Malý letoun z Otrokovic, který dobyl velký svět. Legendární Zlin Trener

  0:17aktualizováno  0:17
Zlin Trener je na první pohled nenápadný letoun, jehož sláva obletěla celý svět. A to hned několikrát, v tomto případě zbytečná skromnost není na místě.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Historie letounů Zlin Trener se začala psát krátce po druhé světové válce. První prototyp dvoumístného cvičného stroje Z-26 byl zalétán 20. října 1947. Sériová výroba probíhala v Moravanu Otrokovice až do roku 1974 v šesti základních postupně modernizovaných typech Z-26, Z-126, Z-226, Z-326, Z-526 a Z-726, z nichž většina vznikla v několika verzích. Za vrchol můžeme považovat verze jednomístných akrobatických speciálů.

Fotogalerie

Celková produkce typové řady Trener čítala kolem patnácti set letounů, většina jich byla exportována do třiatřiceti zemí, a to i do zemí kapitalistických.

U Trenerů se postupně modernizovala konstrukce draku (např. v prvních letech výroby měly dřevěnou kostru křídla a ocasních ploch), používaly se výkonnější a výkonnější motory (od Walter Minor 4-III, přes Walter Minor 6-III až po Avia M-137; ve stopovém množství dokonce Textron Lycoming AIO-360), objevil se částečně zatahovací podvozek atd.

Velké množství Trenerů stále létá. Samozřejmě se už jedná o stroje po generálních opravách, během kterých vznikly dodatečně nové verze (Z-226M, Z-226MS, Z-326M, Z-326MF). Ty dostaly nové motory Avia, protože původní Walter Minory se už nevyráběly. Důvod výměny motoru je zřejmý, má totiž nižší životnost než drak.

Zlin Trener. Legenda světového letectví, která vznikla v Československu

Celou historii letounů řady Trener podrobně popisuje tento článek. Součástí článku je i bohatá fotogalerie vesměs dobových snímků všech typů Trenera.

C-5 bylo vojenské označení Zlinu Z-26. První Trenery měly menší nedostatky s...
Letouny ZLIN Trener se staly legendou. Sloužily spolehlivě nejen v...

Trenery se uplatnily také jako akrobatické stroje, přičemž se úspěšně účastnily i prestižních soutěží. Vynikající akrobatické schopnosti se projevily nejdříve u první klasické dvoumístné verze Z-226B zvané Bohatýr, ta dostala totiž jako první výkonnější motor Walter Minor 6-III. Protože Bohatýr byla vyloženě vlečná verze pro vlekání kluzáků, vážněji se na tu akrobacii začal používat s ročním odstupem se objevivší Z-226T Trener 6. Odtud už byl jen krůček ke vzniku jednomístných akrobatických speciálů. Když se u Trenerů řady 526 objevily ještě výkonnější motory Avia M-137, jejich schopnosti v tomto oboru letecké činnosti se dále navýšily.

Vrchol ve výkonnosti jednomístných akrobatických speciálů představuje Z-526AFS z roku 1971. Pro ještě větší obratnost byl odlehčen a měl zmenšené rozměry, jak rozpětí a potažmo nosnou plochu, tak délku. Proto mu naši piloti přezdívali kraťas.

První oficiální mistrovství světa v letecké akrobacii v Bratislavě roku 1960

V roce 1960 uspořádala FAI první oficiální mistrovství světa v letecké akrobacii. Dokonce díky dosavadním úspěchům našich pilotů a letadel řady Trener zvolila federace za místo konání mistrovství Československo.

Soutěž se konala v Bratislavě a historicky prvním mistrem světa v letecké akrobacii se stal Ladislav Bezák na Z-226A. Z 29 startujících akrobatů jich 19 létalo na Trenerech. Obrazový materiál s popisem celé události obsahuje speciální fotogalerie.

I. MS v letecké akrobacii, Bratislava - Vajnory 1960
Fotografie z 1. MS v letecké akrobacii konaného v Bratislavě v roce 1960. Vlevo...

Trenery v České republice dnes

K 5. listopadu 2018 bylo v našem leteckém rejstříku evidováno 143 letounů typové řady Trener, z toho 24 Z-126, 76 Z-226, 9 Z-326, 31 Z-526 a 3 Z-726. Na první pohled se může jevit paradoxem, že z řady třístovkové, která se vyráběla v největším objemu, jich je zde registrováno pouze devět. Důvod je však prostý, téměř všechny ze 436 vyrobených Z-326 šly na export, pouze desítku si jich pořídila ČSLA pod svým typovým označením C-305.

Z té devítky našich dnešních Z-326 je část přeživších „vojenských“, když armáda po vyřazení postupně předávala své Trenery aeroklubům, a část původně exportovaných a později zpětně vykoupených našimi uživateli.

Jedním z provozovatelů Trenerů, který je často na očích veřejnosti při různých leteckých dnech, je letecká skupina Follow-me ze Slezského aeroklubu Zábřeh. Ta létá na třech Z-226MS a jednom Z-326MF.

Třikrát Z-226MS Trener plus jeden Z-326MF Trener Master (se zatahovacím...
Dvakrát Zlin Z-226MS Trener s replikou Fokkeru Dr.I

Trenery letecké skupiny Follow-me můžete často spatřit na různých leteckých dnech.

Šest lidí prchalo ve dvoumístném letadle na Západ. Útočil na ně MiG-15

V roce 1971 emigroval na západ prostřednictvím dvoumístného Trenera náš špičkový letecký akrobat Ladislav Bezák i s manželkou a čtyřmi dětmi. Není bez zajímavosti, že pan Bezák měl trenera v soukromém vlastnictví, což byla věc v tehdejším socialistickém Československu zcela nevídaná. Jak k letadlu přišel a jak hekticky prchal, si můžete přečíst zde.

Fotografie Bezákova stroje Z-226T i s kompletní posádkou v západoněmeckém...
Delší článek o dobrodružství L. Bezáka vyšel i ve francouzském týdeníku Paris...

Embéčko bylo ve světové špičce, Škoda si na něj postavila novou továrnu

Škoda 1000 MB

VIDEO Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu...

Nejslavnější tramvaj světa T3 vznikla v Československu

Oblíbeným motivem pro propagační fotografie moderní pražské tramvajové dopravy...

VIDEO Do historie tuzemské městské hromadné dopravy se výrazně zapsala tramvaj T3. Ta byla i v obrovském...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

VIDEO Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro...

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

VIDEO V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se...

Tatra 111 dobyla Sibiř. V Rusku má pomník a v Číně převálcovala vlak

Tatra 111

VIDEO První velkou československou nákladní automobilovou legendou se stala Tatra 111. Vůz vznikl za...

Malý letoun z Otrokovic, který dobyl velký svět. Legendární Zlin Trener

Zlin Z-326M Trener Master v maďarských barvách

VIDEO Zlin Trener je na první pohled nenápadný letoun, jehož sláva obletěla celý svět. A to hned...

Zatracovaný Orchestrion dostal naloženo víc, než k čemu byl stvořen

Druhý prototyp motorového vozu M152, později řady 810 je udržován v původním...

VIDEO Orchestrion, Šukafon, Skleník, Plevel a řadu dalších přezdívek si vysloužil motorový vůz řady...

 

Nejčtenější

Unikla hesla rekordních 773 milionů uživatelů. Najdete tam to svoje?

Není heslo jako heslo. Či spíše heslo jako heslo vlastně ani není heslo.

Více než miliarda unikátních kombinací e-mailu a hesla unikla na web v zatím rekordní databázi přístupových údajů....

Nájemný vrah doplatil na svůj koníček, udaly jej chytré sportovní hodinky

Mark Fellows na snímku z desetikilometrového závodu v Manchesteru v roce 2015

Britský běžec a cyklista Mark Fellows byl odsouzen k doživotnímu trestu za dvojnásobnou vraždu. K jeho odhalení a...

Čeští vývojáři vylepšili vláček pro koleje z IKEA. Uhání až 90 cm/s

Intelino tým

Vypadá jako obyčejný vláček, ale můžete ho ovládat přes aplikaci v mobilu nebo jen pokládáním barevných terčíků na...

Tito lidé neexistují. Počítač si je vymyslel, napodobí rasu i vlasy

Fotografie neexistujících celebrit generované neuronovou sítí Nvidia na základě...

Podívejte se na fotky lidí, které jste nikdy nepotkali a nepotkáte. Počítač si je totiž vymyslel. Generativní...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Další z rubriky

Podívejte se, jak stroj složí košili i triko za pár sekund. Bude drahý

FoldiMate

Kus oblečení stačí vložit do připravených svorek, automat FoldiMate jej vtáhne dovnitř, složí a položí na komínek...

OBRAZEM: Kluzák porazil „tryskáče“. Československá letadla století

Albatros a Delfin

Součástí projektu Československá křídla 1918 - 2018 byla mimo jiné anketa Nejpopulárnější československé letadlo...

Fúzní elektrárnu budeme mít do pěti let, chlubí se firma

Pohled na část experimentálnho fúzního zařízení C2-U společnosti TAE. Má velmi...

Společnost TAE, dříve známá jako Tri Alpha Energy, během příštích pěti let začne na trhu nabízet fúzní zařízení na...

Najdete na iDNES.cz