Kontrolu do základní školy poslali na podzim romští rodiče (o stížnostech zde). Inspekce diskriminaci přímo neshledala, nicméně má například za to, že výuka v první třídě, kterou navštěvují hlavně romské děti, má nevyhovující úroveň.
„Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním plánem inkluzivního vzdělávání,“ píše se ve zprávě.
„Učitel nezohledňoval individuální vzdělávací potřeby žáků,“ zní další z výtek.
Inspekce ředitelce vytýká i to, že děti rozdělila podle toho, zda chodily, či nechodily do mateřinky.
Ředitelka Preyová oponuje, že k zařazení hlavně romských dětí do třídy, kde by se jim věnoval i speciální pedagog, ji nevedl zlý úmysl.
„Naopak jsem chtěla zajistit, aby se snáze sžily se školním životem. Učební plány mají stejné jako ostatní prvňáci, jen měly pomalejší rozjezd, protože je bylo nutné naučit základním dovednostem. Třeba jak držet pastelku. V lednu už byly pokroky znát,“ říká ředitelka.
Radnice za ředitelkou stojí
Už na podzim se Preyové zastali pracovníci Agentury pro sociální začleňování. Ocenili, že škola nejde cestou odkladů školní docházky, ale i méně připravené děti se snaží zařadit do běžného vzdělávání tak, aby neskončily v praktických školách. Podporu má ředitelka i u vedení města, které je zřizovatelem školy.
Radní mají ve středu o zprávě inspekce jednat. Starosta už ale naznačil, že za ředitelkou stojí a nesouhlasí s jejím případným odvolání z funkce.
„Některé nedostatky už jsou odstraněné, například ředitelka vyměnila začínajícího pedagoga za zkušeného,“ řekl starosta Jan Kolář.
S některými závěry inspekce starosta nesouhlasí vůbec, třeba s vytýkanou nedostatečnou komunikací mezi školou a rodiči.
„Těžko se domluvit s rodiči, kteří do školy nepřijdou, ani když jsou pozvaní,“ podotkl Kolář.