Točna funguje od vzniku divadla v roce 1985 a její díly už jsou opotřebované. "Loni už bylo potřeba vyměnit lana. Ta jsou nyní ocelová, ale běhají v hliníkovém obložení, které se kvůli tomu ničí a je třeba ho také vyměnit," líčí Luboš Pitín, náměstek mosteckého primátora a zároveň jednatel městského divadla.
Točny divadlaVelká točna má průměr 18 metrů, malá 11 metrů. Nejvyšší úhlová rychlost, jíž dosáhnou, je 0,1 metru za sekundu. Pokud se ve strojovně pod ní někdo pohybuje, nesmí za sebou zavřít dveře. Právě otevřené dveře totiž nedovolí, aby se stroj spustil. |
"Lana budou nově uložena ve speciálním dřevěném obložení. To je trvanlivější a ve styku s ocelovým lanem i odolnější," dodal Pitín.
Rekonstrukce točny ale nebude znamenat pouze zkvalitnění jejích jednotlivých částí. Točna půjde díky ní i mnohem snáze ovládat.
"Bude to podstatně jednodušší. Dnes to de facto dokáže jediný technik v divadle, a to jen díky letité praxi. Jelikož má s točnou zkušenosti, dokáže už odhadnout předstih, kdy ji musí vypnout, aby skončila pohyb přímo v poloze, jakou si žádá režisér," přibližuje Pitín s tím, že jednodušší způsob ovládání umožní, aby se ho pro případ potřeby naučili i další pracovníci divadla.
Fígl s tlumením
To ale pořád není vše. Aby už navíc větší točna tolik nehlučela, vymysleli divadelní technici směs, která zvuky tlumí.
"Malá má gumová kolečka, ale ta velká jezdí po kovové konstrukci železnými koly. Namíchali jsme speciální směs grafitu a oleje a tím blátíčkem ji potíráme, aby byla tišší," prozradil šéf údržby divadla Zdeněk Blažek.
Zařízení se bude rekonstruovat za provozu, tedy samozřejmě ne přímo při uvádění inscenací, ale jinak za běžného divadelního provozu. Nebude se v té době jen používat. Oprava přijde na něco málo přes milion korun.