Malý letoun z Otrokovic, který dobyl velký svět. Legendární Zlin Trener

  0:17aktualizováno  0:17
Zlin Trener je na první pohled nenápadný letoun, jehož sláva obletěla celý svět. A to hned několikrát, v tomto případě zbytečná skromnost není na místě.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Historie letounů Zlin Trener se začala psát krátce po druhé světové válce. První prototyp dvoumístného cvičného stroje Z-26 byl zalétán 20. října 1947. Sériová výroba probíhala v Moravanu Otrokovice až do roku 1974 v šesti základních postupně modernizovaných typech Z-26, Z-126, Z-226, Z-326, Z-526 a Z-726, z nichž většina vznikla v několika verzích. Za vrchol můžeme považovat verze jednomístných akrobatických speciálů.

Fotogalerie

Celková produkce typové řady Trener čítala kolem patnácti set letounů, většina jich byla exportována do třiatřiceti zemí, a to i do zemí kapitalistických.

U Trenerů se postupně modernizovala konstrukce draku (např. v prvních letech výroby měly dřevěnou kostru křídla a ocasních ploch), používaly se výkonnější a výkonnější motory (od Walter Minor 4-III, přes Walter Minor 6-III až po Avia M-137; ve stopovém množství dokonce Textron Lycoming AIO-360), objevil se částečně zatahovací podvozek atd.

Velké množství Trenerů stále létá. Samozřejmě se už jedná o stroje po generálních opravách, během kterých vznikly dodatečně nové verze (Z-226M, Z-226MS, Z-326M, Z-326MF). Ty dostaly nové motory Avia, protože původní Walter Minory se už nevyráběly. Důvod výměny motoru je zřejmý, má totiž nižší životnost než drak.

Zlin Trener. Legenda světového letectví, která vznikla v Československu

Celou historii letounů řady Trener podrobně popisuje tento článek. Součástí článku je i bohatá fotogalerie vesměs dobových snímků všech typů Trenera.

C-5 bylo vojenské označení Zlinu Z-26. První Trenery měly menší nedostatky s...
Letouny ZLIN Trener se staly legendou. Sloužily spolehlivě nejen v...

Trenery se uplatnily také jako akrobatické stroje, přičemž se úspěšně účastnily i prestižních soutěží. Vynikající akrobatické schopnosti se projevily nejdříve u první klasické dvoumístné verze Z-226B zvané Bohatýr, ta dostala totiž jako první výkonnější motor Walter Minor 6-III. Protože Bohatýr byla vyloženě vlečná verze pro vlekání kluzáků, vážněji se na tu akrobacii začal používat s ročním odstupem se objevivší Z-226T Trener 6. Odtud už byl jen krůček ke vzniku jednomístných akrobatických speciálů. Když se u Trenerů řady 526 objevily ještě výkonnější motory Avia M-137, jejich schopnosti v tomto oboru letecké činnosti se dále navýšily.

Vrchol ve výkonnosti jednomístných akrobatických speciálů představuje Z-526AFS z roku 1971. Pro ještě větší obratnost byl odlehčen a měl zmenšené rozměry, jak rozpětí a potažmo nosnou plochu, tak délku. Proto mu naši piloti přezdívali kraťas.

První oficiální mistrovství světa v letecké akrobacii v Bratislavě roku 1960

V roce 1960 uspořádala FAI první oficiální mistrovství světa v letecké akrobacii. Dokonce díky dosavadním úspěchům našich pilotů a letadel řady Trener zvolila federace za místo konání mistrovství Československo.

Soutěž se konala v Bratislavě a historicky prvním mistrem světa v letecké akrobacii se stal Ladislav Bezák na Z-226A. Z 29 startujících akrobatů jich 19 létalo na Trenerech. Obrazový materiál s popisem celé události obsahuje speciální fotogalerie.

I. MS v letecké akrobacii, Bratislava - Vajnory 1960
Fotografie z 1. MS v letecké akrobacii konaného v Bratislavě v roce 1960. Vlevo...

Trenery v České republice dnes

K 5. listopadu 2018 bylo v našem leteckém rejstříku evidováno 143 letounů typové řady Trener, z toho 24 Z-126, 76 Z-226, 9 Z-326, 31 Z-526 a 3 Z-726. Na první pohled se může jevit paradoxem, že z řady třístovkové, která se vyráběla v největším objemu, jich je zde registrováno pouze devět. Důvod je však prostý, téměř všechny ze 436 vyrobených Z-326 šly na export, pouze desítku si jich pořídila ČSLA pod svým typovým označením C-305.

Z té devítky našich dnešních Z-326 je část přeživších „vojenských“, když armáda po vyřazení postupně předávala své Trenery aeroklubům, a část původně exportovaných a později zpětně vykoupených našimi uživateli.

Jedním z provozovatelů Trenerů, který je často na očích veřejnosti při různých leteckých dnech, je letecká skupina Follow-me ze Slezského aeroklubu Zábřeh. Ta létá na třech Z-226MS a jednom Z-326MF.

Třikrát Z-226MS Trener plus jeden Z-326MF Trener Master (se zatahovacím...
Dvakrát Zlin Z-226MS Trener s replikou Fokkeru Dr.I

Trenery letecké skupiny Follow-me můžete často spatřit na různých leteckých dnech.

Šest lidí prchalo ve dvoumístném letadle na Západ. Útočil na ně MiG-15

V roce 1971 emigroval na západ prostřednictvím dvoumístného Trenera náš špičkový letecký akrobat Ladislav Bezák i s manželkou a čtyřmi dětmi. Není bez zajímavosti, že pan Bezák měl trenera v soukromém vlastnictví, což byla věc v tehdejším socialistickém Československu zcela nevídaná. Jak k letadlu přišel a jak hekticky prchal, si můžete přečíst zde.

Fotografie Bezákova stroje Z-226T i s kompletní posádkou v západoněmeckém...
Delší článek o dobrodružství L. Bezáka vyšel i ve francouzském týdeníku Paris...

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

VIDEO Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu...

Nejslavnější tramvaj světa T3 vznikla v Československu

Oblíbeným motivem pro propagační fotografie moderní pražské tramvajové dopravy...

VIDEO Do historie tuzemské městské hromadné dopravy se výrazně zapsala tramvaj T3. Ta byla i v obrovském...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

VIDEO Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro...

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

VIDEO V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se...

Tatra 111 dobyla Sibiř. V Rusku má pomník a v Číně převálcovala vlak

Tatra 111

VIDEO První velkou československou nákladní automobilovou legendou se stala Tatra 111. Vůz vznikl za...

Lehké tanky Praga šly před válkou na dračku. Bojovaly i v Jižní Americe

Lehké tanky Praga LTH sloužily ve Švýcarsku jako typ Pzw 39 (Panzerwagen 39).

VIDEO Ve druhé polovině 30. let vznikla v ČKD povedená typová řada lehkých tanků. Tehdejší československá...

Fortelná Šlechtična pracovala, až se z ní kouřilo. Sloužila i v KLDR

Parní lokomotiva řady 475.1 (exemplář 475.101)

VIDEO Mezi nejlepší československé parní lokomotivy patří řada 475.1, která vznikla krátce po válce a v...

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

Evropský regulátor objevil nový problém Boeingu 737 Max s autopilotem

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Evropský úřad pro bezpečnost v letectví odhalil nový problém s uzemněnými letouny Boeing 737 Max. Chyba se týká funkce...

Evropská navigace Galileo již několik dní nefunguje

Konstelace třiceti satelitů Galileo na oběžné dráze ve výšce 23 222 km nad Zemí

Evropskému satelitnímu systému Galileo již několik dní nefunguje služba na určování polohy, tedy základní funkce...

Tento 15bitový počítač dostal člověka na Měsíc. Teď zkouší těžit bitcoiny

Těžba bitcoinů na počítači Apollo Guidance Computer (ilustrační montáž)

Počítač, který provázel americké astronauty na Měsíc a počítal jejich návratovou trajektorii, má nové využití....

Najdete na iDNES.cz