Kolony jsou v Bílině každodenním koloritem.

Kolony jsou v Bílině každodenním koloritem. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Pod středem Bíliny by mohl vést tunel, variantu nyní zkoumá nová studie

  • 13
Nejpozději počátkem příštího roku by mělo být jasné, zda by pro obchvat Bíliny mohla být použita varianta, která počítá s tunelem pod středem města. Pokud by vše běželo podle plánu, mohlo by se začít stavět za šest let.

Plánovaný obchvat Bíliny, po kterém zdejší obyvatelé volají déle než třicet let, se o krůček přiblížil. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako jeho investor vytváří technicko-ekonomickou studii takzvané varianty Z, která počítá s tunelem pod střední částí města a využitím stávající silnice I/13 v okrajových částech.

Studie by měla určit, zda je toto řešení reálné. Pokud vše dobře dopadne, v roce 2025 by se mohlo začít stavět.

„Na základě pověření ministerstva dopravy v současnosti probíhá geotechnický průzkum, jehož výsledky a doporučení budou podkladem pro dokončení studie,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký s tím, že až výsledky průzkumu určí další postup.

„Výsledky bychom měli mít k dispozici do konce července, kompletní výsledky studie včetně technického návrhu a ekonomického posouzení pak začátkem příštího roku,“ doplnil Studecký.

„Věříme, že varianta Z bude pro řešení silnice I/13 v Bílině nejlepší. Uvedené datum je odhadovaným předpokladem, který bude upřesňován na základě dalších informací získaných v rámci procesu přípravy a vývoje právních předpisů,“ doplnil Studecký.

Tunelové řešení průtahu městem je i podle starostky Bíliny Zuzany Schwarz Bařtipánové (ANO) nejschůdnější variantou.

„Podloží pod silnicí prý není ideální, ale technicky to řešitelné je. My se jednoznačně přikláníme k tunelu pod hlavní silnicí. Pokud by nebyl možný, další variantou je pak takzvaná východní varianta obchvatu města,“ připomněla starostka starší variantu, která však byla v minulosti vyhodnocena jako neefektivní.

Kolik by plánované tunelové řešení stálo, se zatím neví. Relevantní odhad stavebních nákladů totiž není k dispozici. „Bude ale součástí studie, která bude dopracována na základě výsledků geotechnického průzkumu,“ podotkl Studecký.

ŘSD nyní prověřuje pouze tunelovou variantu

S jinou variantou než s tunelem pod silnicí I/13 teď ŘSD nepočítá, i když obě předchozí ještě nevyloučilo.

„Nyní prověřujeme jen tunelovou variantu. Studie, ať už budou její výsledky a doporučení jakékoliv, bude po dokončení předložena Centrální komisi ministerstva dopravy k rozhodnutí o dalším postupu,“ uvedl Studecký.

„Dokud ale nebudou známy výsledky studie včetně jejího projednání s dotčenými orgány státní správy a samosprávy a neproběhne proces EIA, nedají se žádné varianty vyloučit. Nicméně se ukazuje, že varianta východní obchvat není kvůli své délce efektivní a varianta X, jež počítá s tunelem a dlouhou estakádou, má vysoké stavební náklady,“ vysvětlil mluvčí.

Situace se zhoršuje a je potřeba ji řešit, říká starostka

„Proto prověřujeme variantu Z s tunelem pod střední částí města a využitím stávající silnice v okrajových částech, která se snaží eliminovat nevýhody obou variant,“ dodal Studecký.

Podle Schwarz Bařtipánové je načase, aby se s dopravní situací v Bílině něco udělalo. Řidiči tu totiž denně popojíždějí dlouhé minuty v kolonách.

„Situace se dlouhodobě zhoršuje a je potřeba ji řešit. Přestože jsem optimista, nevěřím, že by se mohlo začít stavět v roce 2025. I kdyby to ale bylo o 5 let později, tak za to budeme rádi. Budeme dělat vše, co bude v našich silách, aby co nejdříve padl konečný verdikt,“ sdělila starostka.