Proudová letadla západních spojenců z druhé světové války. Sověti nic neměli
Část 7/8
Prototyp palubní stíhačky McDonnell XFD-1 Phantom
McDonnell FH-1 Phantom
- McDonnell FH-1 Phantom byl prvním americkým proudovým letounem pro letadlové lodě. Jednalo se o dvoumotorovou stíhačku, dva motory zde opět byly z důvodu, že jeden by tehdy kvůli nedostatečnému tahu zkrátka nestačil.
- Jako zajímavost můžeme považovat už skutečnost, že firma McDonnell byla velice mladá. Vznikla teprve v roce 1939 a Phantom (toho jména první a zdaleka ne tak známý jako pozdější legenda F-4 Phantom II) se stal její první konstrukcí dovedenou do sériové výroby, celkově potom konstrukcí druhou po neortodoxním prototypovém netopýru XP-67 Bat.
- Prototyp, původního typového označení XFD-1, poprvé vzlétl 25. ledna 1945. Typové přeznačení se později změnilo na XFH-1, protože písmeno „D“ zkrátka patřilo Douglasu (navíc tehdy se lišilo typové značení letadel námořnictvem a letectvem).
- S prvním letem XFD-1 se pojí zajímavá příhoda. Přestože výrobce motorů měl skluz s jejich dovedením do použitelného stavu a zatím byl prakticky použitelný pouze jeden prototypový exemplář, bylo rozhodnuto ho do jinak hotového letounu namontovat a provést pojížděcí zkoušky (které se před prvním letem musí dělat) jen s jedním motorem. Pilot to trochu přehnal, odlepil se od dráhy a první skok byl na světě (udáván jako první let).
Prototyp palubní stíhačky McDonnell XFD-1 Phantom
- Během zkoušek prvního prototypu XFD-1 Phantom objednalo námořnictvo stovku sériových strojů. Jenže válka skončila a objednávku postihlo seškrtání na 60 kusů. Ještě před nimi, ale už také po válce, byl dokončen druhý z původně objednané dvojice prototypů. Sériové letouny dostaly označení FH-1.
- První start a přistání prototypu XFD-1 na letadlové lodi proběhlo 21. července 1946. Pilot se jmenoval James T. Davidson a loď USS Franklin D. Roosevelt.
- Palubní stíhací letouny FH-1 Phantom byly poháněny dvojicí proudových motorů Westlinghouse JE30-WE-20 s tahem po 7,1 KN. Maximální rychlost byla 770 km/h. Hlavňovou výzbroj tvořila čtveřice 12,7mm kulometů, pod křídlem mohl letoun nést osm 127mm neřízených raket HVAR.
Všechny akční letáky na jednom místě!