Proudová letadla západních spojenců z druhé světové války. Sověti nic neměli
Část 4/8
Gloster Meteor F.1
Gloster Meteor
- Dvoumotorový stíhací Gloster Meteor se stal prvním spojeneckým proudovým letounem, který byl nasazen v boji. Od konce července 1944 začala používat 616. peruť první sériové Meteory F.1 k boji s letounovými střelami V-1.
- První let Meteoru je datován 5. března 1943, šťastný z prototypů nesl sériové číslo DG206/G. Bylo postaveno osm prototypů, které se většinou mezi sebou odlišovaly instalovanými motory (mezi osm prototypů bylo rozděleno pět typů motorů).
- Za války bylo dále postaveno dvacet Meteorů F.1 ověřovací série (viz první bojově nasazené) a ještě v roce 1944 začala sériová výroba verze F.3. Produkce samozřejmě pokračovala i po válce a nakonec se vyšplhala na 3 850 kusů a zahrnoval řadu dalších verzí, známe Meteory: průzkumné, dvoumístné noční stíhací a dvoumístné cvičné. Meteory složily v asi dvou desítkách zemí.
- Úspěchy 616. perutě v boji s letounovými střelami V-1 nejsou až takové, jaké by možná někdo očekával. Na svém kontě mají 14 zničených střel. Nasazení hrstky strojů nebylo až tak intenzivní. Také jim selhávaly kanony, což mohl pilot vyřešit vychýlením V-1 do pádu, když ji podebral křídlo křídlem, ale šlo to praktikovat jen do doby, než kvůli tomu začali Němci na tyto střely zákeřně montovat detonátory.
Gloster Meteor F.3 nasazený od ledna 1945 nad kontinentální Evropou. Bílý antikamuflážní nástřik sloužil pro rychlou identifikaci z vlastní strany.
- V lednu 1945 byla 616. peruť přesunuta na kontinentální Evropu, to už měla Meteory F.3. Obnášelo to hlídkové lety a občasné útoky na letiště Lufwaffe. Není známo žádné střetnutí s letouny protivníka ve vzduchu. Velké nebezpečí však představovali vlastní protiletadlovci, kteří ve stresu stříleli „po všem proudovém“. Kvůli tomu dostaly letouny bílý antikamuflážní nástřik pro rychlou identifikaci.
- Finální válečná a první plnohodnotná sériová verze Meteor F.3 byla postupně vybavována motory Rolls-Royce W.2B/23C Welland o tahu 8,9 kN, R-R Derwent I o tahu 8,9 kN a R-R Derwent IV o tahu 10,68 kN (vývoj a výroba motorů Whittle se přesunula k firmě R-R). Meteor F.3 nesl čtyři 20mm kanony a dosahoval maximální rychlosti 790 km/h.
- Po válce byli k výcviku na Meteoru posláni dva piloti z Československa – Jiří Maňák a Tomáš Kruml. Výcvik na proudovou techniku absolvovali předtím, než u nás zahájili zkušební lety na Aviích S-92 (Messerschmitt Me 262).
Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby.
Sháníte-li jednoho...