani haléř,“ zdůraznil Komínek.

Pokud se podle něj stane, že TD Bus v pondělí nevyjede, dá kraj společnosti jednorázovou výpověď. „A budeme po TD Busu od toho dne nárokovat do konce smlouvy, tedy až do 30. června, veškeré navýšení nákladů, které nám vznikne se zajištěním dopravy,“ podotkl Komínek.

Kraj nás chtěl vyhladovět, míní soukromý dopravce

Ředitel TD Busu Milan Toms odstoupení od smlouvy zdůvodňuje zejména tím, že firma už nemá peníze na platy řidičů.

„Donekonečna sami zvýšení jejich mezd táhnout nemůžeme. Vláda jim je zvýšila v roce 2016 i minulý rok a kraj nebyl ochoten situaci řešit. Dlouhodobě se vyhýbá plnění nařízení Evropské komise o kompenzování oprávněných nákladů. Od začátku usiluje o bezprecedentní potírání soukromých dopravců,“ prohlásil Toms. 

Spory firmy TD Bus a kraje o změnu smluv se vlečou už druhý rok. Kraj kvůli tomu vytvořil vlastní firmu – Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK). Ta od TB Bus loni převzala dopravu i řidiče na Ústecku a Děčínsku, teď od ledna i na Litoměřicku a v části Lounska. Důvodem bylo vynechávání spojů.

„DSÚK nastoupila a zrušila kvůli nedostatku šoférů 40 procent spojů na Litoměřicku a 20 procent na Lounsku. My jsme za nevyjeté spoje dostali pokutu 88 milionů. Je to důkaz, že jde o naši likvidaci,“ sdělil Toms s tím, že na Podbořansku, Lounsku-západ a Vejprtsku kraji řidiče ani autobusy nepředají. 

V Ústeckém kraji se dá podle jeho mínění pozorovat dlouhodobá likvidace soukromého sektoru v oblasti dopravy za použití neomezeného rozpočtu na právníky a na pořízení si vlastní dopravní společnosti řízené úředníky.  

„Jde o dlouhodobou strategii vyhladovění soukromého dopravce. V takových poměrech nelze řádně podnikat. Je to smutný konec, ale kraj už nijak nepodpoříme,“ dodal Toms.