Neděle 17. ledna 2021, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. ledna 2021 Drahoslav

Malý letoun z Otrokovic, který dobyl velký svět. Legendární Zlin Trener

  0:17
Zlin Trener je na první pohled nenápadný letoun, jehož sláva obletěla celý svět. A to hned několikrát, v tomto případě zbytečná skromnost není na místě.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Historie letounů Zlin Trener se začala psát krátce po druhé světové válce. První prototyp dvoumístného cvičného stroje Z-26 byl zalétán 20. října 1947. Sériová výroba probíhala v Moravanu Otrokovice až do roku 1974 v šesti základních postupně modernizovaných typech Z-26, Z-126, Z-226, Z-326, Z-526 a Z-726, z nichž většina vznikla v několika verzích. Za vrchol můžeme považovat verze jednomístných akrobatických speciálů.

Fotogalerie

Celková produkce typové řady Trener čítala kolem patnácti set letounů, většina jich byla exportována do třiatřiceti zemí, a to i do zemí kapitalistických.

U Trenerů se postupně modernizovala konstrukce draku (např. v prvních letech výroby měly dřevěnou kostru křídla a ocasních ploch), používaly se výkonnější a výkonnější motory (od Walter Minor 4-III, přes Walter Minor 6-III až po Avia M-137; ve stopovém množství dokonce Textron Lycoming AIO-360), objevil se částečně zatahovací podvozek atd.

Velké množství Trenerů stále létá. Samozřejmě se už jedná o stroje po generálních opravách, během kterých vznikly dodatečně nové verze (Z-226M, Z-226MS, Z-326M, Z-326MF). Ty dostaly nové motory Avia, protože původní Walter Minory se už nevyráběly. Důvod výměny motoru je zřejmý, má totiž nižší životnost než drak.

Zlin Trener. Legenda světového letectví, která vznikla v Československu

Celou historii letounů řady Trener podrobně popisuje tento článek. Součástí článku je i bohatá fotogalerie vesměs dobových snímků všech typů Trenera.

C-5 bylo vojenské označení Zlinu Z-26. První Trenery měly menší nedostatky s...
Letouny ZLIN Trener se staly legendou. Sloužily spolehlivě nejen v...

Trenery se uplatnily také jako akrobatické stroje, přičemž se úspěšně účastnily i prestižních soutěží. Vynikající akrobatické schopnosti se projevily nejdříve u první klasické dvoumístné verze Z-226B zvané Bohatýr, ta dostala totiž jako první výkonnější motor Walter Minor 6-III. Protože Bohatýr byla vyloženě vlečná verze pro vlekání kluzáků, vážněji se na tu akrobacii začal používat s ročním odstupem se objevivší Z-226T Trener 6. Odtud už byl jen krůček ke vzniku jednomístných akrobatických speciálů. Když se u Trenerů řady 526 objevily ještě výkonnější motory Avia M-137, jejich schopnosti v tomto oboru letecké činnosti se dále navýšily.

Vrchol ve výkonnosti jednomístných akrobatických speciálů představuje Z-526AFS z roku 1971. Pro ještě větší obratnost byl odlehčen a měl zmenšené rozměry, jak rozpětí a potažmo nosnou plochu, tak délku. Proto mu naši piloti přezdívali kraťas.

První oficiální mistrovství světa v letecké akrobacii v Bratislavě roku 1960

V roce 1960 uspořádala FAI první oficiální mistrovství světa v letecké akrobacii. Dokonce díky dosavadním úspěchům našich pilotů a letadel řady Trener zvolila federace za místo konání mistrovství Československo.

Soutěž se konala v Bratislavě a historicky prvním mistrem světa v letecké akrobacii se stal Ladislav Bezák na Z-226A. Z 29 startujících akrobatů jich 19 létalo na Trenerech. Obrazový materiál s popisem celé události obsahuje speciální fotogalerie.

I. MS v letecké akrobacii, Bratislava - Vajnory 1960
Fotografie z 1. MS v letecké akrobacii konaného v Bratislavě v roce 1960. Vlevo...

Trenery v České republice dnes

K 5. listopadu 2018 bylo v našem leteckém rejstříku evidováno 143 letounů typové řady Trener, z toho 24 Z-126, 76 Z-226, 9 Z-326, 31 Z-526 a 3 Z-726. Na první pohled se může jevit paradoxem, že z řady třístovkové, která se vyráběla v největším objemu, jich je zde registrováno pouze devět. Důvod je však prostý, téměř všechny ze 436 vyrobených Z-326 šly na export, pouze desítku si jich pořídila ČSLA pod svým typovým označením C-305.

Z té devítky našich dnešních Z-326 je část přeživších „vojenských“, když armáda po vyřazení postupně předávala své Trenery aeroklubům, a část původně exportovaných a později zpětně vykoupených našimi uživateli.

Jedním z provozovatelů Trenerů, který je často na očích veřejnosti při různých leteckých dnech, je letecká skupina Follow-me ze Slezského aeroklubu Zábřeh. Ta létá na třech Z-226MS a jednom Z-326MF.

Třikrát Z-226MS Trener plus jeden Z-326MF Trener Master (se zatahovacím...
Dvakrát Zlin Z-226MS Trener s replikou Fokkeru Dr.I

Trenery letecké skupiny Follow-me můžete často spatřit na různých leteckých dnech.

Šest lidí prchalo ve dvoumístném letadle na Západ. Útočil na ně MiG-15

V roce 1971 emigroval na západ prostřednictvím dvoumístného Trenera náš špičkový letecký akrobat Ladislav Bezák i s manželkou a čtyřmi dětmi. Není bez zajímavosti, že pan Bezák měl trenera v soukromém vlastnictví, což byla věc v tehdejším socialistickém Československu zcela nevídaná. Jak k letadlu přišel a jak hekticky prchal, si můžete přečíst zde.

Fotografie Bezákova stroje Z-226T i s kompletní posádkou v západoněmeckém...
Delší článek o dobrodružství L. Bezáka vyšel i ve francouzském týdeníku Paris...

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

VIDEO Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu...

Nejslavnější tramvaj světa T3 vznikla v Československu

Oblíbeným motivem pro propagační fotografie moderní pražské tramvajové dopravy...

VIDEO Do historie tuzemské městské hromadné dopravy se výrazně zapsala tramvaj T3. Ta byla i v obrovském...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

VIDEO Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro...

Malý letoun z Otrokovic, který dobyl velký svět. Legendární Zlin Trener

Zlin Z-326M Trener Master v maďarských barvách

VIDEO Zlin Trener je na první pohled nenápadný letoun, jehož sláva obletěla celý svět. A to hned...

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

VIDEO V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se...

Největší veletrh spotřební elektroniky CES, který se tradičně koná v Las Vegas, proběhne letos zcela online v termínu 11.-14. 1.

  • Nejčtenější

Kdo je tu kapitán? Výměna rolí v kokpitu vedla k tragickému konci

Vymyšlené příběhy z vojny obvykle nikoho život nestojí. Ale před třiceti lety na letišti přispěly ke smrti několika...

Tři cestující přišli o hlavu. Nehoda, která dopadla lépe, než mohla

Před 30 lety došlo v Detroitu k nevšední události. Byla to nehoda, do které se zapletly dva stroje jedné letecké...

Válka v jednom čísle. Jak Sověti na papíře vyhráli nad Západem

Sověti vyvinuli na přelomu 60. a 70. let analytickou metodu, která měla umožnit snadné srovnání vojenské techniky...

Rezervace očkování je plná zbytečných chyb. Způsobila i pád celého systému

Státní web na rezervaci očkování proti covidu-19 byl plný úplně základních chyb a zbytečných komplikací. Navíc začal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dakota všem vytřela zrak. A s turbovrtulovými motory dvakrát

Žádný jiný typ letadla se délkou aktivní služby nemůže vyrovnat slavné americké Dakotě, jejíž historie se začala psát...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Lokomotivy Škoda se vyrábějí sto let. Z některých se staly legendy

Výrobu lokomotiv zahájila plzeňská Škodovka v roce 1920 v souvislosti s rozšiřováním výrobního portfolia po Velké...

Kolejové autobusy zachránily lokálky před rušením, dnes už se nevyrábějí

Místní dráhy, která byly budovány na sklonku věku páry, daly vzniknout speciálnímu druhu kolejových vozidel. Kolejové...

Je čas jít na toaletu. Senzor s aplikací usnadní život s inkontinencí

Inkontinence, tedy ztráta kontroly nad močovým měchýřem, významně znepříjemňuje život. I zde však může nositelná...

Flygskam a Tagskryt. Dává hon na aerolinie ve jménu ekologie smysl?

Premium Nakolik jsou dopravní letadla a jejich spalovací motory hrozbou pro životní prostředí a proč je na ně upřena taková...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...