Do Duchcova se vrátil cenný grafický kabinet, připomíná historické puzzle

  • 0
Jedinečný grafický kabinet představí v nové sezoně zámek v Duchcově. Soubor grafik se má stát vrcholem návštěvnické trasy věnované rodu Valdštejnů. Při uspořádání kabinetu vycházeli restaurátoři z jediné fotografie vzniklé na počátku 20. století na zámku v Doksech, kde jednu dobu dílo také pobývalo.

Do Duchcova se některé grafiky navrátily po skoro dvou stech letech. „Historie samotného kabinetu je poměrně komplikovaná. Víme, že na zámku grafický kabinet býval, byť v jiné části zámku, již v 18. století. Na začátku 19. století rozhodli Valdštejnové, kteří patřili k nejznámějším vlastníkům zdejšího panství, o jeho zrušení a místnost se připojila k zámecké obrazárně. V druhé půlce 19. století se pak duchcovské grafiky dostaly na zámek v Mnichově Hradišti,“ uvedla kastelánka Lucie Šťastná.

Počátkem 20. století se celý kabinet přestěhoval do zámku v Doksech, který také vlastnili Valdštejnové. V šedesátých letech pak doputoval na zámek v Zákupech, kde ho mohla veřejnost ještě nedávno spatřit. Složení grafik však neodpovídalo původnímu složení, kabinet se totiž musel přizpůsobit potřebám zákupského zámku.

Kabinet, jenž loni prošel náročným restaurováním, připomíná historické puzzle.

Místnost nyní vypadá stejně jako v roce 1907. Některé listy zakrývá i původní sklo. Nechybí tu dokonce ani tajné dveře. „Snažili jsme se navrátit kabinet do podoby, jakou měl na zámku v Doksech a tedy do stavu, jaký dali kabinetu Valdštejnové,“ doplnila kastelánka.

Kabinet s tajemstvím

Vznik kabinetu v době, kdy obývali Duchcov Valdštejnové, však provází tajemství. „Moc informací o této místnosti nemáme. Nevíme přesně, ani jak byla místnost za Valdštejnů využívaná. Dá se však předpokládat, že se jednalo o společenský salonek. Napovídalo by tomu dochované vybavení, jako jsou dva konzolové stolky a dva krby, z nichž jeden je pravý a druhý falešný, který vytváří skřínku s vitrínou,“ popsala Šťastná.

Samotný kabinet tvoří směs grafik od různých autorů, na různá témata i různého stáří. „Grafiky se postupně doplňovaly, například přímo pod portrétem nejslavnějšího člena rodu Albrechta z Valdštejna našli odborníci ještě jinou grafiku,“ uvedla Lucie Šťastná.

Celou jednu stěnu tak například pokrývají výjevy z války o španělské dědictví v 18. století. K vidění jsou ale i alegorie jednotlivých evropských národností, krajinky či obrazy z běžného života lidí.