Téměř 32 tisíc vozidel, včetně pěti tisíc nákladních, projede denně centrem Ústí nad Labem v Přístavní ulici u Mariánského mostu. Podle posledního sčítání dopravy jde o druhé nejvytíženější místo v Ústeckém kraji. A v následujících letech ho tedy čeká ještě větší zkouška.
Na složitou situaci i možný kolaps dopravy se připravují i policisté.
„Je to věc, s níž jsme se v takto rozsáhlém měřítku ve městě nesetkali. Scénáře mají různou podobu, včetně situace, pokud by přišla povodeň,“ řekl Jiří Ušák, šéf severočeské dopravní policie.
Už dnes je například jasné, že pro většinu dopravy bude platit zákaz odbočení z Přístavní ulice k Předmostí.
„Zásadní informací, která z analýzy dopravního modelu vzešla, bylo, že ani při instalaci provizorního světelného zařízení a úpravě signálního plánu kapacitně nevyhoví oblast průpletu na Přístavní ulici mezi připojením rampy Mariánského mostu a křižovatkou s ulicí Předmostí, kde dochází ke křížení proudů vozidel směřujících z Mariánského mostu vpravo směr Předmostí s vozidly přijíždějícími po Přístavní ulici směrem od Děčína,“ uvedla Magdalena Fraňková, mluvčí Ústeckého kraje. Ten zajišťuje opravu Benešova mostu a s tím i dopravní řešení.
Přednost v místě dostane veřejná hromadná doprava. O posílení osobního vlakového spojení mezi Střekovem a západním nádražím, jaké fungovalo například během povodní, se neuvažuje.
Se složitějším proplétáním centrem města si budou muset poradit i vozidla záchranářů.
„Vyznačit samostatný pruh pro Integrovaný záchranný systém není vzhledem k prostoru možné, ale řidiči už nyní poměrně dobře zvládají řazení do pruhů, takže průjezdnost by měla být plynulá,“ doplnila Fraňková.
Pěší a cyklisté se přes řeku Labe dostanou po provizorní lávce, která vyroste ještě před uzavřením mostu. Jiného bezpečnějšího průjezdu místem, například vyznačením speciálních pruhů, se už ale cyklisté i kvůli absenci cyklotras v centru Ústí nedočkají.
Na uzavírku mostu pak budou upozorňovat značky i v okolních městech, v Děčíně, Lovosicích či Litoměřicích. Aby co nejvíce vozidel přejelo Labe právě už v těchto městech a do Ústí nad Labem dojelo po cílové straně řeky. Všechna tato doporučení a upozornění na situaci se promítnou také do navigačních systémů.
Podle Jiřího Ušáka však bude velmi důležité, aby během celé doby uzavírky nedošlo k souběhu jiných oprav a uzavírek komunikací, které by mohly plynulost dopravy nejen v krajském městě, ale i v jeho širším okolí ještě více zkomplikovat.