Pokládal salám na pizzu, teď dělá vše, co lidi nebaví. Nám robot vařil kafe

V redakci jsme vyzkoušeli robota od dánské společnosti Universal Robots. Jeho šestiosé rameno váží 29 kilogramů a až na externí kompresor byl jeho provoz nečekaně tichý. Navíc se nechal naprogramovat i od nás amatérů. To je ostatně klíčové pro jeho určení - má pracovat bok po boku lidí a ulevit jim od nudné dřiny.

"Když naistalujete v továrně robota, musíte jej obvykle ohradit a nikdo se k němu nesmí přiblížit, protože riskuje zranění," připomíná nám hned na začátku Jesper Sonne, obchodní manažer firmy Universal Robots. Protože průmyslový robot má většinou ohromnou sílu, může dojít k nešťastným nehodám. Námi testovaný robot UR10 je jiný: "Robot umožňuje práci lidí a strojů vedle sebe. Uleví zaměstnancům od nudných, opakujících se rutin. To je rozhodně silná stránka robotů."

UR-10 je zástupcem nového typu robotů. Využívají silové zpětné vazby k tomu, aby nebyl nebezpečný svému okolí. Znamená to, že kolem robota nemusí být klec nebo optické závory, a jeho zapojení do běžného provozu je tak levnější i plynulejší. Nevýhodou naopak může být "opatrnost" takového robota - aby nepřekonal nastavené zrychlení, věci mu trvají déle, než robotům, kteří se na lidské kolegy ohlížet nemusejí. 

Jak jsme programovali robota UR10

Zástupce firmy Universal Robots si dával velký pozor, aby použil právě ono spojení "uleví lidem od práce", nikoli kontroverznější "nahradí lidi v práci". Je si dobře vědom toho, že na něco takového jsou lidé posledních pár set let citliví. Ale roboti, kteří pracují bok po boku lidských pracovníků, jsou nový trend, který prý může naopak vrátit více pracovních míst do vyspělých zemí.

"Universal Robots jsou dobrým příkladem toho, jak roboti vytvářejí nová pracovní místa," myslí si Sonne. "V Americe je třeba velkým tématem udržení pracovních míst v USA, a automatizace k tomu rozhodně může přispět optimalizací produkce."

Programování robota se provádí pomocí připojeného dotykového displeje (lze samozřejmě i vzdáleně). Překvapilo nás, jak rychle jsme se s na první pohled komplexním rozhraním naučili zacházet.

V naší redakci jsme se o práci nebáli - opakujících se úkonů tady až tolik nemáme, a pokud ano, nejsou manuální. Ale na programování robota jsme se nesmírně těšili. 

Robot, kterého natlačíte do každé práce

Začátek firmy Universal Robots je docela zajímavý. Založili ji tři dánšti studenti kybernetiky v roce 2005. Jejich první robot – výsledek jejich diplomky – pokládal salám na pizzu. "Výsledný stroj byl opravdu monstrózní. Vážil 600 kilo a bylo neuvěřitelně komplikované jej k něčemu naprogramovat," smál se Sonne. "A tak je napadlo, že na trhu je prostor pro malého, flexibilního robota, kterého dokáže naprogramovat každý a který zastane různé pozice."

Kameramana bavilo s robotem pracovat. Akci, kterou jsme naprogramovali, robot provedl beze změny - a bez remcání - klidně dvacetkrát za sebou, což se hodí pro záběry z různých úhlů.

Těch pozic námi testovaný robot UR10 zvládne docela hodně. Jeho šestiosové robotické rameno má dosah 130 cm, užitečné zatížení 10 kg a přesnost (opakovatelnost) v desetinách milimetru. Mezi jeho časté práce patří nakládání a vykládání zboží, náplň a vyprazdňování centrifug a další opakující se úkony.

Robot si umí sám vyměnit nástavce, což nám ukázal při přípravě kávy. Přísavkou nasál kapsli a umístil ji do držáku. Pak si přísavku vyměnil za kleště, se kterými operaci dokončil. Proces jsme mohli podrobně upravit, zrychlovat, zpomalovat a hlavně libovolně opakovat. Neobešlo se to ale bez přestávek a dolaďování - robot, kterého jsme testovali, nemá kamery a senzory, takže pokud třeba něco špatně zvedl, nevěděl o tom a pokračoval v nastavené sekvenci. 

Detail zabírající robotické koncovky, mezi kterými může rameno samostatně přepínat. Odkladiště je na kraji robotova stolku.

Kompresor sloužil především pro ovládání přísavky. Není standardně dodávaný spolu s robotem.

Podle jeho distributorů ale není problém takové senzory dodat, vše záleží na konkrétní aplikaci a podmínkách na pracovišti. "Jsem příznivcem jednoduchých řešení," dodává Sonne. "Pokud se dá něco udělat bez kamery a senzorů, je to lepší." Základní verze robota UR10 stojí přibližně 760 tisíc Kč, v ceně je zahrnuto robotické rameno, kontrolér, software a dotykový ovladač.

Snadné programování, nastavitelná rychlost

Programovat robota můžete samozřejmě pomocí klasických psaných příkazů, u kterých musíte přesně definovat a kvantifikovat všechny parametry. Robota UR-10 lze ale kromě toho jednoduše nastavením jeho robotického ramene do příslušné pozice. Při stisknutí tlačítka "nauč se" se robot přepne do poddajného režimu, kdy jej můžete snadno natlačit do libovolné pozice. Takto naučené příkazy a pozice pak můžete uzavírat do skupin, cyklů a podmínek - záleží na připojených senzorech a konkrétním uplatnění. Kupodivu jsme to pochopili během pěti minut a také samotné programování bylo otázkou deseti minut, včetně detailního odladění pohybů.

Robota programujete sekvencí příkazů, cykly a podmínkami. Zajímavé je, že robotické rameno můžete vždy nastavit do pozice, kterou programujete, a tak vše vyzkoušet nebo dokonce manuálně přizpůsobit ručním přetažením.

Programování i ovládání probíhá ve vlastním programu UR Software (běží na Linuxu).

Robot Baxter od americké firmy RethinkRobotics na TED2013 naživo předvedl, jak se učí novým úkonům. Oči na jeho obrazovce naznačují, kterým směrem se jeho rameno vydá, a usnadňuje tak lidským kolegům společnou práci.

Konkurence pracuje i na robotech, kteří se učí sami, a není třeba je programovat přes zvláštní rozhraní. Mezi nejznámější patří robot Baxter americké společnosti Rething Robotics, který svýma umělýma očima dává lidským kolegům najevo, kterým směrem se vydá a co plánuje. Nové úkony se učí kombinací zrakových - tedy kamerami získaných - vjemů a člověkem vštípených pohybů. Jeho vynálezce Rodney Brooks předpovídá, že během deseti až dvaceti let budeme na robotech závislí skoro ve všech oblastech našeho života.

Při maximálním zrychlení se paže robota UR-10 pohybuje opravdu rychle. Maximální odpor 150 newtonů je pojistka proti zranění lidského spolupracovníka. Odpor se měří přímo v motorech a díky tomu mohl robot získat certifikaci na práci vedle lidí. Cílevědomým a na desetinu milimetru přesným pohybům bychom ale stejně dobrovolně do cesty nevlezli. 

Na robotické rameno se přišli postupně podívat snad všichni kolegové z patra. Ale bát se nemusí, jejich místo zatím robot nedostane. Tady v redakci totiž moc manuální rutiny, od které by nám mohl ulehčit, není. V továrnách a manufakturách ale roboti začínají být stále častějšími pomocníky.

Poté, co nám uvařil kafe, jsme robota číslo deset z redakce raději odvezli, než se u nás zabydlí. Manuálním pracovníkům ale může podobný robotický pomocník ušetřit spoustu práce i nervů, aniž by je při tom připravil o práci či o zdraví.

Dokázal by vaši práci vykonávat robot?

celkem hlasů: 568
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 20. března 2014. Anketa je uzavřena.

Nejčtenější

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

Plyn už nebude zbraní. Před 100 lety svět zakázal chemické a biologické útoky

Dne 17. června 1925 podepsalo v Ženevě 38 států zásadní dokument – protokol o zákazu použití dusivých plynů a bakteriologických metod vedení války. Šlo o první vážný mezinárodní krok ke kontrole...

17. června 2025

Ruš, nebo budeš zrušen. Na Ukrajině probíhá revoluce elektronického boje

Od našich zpravodajů na Ukrajině Je to neviditelná součást války, ale možná nejdůležitější. S masivním nasazením dronů na Ukrajině se pojí i revoluce v elektronickém boji, obě strany se neustále snaží překonat protivníkovy rušičky a...

17. června 2025

Příběh mého modelu: Dokončit model „Turbíka“ trvalo čtvrt století

Soutěž

Než něco vyhodíte, dobře si to rozmyslete. To platí i v modelařině. Tento příběh odloženého a znovu nalezeného modelu nám poslal Lukáš Ondák. Po 26 letech se vrátil ke stavbě modelu stroje Let L-410...

17. června 2025

Kdy sopka vybuchne znovu? Červnová erupce Etny ukázala, že stromy napovědí

Premium

Pozoruhodný objev: krátce před erupcí vulkánu bývá listí na okolních stromech zelenější než obvykle. Vegetace v okolí sopek se proto bude hlídat z vesmíru. Sopky jsou fascinující. Nespoutané a...

16. června 2025

Před sto lety vznikl tábor Artěk, pionýrská legenda na Krymu

16. června 1925 se na Krymu otevřel první sovětský pionýrský tábor Artěk. Zdravotní zařízení pro děti nemocné tuberkulózou se postupně proměnilo v prestižní rekreační centrum mládeže, kam jezdily...

16. června 2025

Videochat dostává novou, ale drahou dimenzi. „Přenese“ vás do místnosti

Nepotřebujete žádné brýle s virtuální nebo rozšířenou realitou ani sluchátka, abyste měli pocit, že člověk s nímž komunikujete, opravdu sedí na druhém konci stolu. Zařízení HP Dimension s Google Beam...

16. června 2025

Firma shání legendární stíhačky Phantom. Chce je používat k vypouštění družic

Potřebujete dostat nějaký drobný náklad na nízkou oběžnou dráhu Země? Brzo se budete moci obrátit na americkou společnost Starfighters International. Chce nakoupit flotilu legendárních námořních...

16. června 2025

Když kus Slunce spadne na zem. Vševěd ví o kráterech po dopadu meteoritů

Premium

Bylo pozdní jaro, tak roku 66 500 000 př. n. l. plus minus milion let. Z ničeho nic se nad místy, kterým dnes říkáme Severní Amerika, objevila obří ohnivá koule. Dinosauři se nestačili ani ohlédnout,...

15. června 2025

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

15. června 2025  9:20

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

15. června 2025

Dachmantechnik s.r.o.
Obchodní zástupce

Dachmantechnik s.r.o.
Praha
nabízený plat: 50 000 - 150 000 Kč

Móda mezi šrapnely. Pro materiál na zákopový prsten někdy riskovali i život

Z hlediska vojenských dějin lze o prstenech říci, že se jedná o ozdobu historicky pevně spojenou s prostředím armády. Podle řecké mytologie byl prvním nositelem prstenu bájný Prométheus a...

14. června 2025

Příběh mého modelu: Svítily mu oči. MiG-21 byl pro pilota překvapením

Soutěž

Přinášíme vám první příběh z naší letní modelářské soutěže. Modelář Aleš Růženec se s námi podělil o okolnosti vzniku svého modelu letounu MiG-21. Brzy se můžete těšit na další příspěvky čtenářů do...

14. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.