Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Jak nám ujel vlak. Nejlepší československá stíhačka přišla příliš pozdě

Dva dny před podepsáním Mnichovské dohody vzlétl prototyp Avie B.35. Naše nejmodernější předválečná stíhačka tak přišla příliš pozdě.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

P86e62t57r 11Š74r65a79i15e70r

12. 10. 2018 9:31

Dobrý článek. Bohužel ukazuje v celé nahotě, jak jsme v tomto směru i díky vlastní zkostnatělosti zaostali. A to ani nemluvím o rádiové výbavě ... hlavně, že se utopily obrovské peníze a úsilí v opevnění. :-P

0 0
možnosti
JD

J46i86ř69í 24D35u58š60e48k

19. 10. 2018 10:48

No zrovna to opevnění byla jediná věc která mohla kompenzovat početní převahu německých odvedenců. I kdyby jsme vyrobili letadle tisíce kusuů létat jich bude ve finále jen tolik kolik bude pilotů

2 0
možnosti
KU

K71a92r88e92l 35U70r57b72a77n

9. 10. 2018 10:18

To byla ještě doba, kdy jsme byli schopni vyvinout armádní stíhací letoun.

0 0
možnosti

Jak vidno, je škoda, že Československo nemělo aspoň 2 roky navíc a Německo nebylo opožděné. Kdyby Mnichov nebyl roku 1938, ale 1940, tak bychom bojovali. A to dost tvrdě.

2 3
možnosti
LP

L55i52b88o91r 56P43o43l42á48k

4. 10. 2018 12:12

Malé státy si nemohou dovolit hrát si na hrdiny, ale musí se snažit domluvit se s okolím, jinak hrozí jejich zkáza!

2 1
možnosti
TH

Jinak ještě poznámka k té větě z článku o Udetovi na drogách - tohle mi přijde jako docela úlet autora...

Jednak mám jisté pochyby o autentičnosti výroku, navíc ale pokud by byl pravdivý, tak zas tak mimo nebyl. Udet by srovnával Avii s BF109 nejspíš verze D (maximálně E, ale o tom pochybuji) a proti němu byly téměř jistě letové vlastnosti opravdu lepší a výkony plusmínus stejné.

Messerschmidty se pak hodně posunuly během války hlavně růstem výkonu motorů, netroufám si posoudit, jak by se dala podobným způsobem vylepšit Avia (zda by třeba nedošlo na problémy s konstrukčním řešením), ale to každopádně v době toho výroku mohl Udet jen těžko posoudit...

3 0
možnosti
RF

No, právě, o výroku lze pochybovat, o těch návykových látkách nikoliv. Jinak to bylo myšleno jako nadsázka, ale to jsem ani nechtěl takhle dodatečně vysvětlovat, já prostě předpokládám. Nejen z výkonu své funkce v té době samozřejmě Udet věděl o verzi E, ale i když hodíme za hlavu porovnávání výkonů, tak je nemyslitelné, aby se pro Luftwaffe vyráběly avie místo messerschmittů.

4 0
možnosti
MK

Ono by bylo fér říci, že pokud si ty samosvorné obaly nádrží a pancéř Bulhaři neobjednali, tak je těžko mohli obdržet. Ochranu proti průstřelu měli hlavní nádrže našich Š.328 a pryžové ochrany nádrží byly vyvinuty i pro naše MB-200 a A-300. Pokud by ty letadla Bulhaři dodali bojovým útvarům, namontovat si alespoň pancéřování za sedačku, by zvládli i svépomocí.

Pokud jde o moderní vrtule. Avia B-35.2 používala v listopadu 1939 už jen třílistou automatickou vrtuli Hamilton. A následně v květnu roku 1940! Opravte si to autore! Než ji kpt. Popgančev ohnul, když s Avií "zakopl".

Avia na posledním stroji 111, testovala od 2.10. do 6.10.1942 vrtuli Ratier 11463/2. Pokud by došlo k plánované licenční výrobě dalších padesáti Avií, potřebovali Bulhaři, od někud sehnat moderní vrtule. Ty francouzské měli kompatibilní uchycení na hřídel a možná Bulhaři jednali s Vichisty o dodání. Jenže Bulhar míní a Němec mění. Už za měsíc 10.11.1942 byl obsazen zbytek Vichy, v reakci na spojenecké vylodění v severní Africe. Německé RLM také povolilo dodat jen prvních 35 z původně objednaných motorů Avia HS 12Ycrs a zbývajících 27 si ponechalo pro vlastní potřebu. Navíc byl zakázán i jakýkoli další vývoz leteckého materiálu z Protektorátu, takže Bulharsko by nemělo ani ostatní přístrojové vybavení, nezbytné pro licenční výrobu.

Avie B-135 byly uzpůsobeny pro francouzské kanóny HS 404 a švýcarské FFS 20 ráže 20mm. (Naše LHK ZB 15 mm se nevyráběly). Jenže pro pouhých 12 strojů (navíc s kyselinou sabotovanými křídly) asi nemělo cenu je objednávat. Zvlášť když je Bulhaři sestavili a zalétali až koncem léta 1943.

Motory Avií byly s výkonem 860 k postačující, pro potřeby roků 1939 a 40, ale koncem roku 1943 už to bylo proklatě málo! Kdyby došlo k té licenční stavbě, mohli si Bulhaři zkusit pro ně sehnat od němců nějaké kořistní M-105, které se generálkovaly v Protektorátu. S nimi už by Avie mohli předvést co v nich vězí.

Ale může nás alespoň těšit, že v reálu neohrozily moc spojeneckých životů.

3 0
možnosti
MK

Oprava: Ochranu proti průstřelu měly hlavní nádrže našich Š.328

0 0
možnosti
JB

Ako už bolo písane v článku A-135 chýbali samosvorné obaly nádrži pancierovanie ale čo je najhlavnejšie výkonnejší motor.

0 0
možnosti
VK

krásné letadlo, a na úrovni, bohužel přišlo o 4 roky pozdě...no aspoň si to naši vynahradili na spitfirech a hurricanech. Tady je dobře vidět, že bez efektivní obrany není svobody.

0 0
možnosti
VM

Přišla pozdě? No vzhledem k tomu, že jsme se nebránili vlastně ani ne. Je to úplně jedno, kdy přišla.

1 2
možnosti
AD

Asi proto chtěl Hitler získat ČSR "mírovou cestou" ?!? :-(;-D!!

0 2
možnosti
MP

Proč! Jeho Messerschmidt byl lepší a k dispozici!

3 0
možnosti
SN

To nám neujel vlak jen se na nás vykašlali ti stejní spojenci, kterým teď většina zase bezmezně věří a když přijde náhodou do tuhého tak se na nás zase pěkně vykašlou.

8 26
možnosti
DH

D54e31n72i32s 81H28u98m59l

30. 9. 2018 19:23

Vlak nám ujel, protože se nečekalo, že kdyby se za nás Francie postavila, tak bychom jen koukali, jak drtí Němce. Ta Avie měla několikaleté zpoždění za Bf109

15 1
možnosti
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...