Vyzkoušeno: Robot jako šéf udělá zaměstnance šťastnější

Překvapení vědci zjistili, že navzdory očekávání si lidé pochvalovali, když jim robot řídil pracovní proces. Stoupla jejich produktivita i spokojenost. Jiní odborníci však uklidňují: o své místo nepřijdete, robotům totiž chybí selský rozum a s většinou úkolů si bez lidí neporadí.

„Předpokládali jsme, že tým pracovníků bude efektivnější, pokud robot dostane větší pravomoci při zadávání úkolů,“ říká Matthew Gombolay, doktorand z Interactive Robotics Group na Massachusetts Institute of Technology (MIT). „Zároveň jsme se domnívali, že předat veškeré rozhodování robotovi bude pro lidi demotivující a ponižující.“

Jeho tým tedy očekával, že najde kompromis mezi zvýšenou produktivitou a sníženou motivací - tzv. sweet spot. Výsledky studie (která je publikována na stránkách MIT, nikoli v recenzovaném časopise) ovšem ukázaly, že lidé byli zcela spokojeni s tím, když jim práci přiděloval robot. Dokonce spokojenější.

Práce budoucnosti: lidé s autonomními roboty bok po boku

Vlevo jsou stanice pro hledání součástek, vpravo pak stanice, kde dochází k sestavování. Zatímco lidé mohou součástky vyhledávat i sestavovat, roboti sestavovat neumí.

Jednoduché laboratorní pracoviště mělo za úkol sestavovat lego stavebnice. Byla zde dvě stanoviště sestavovací a dvě stanoviště se skladem součástek. Na každém mohl být v jednu chvíli pouze jeden pracovník, což simulovalo bezpečnostní předpisy i nutnost koordinovat práci. Lidé dokázali jak vyhledávat, tak sestavovat. Robotičtí kolegové uměli pouze vyhledávat součástky.

Experiment rozdělil účastníky (studenty a mladé profesionály) do tří experimentálních scénářů, které se lišily tím, jak se o práci podělili lidé a roboti:

  1. Manuální - lidé měli pod kontrolou vše a sestavovali celý plán.
  2. Poloautomatický - lidé si vybrali, co chtějí dělat, zbytek doplánoval robot.
  3. Plně automatický - robot vše naplánoval, a určoval tak všechny aspekty práce, včetně všech rozdělení úkolů a stanovišť.

Gombolay a jeho tým předpokládali, že robot bude díky přesným algoritmům schopen nejefektivněji úkoly rozdělit (scénář číslo 3), a tak maximalizovat produktivitu celého týmu. Ovšem za cenu nižší spokojenosti lidských pracovníků. Zároveň očekávali, že nejlépe se bude lidem pracovat v podmínkách číslo 1, kde se cítí býti vlastními pány, ovšem na úkor produktivity. Ideálním kompromisem tedy měl být scénář číslo 2, ve kterém si lidé mohou část úkolů vybrat a část jim je přidělena robotem.

Ale namísto toho vědci zjistili, že lidem „komandování“ ze strany robota vůbec nevadilo. Lidé naopak ocenili, jak robot zvyšuje produktivitu celého týmu. Dokonce uváděli, že „jim robot rozuměl lépe než lidský kolega“ a také raději pracovali tak, aby jejich práce nebyla závislá na práci lidského kolegy.

Vědci předpokládali, že se stoupajícím zapojením robota bude stoupat produktivita, ale klesat uspokojení lidských pracovníků z práce, a tedy i motivace.

Výsledek výzkumu vědce překvapil. Nejenže se podle očekávání s vyšším nasazením robotů zvýšila produktivita, ale stoupala i spokojenost lidských pracovníků.

„Místo toho, abychom našli kompromis mezi autonomií lidí a robotů, zjistili jsme, že jak efektivita týmu, tak spokojenost lidí stoupá ve chvíli, kdy má robot nejvíce zodpovědnosti,“ uzavírá Gombolay.

Robotům chybí rozum, neporadí si s úplnými maličkostmi

Tyto závěry samozřejmě nelze bez okolků přenést na všechny oblasti lidské práce. Jsou oblasti, kde už lidé a roboti (i když ne vždy tak docela autonomní) pracují vedle sebe mnoho let. „Historickým příkladem úspěšné spolupráce je výroba automobilů,“ uvedl pro Technet.cz Gombolay. „Roboti zde pomáhají s přemísťováním velmi těžkých dílů, a umožňují tak lidem pracovat komfortněji.“

Galerie - jak roboti pracují

Dalším zářným příkladem spolupráce robota a člověka je podle něj likvidace havárie ve Fukušimě. „Tak má robotická práce příznivý vliv na zdraví pracovníků, protože zabraňuje jejich ohrožení.“

Ale jsou věci, které robotům prostě nejdou. „Člověk má dar vnímat svět kolem sebe a chytře reagovat na nové situace,“ řekl nám Gombolay. „Také jsou dobří ve vysoce specializovaných činnostech. A tak budou lidé i nadále nepostradatelní.“ I tam, kde se roboti zapojí jako členové pracovního týmu, budou závislí na lidech a na jejich „zdravém selském rozumu“ v případech, kdy dojde k neočekávané nebo nestandardní situaci.

Spolupráci s robotem a jeho programování jsme si vyzkoušeli na vlastní kůži:

S tím, že robotům chybí onen „fištrón“, souhlasí i David Autor, akademik z MIT zabývající se dynamikou pracovního trhu. Ve své práci (příspěvek na bankovní konferenci) vzpomíná Polanyiův paradox (formulovaný maďarským filosofem v roce 1944), který se dá shrnout slovy: „Lidé toho umí více, než kolik toho umíme vysvětlit.“ Tedy: lidé dokážou vykonávat velmi složité úlohy, jako třeba řízení letadla nebo rozpoznávání tisíců znaků a slov, aniž by dokázali formalizovaně vysvětlit, jak to dělají.

Počítače jsou ostatně podobného učení schopny také. Neuronové sítě lze rovněž vytrénovat na velmi rozdílné úkoly, výsledkem je komplexní a stěží dekódovatelný algoritmus s desetitisíci těžko formulovatelných kritérií.

Roboti umí lépe řídit auto i zabíjet

S nástupem stále schopnějších robotů se musejí řešit i etické paradoxy: když se stane nehoda, může za ni robot?

David Autor se domnívá, že úkoly, kterým sotva rozumíme sami, bude velmi těžké automatizovat. Mnoho zaměstnání se tak z lidí na roboty jen tak nepřenese.

Navíc ani u toho robotického plánování to není tak jednoduché, jak by se z grafů doktorandů z MIT mohlo zdát. Nedávná reportáž New York Times přinesla příběh svobodné americké matky Janette Navarrové, která pracuje v kavárně Starbucks. Software, který sestavuje rozvrhy směn, bere v potaz produktivitu, ovšem nikoli čtyřletého syna, kterého musí Janette někdo hlídat, nebo její rozvrh ve škole, kde si dodělává magisterský titul.

Nepředvídatelné plánování směn ji znemožnilo jakékoli plánování v jejím osobním i profesním životě. Teprve na dotaz reportérů firma zasáhla a rozvrh směn manuálně stabilizovala. To dobře ilustruje, že s nástupem automatizovaných šéfů tedy bude ještě více záležet na empatii těch, kteří mohou do počítačových rozhodnutí zasahovat.

Chtěli byste za šéfa robota?

celkem hlasů: 901
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 neděle 31. srpna 2014. Anketa je uzavřena.

Nejčtenější

Modelář zastavil čas. Převoz skruže na vodní dílo Orlík vtáhne do historie

Soutěž

V seriálu Příběh mého modelu se tentokrát pokocháme diorámou, se kterou se s námi podělil modelář Jiří Poch. Rozhodl se ztvárnit skutečný historický okamžik a použít zajímavé výtvarné techniky. Dále...

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

KVÍZ: Mladí asi nepochopí, staří zaskřípou zuby. Fyzické nosiče už odvál čas

Většinu fyzických nosičů zvuku, obrazu a dat již odvál čas. Pojďme na ně zavzpomínat. Starší procvičí paměť a otřou zpocené čelo, kolik za dnes v podstatě historické relikty kdysi utratili. A mladí...

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

Slet letadel, dronů i strojů budoucnosti. To je 55. Pařížská letecká show

Pařížský aerosalon, který probíhá každý lichý rok na tradičním místě v Le Bourget u Paříže, letos slaví 55. ročník. Koná se od 16. do 20. června a k vidění toho je opravdu mnoho. Od nejnovějších typů...

Příběh mého modelu: Jagdtiger 331 „Ocelový stín“ se vynořuje z mlhy Balatonu

Soutěž

Modelář Dominik Šťástka nás ve svém příspěvku do soutěže Příběh mého modelu přenesl k Balatonu v březnu 1945. Jeho příběh není ani tak příběhem stavby modelu, jakož vylíčením situace, do které svoji...

22. června 2025

Autobusy v Praze slaví století. První linka vedla z Vršovic do Záběhlic

Před sto lety, 21. června 1925, vyjely do ulic Prahy první dva autobusy Elektrických podniků hlavního města. Pravidelná linka spojila Vršovice se Záběhlicemi a odstartovala éru městské autobusové...

21. června 2025

Osud si s námi umí pohrát, říká pilot unikátního bombardéru Avro Anson

Je to jediný létající exemplář v původní verzi Mk.I na světě a jeden z pěti dosud provozovaných britských vícemotorových bombardérů z období druhé světové války. Na severní polokouli se z Austrálie a...

21. června 2025

Slet letadel, dronů i strojů budoucnosti. To je 55. Pařížská letecká show

Pařížský aerosalon, který probíhá každý lichý rok na tradičním místě v Le Bourget u Paříže, letos slaví 55. ročník. Koná se od 16. do 20. června a k vidění toho je opravdu mnoho. Od nejnovějších typů...

20. června 2025  16:49

Trefila nás záhadná částice. Podle vědců mohlo jít o temnou hmotu

V roce 2023 zaznamenal podvodní neutrinový detektor KM3NeT rekordní signál. Má jít o nejenergičtější částici tohoto typu, jakou kdy lidstvo zaregistrovalo. Podle nové teorie mohla být ještě daleko...

20. června 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Chcete si vydělat milion dolarů? K balíku peněz stačí vyřešit matematický příklad

Premium

Potřebujete nějaké peníze navíc? Americká nezisková organizace už čtvrtstoletí nabízí možnost vydělat si milion dolarů. Stačí vyřešit jednu z matematických úloh na jejím seznamu. Má to ale háček....

20. června 2025

Připravte se na nejdelší den roku a proč není vždy 21. června

Letní slunovrat vedle nejdelšího dne na severní polokouli, znamená také konec jara a začátek léta. Podle astrologů vstupuje Slunce do znamení Raka, což už však nyní neodkazuje na stejnojmenné...

20. června 2025

KVÍZ: Mladí asi nepochopí, staří zaskřípou zuby. Fyzické nosiče už odvál čas

Většinu fyzických nosičů zvuku, obrazu a dat již odvál čas. Pojďme na ně zavzpomínat. Starší procvičí paměť a otřou zpocené čelo, kolik za dnes v podstatě historické relikty kdysi utratili. A mladí...

vydáno 20. června 2025

Potvrzeno! Známe místo, kde leží vrak lodi Endeavour kapitána Cooka

Po více než čtvrt století výzkumu oznámili australští archeologové, že vrak s označením RI 2394 v přístavu Newport na americkém Rhode Islandu je skutečně lodí, která psala historii námořních objevů....

19. června 2025  17:06

Muskova největší loď Starship vybuchla už při testech na zemi

Příprava na jubilejní desátý testovací let kompletu Super Heavy a Starship se poněkud opozdí. Může za to neúspěšný test lodi Starship, která se podrobila tzv. statickému zážehu, což je standardní...

19. června 2025  9:50

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Modelář zastavil čas. Převoz skruže na vodní dílo Orlík vtáhne do historie

Soutěž

V seriálu Příběh mého modelu se tentokrát pokocháme diorámou, se kterou se s námi podělil modelář Jiří Poch. Rozhodl se ztvárnit skutečný historický okamžik a použít zajímavé výtvarné techniky. Dále...

19. června 2025

Na miniželeznici o rozchodu 381 mm jezdil za války nejmenší obrněný vlak

Cesty železniční jsou nevyzpytatelné. V tomto oboru vznikalo kdeco zvláštního, co dokázalo člověka usedlejšího tu více, tu méně překvapit. A to ať už se jednalo o nestandardní samotné dráhy, či o...

18. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.