Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dopadli těsně za ranvej. Skutečné peklo letu KLM 633 začalo až na zemi

Část 6/6

Řeka smrti

Po rozlomení trupu se jako jediná roztrhla nádrž v centroplánu a do vody se začalo rozlévat vysokooktanové letecké palivo. Benzin vystoupal na povrch hladiny, uvolňoval smrtelné výpary a způsoboval i poleptání kůže. Kabinou se valila řeka smrti, která během několika minut udusila v zadní části dvacet cestujících a všechny tři členy palubního personálu. Zahynuli všichni cestující v první třídě, včetně muže, který se u letištní přepážky hlasitě bral o svůj nárok. Cestující, který mu ze slušnosti místo přepustil a získal tak místo v přední části trupu, přežil.

O autorovi

Miroslav Jindra

V prostředí letecké dopravy, kde vystřídal několik zaměstnání, se pohybuje od roku 1988. Od roku 1999 pracuje jako řídící letového provozu na ACC Praha. Jeho články na Technet.cz jsou z velké části ukázky z chystané knihy o letectví. Jindra je také autorem mnoha odborných článků o letectví nejen pro server Pilotinfo.cz. Z oboru vydal také dvě knihy Ikarové bez legend a bájí a Nebe, peklo, zem - Příběh první letušky ČSA Máji Staré a lidí kolem létání na pozadí historických událostí.

Letové posádce, která aktivně pomáhala s evakuací, se vzhledem k poškození křídel podařilo aktivovat pouze dva nouzové čluny, tzv. dinghy. Do prvního člunu se usadilo jedenáct přeživších cestujících spolu s kopilotem a oběma palubními inženýry. Do druhého nastoupil zbytek, včetně navigátora, radiotelegrafisty a třetího pilota. Jako poslední se k nim po prohlídce trupu přidal kapitán Viruly. Přestože byl jeho přístup k záchraně cestujících příkladný, jak příliv odnášel čluny od vraku, ozvaly se ze zadní části letadla výkřiky. Dvě postavy, které se mezitím ve tmě vyšplhaly na ocasní plochy šlo stěží rozpoznat. Kapitán Viruly se pokoušel nasměrovat člun nazpět, ale příliv a silný vítr v tom posádce zabránily. Smrt jednoho z dvojice mužů čekajících dlouhé hodiny na záchranu na ocasní ploše se stala skandálem.

V 4:15 si řídící TWR na obzoru všiml červených světlic a informoval velitele hasičské stanice, který se rozhodl podivná světla prověřit a záchranné četě vyhlásil pohotovost. Základna člunů se nacházela ve Foynes, třináct kilometrů jižně od Shannonu na druhé straně ústí. Bývalá vodní plocha sloužila za éry hydroplánů do roku 1942 před otevřením letiště Shannon jako vstupní brána do Evropy. Námořní záchranáři však v době vyhlášení poplachu spali doma.

V 5:12, hodinu po spatření světlic, se na letištní ploše objevil udýchaný muž v potrhaném oděvu. Kdysi elegantní tmavě modrou uniformu s insignií KLM patřící mladému pilotu Johanu Tiemanovi by pod nánosem bahna a slizu jen stěží někdo rozpoznal. Tieman nejdříve plaval, potom se prodíral bahnem k hrázi, přelezl ji a doslova o život běžel přes letiště až ke stanici. Cestou na něj volala řada lidí. Když vtrhl do stanice, popadal dech, a přitom se snažil popsat hrůznou situaci.

Triton utopený v řece Shannon.

Téměř tři hodiny po zmizení Tritona se letištěm konečně rozezněla siréna a rozjela záchranná operace. Zprávě o tom, že na letiště dorazil jeden z členů jeho posádky, řídící TWR nechtěl uvěřit.

Bylo 5:30, když se v terminálu objevil další přeživší v zoufalém stavu. Tou dobou záchranná loď konečně opouštěla Foynes. Jenže jejich spojení s TWR Shannon na nouzové HF frekvenci nefungovalo. Záchranáři se museli vrátit zpátky do přístavu a telefonicky kontaktovat věž, aby si přijímač HF správně naladila. Záchranné práce tím nabraly dalších 35 minut zpoždění.

Na letišti byly mezitím dostupné záchranné prostředky přesunuty na konec RWY 14, a pátrací týmy se vydaly do prostoru za hrází. Krátce na to narazily na dvacet osm zubožených lidí. Dvacet dva cestujících a šest členů posádky předtím pádlovalo za pomoci přílivu ve dvou člunech k pobřeží. Pro nános bahna teď vypadali jako oživlé mrtvoly.

V 6:20 se záchranáři z Foynes probojovali k zaplavenému vraku, kde na ocasní ploše trpělivě čekali na záchranu dva muži. Když po téměř čtyřech hodinách čekání, ve kterých si vzájemně dodávali odvahu, uviděli přes opar ranního rozbřesku, jak se k nim blíží záchrana, se jeden z nich pustil směrového kormidla a spadl do vody. Poslední, co jeho souputník zahlédl, byla vysílená tvář pokrytá zoufalstvím.

Pokračování přineseme zítra, 2. ledna 2024

  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 130 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 36 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde je devátá planeta? Vědci jsou na stopě nástupci sesazeného Pluta

v diskusi je 11 příspěvků

9. května 2024

Premium Už téměř dvě desetiletí má Sluneční soustava oficiálně jen osm planet. V roce 2006 astronomové na...

KVÍZ: Zapomenuté funkce, po kterých se dnes nikomu nestýská

v diskusi nejsou příspěvky

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

Jakou výzbroj má země, jejíž historie je protkána bojem o vlastní existenci

v diskusi je 24 příspěvků

12. května 2024

Izraelské obranné síly byly oficiálně ustanoveny 26. května 1948, krátce po vzniku novodobého...

Herečka Libuše Havelková proslula kladnými rolemi maminek a babiček

v diskusi je 8 příspěvků

11. května 2024

Před 100 lety, 11. května 1924, se v Českých Budějovicích narodila oblíbená herečka Libuše...

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...