První srážka dopravních letadel a pravidlo pravé ruky

Všech sedm zúčastněných se stalo oběťmi historicky první srážky komerčních letadel ve vzduchu. Tato nehoda měla velký vliv na další rozvoj letecké dopravy po stránce bezpečnosti.
Fotogalerie4

Farman F.60 Goliath, letoun stejného typu byl jedním ze strojů zničených při první srážce dopravních letadel | foto: public domain

Je pátek 7. dubna 1922, šest minut po poledni. Letoun Farman F. 60 Goliath F-GEAD patřící francouzské Companie des Grands Express Aériens (CGEA) se rozbíhá po dráze pařížského letiště Le Bourget. Na palubě se nachází pět osob, pilot Jean Mire, mechanik Simonet a tři cestující, zaměstnanec GCEA inženýr Bouriez a američtí novomanželé Yuleovi. Obchodník s cukrářskými potřebami Christopher Bruce Yule připlul do Evropy s chotí Mary v polovině února na lodi Empress of Scotland. Jejich svatební cesta po Francii byla u konce a nyní se přes Londýn a Portsmouth vraceli zpět do New Yorku.

Letiště v přímém přenosu

Sledujte letadla na Slow TV

Nová funkce Slow TV. Přímo v obraze vidíte informace o startujícím nebo...

O něco dříve startuje z londýnského Croydonu de Havilland DH 18.A G-EAWO společnosti Daimler Airway. Na palubě je pouze pilot poručík Robin E. Duke, stevard Edward Hesterman a pytle s poštou, které mají dopravit do Paříže.

Když se ve čtvrt na dvě odpoledne nad obcí Thieuloy-Saint-Antoine ozve ohlušující rána a z nebe se začnou sypat trosky, nikdo z místních netuší, že se stal nechtěným svědkem historicky první srážky dvou dopravních letadel ve vzduchu.

Jaké bylo pozadí této nešťastné události a jaký vliv měla na další rozvoj letecké dopravy?!

První světová válka zaznamenala neobyčejný rozvoj letecké techniky. Po jejím skončení se logicky nabízelo uplatnit letadla, ještě nedávno rozsévající smrt, v civilním sektoru. Takový osud potkal i letoun Farman F. 60 Goliath. Dvoumotorový bombardér vyvinutý v posledním roce války v továrně bratří Farmanů mohl nést až 1000 kg bomb, avšak v průběhu testování válka skončila a stroj byl celkem rychle přestavěn na dopravní letadlo. Mohutný trup s velkými okny táhnoucími se přes příď stroje připomínal spíše tramvajový vůz. Silné vzpěry nesoucí váhu horních křídel připomínaly stěžně.

Robustnost stroje doplněná o masivní podvozek však byla vyvážena kapacitou 12 cestujících, což bylo nepředstavitelné číslo, neboť většina společností v té době přepravovala sotva dva cestující. Dvě kabiny pro cestující byly odděleny úzkou chodbičkou ve střední části trupu, kde se za přepážkou nacházel otevřený pilotní prostor. Na svůj první zkušební let s cestujícími se Goliath vydal v únoru 1919 z Paříže do Londýna, a protože v Británii ještě nebylo povoleno civilní létání, cestující byli zastoupeni vojáky.

V dubnu 1922 již bylo všechno jinak. Pravidelné spojení mezi Paříží a Londýnem zajišťovalo šestkrát denně hned několik společností, které s ohledem na počasí za den přepravily až čtyřicet cestujících. První letadla s nákladem ranních vydání novin startovala z Croydonu a Le Bourget v sedm hodin ráno, v dalších intervalech se létalo až do sedmi hodin večer. Croydon byl již vybaven zaměřovačem, který v husté mlze pomáhal pilotům najít směr k letišti. Jenže pro radiotelegrafii bylo vybaveno jen velmi málo strojů, nemluvě o absenci autopilota.

Společnost CGEA používala spolehlivé Farmany na linkách z Paříže do Londýna, Lausanne a Ženevy. Prosazovala také tehdejší ekonomickou novinku. Cestující si mohli zakoupit letenku předem a spolehnout se tak na odlet stanovený letovým řádem. Do té doby se létalo po naplnění kapacity stroje cestujícími nebo zbožím tak, aby žádný let nebyl ztrátový.

Taková organizace leteckého provozu byla ovšem nepružná, časově nepředvídatelná a z ekonomického hlediska znamenala přešlapování na místě. Zavedením pravidelného letového řádu bez ohledu na plnou vytíženost přilákalo z dlouhodobého hlediska mnohem víc cestujících, kteří začali využívat letadel nejen na cestě za zábavou, ale především za obchodem. Vůbec první společností, která prodej letenek v návaznosti na letový řád zavedla, byla Lignes Aériennes Farman (1919-1933).

de Havilland DH.18

Ve stejném ekonomickém duchu operovala z Londýna i společnost Daimler Airway. Pouhých několik dní před osudným 7. dubnem 1922 zařadila do své flotily nové stroje de Havilland DH.18 A, jednomotorový dvouplošník s kabinou pro osm cestujících a pět set liber bagáže. Prvním kontraktem společnosti pod novým vedením byla zatím jen doprava pošty do Paříže.

Osudného dne lemovala trasu nízká oblačnost s drobným mrholením, tedy faktory, které výrazně snižovaly dopřednou dohlednost. Létání podle přístrojů bylo v začátcích a piloti se orientovali podle význačných bodů na zemi. Výšku nad terénem přitom udržovali podle své potřeby a úsudku. Pokusem o zachování prvku bezpečnosti bylo dodržování neformálního pravidla hlavní, tedy pravé ruky. Jak se však ukázalo, podstata této myšlenky se rozpustila v tom, že většina pilotů v Anglii za tu hlavní stranu považovala levou.

Srážku letadel způsobili piloti, kteří neuměli anglicky

Kazašský Iljušin IL-76 rozřízl svým ocasem křídlo Boeingu 747 v plné letové rychlosti. Katastrofu nepřežil nikdo z 349 lidí z obou letadel. Vyšetřování ukázalo, že piloti kazašského letadla neuměli dostatečně anglicky a nedodrželi správnou letovou hladinu.

Letecké katastrofy - Srážka nad Dillí

Zhruba ve čtvrt na dvě zahlédli obyvatelé vesnice Thieuloy-Saint-Antoine, ležící něco málo přes sto kilometrů severně od Paříže nedaleko Grandviliers, jak se z husté mlhy ve výšce kolem sto padesáti metrů vynořil obrovský Goliath. Na jeho každodenní průlet do Londýna byli již vesničané zvyklí. Z opačného směru, od severu, z cárů deštivých mraků, se na zlověstný okamžik objevil malý stroj. Krátce na to se ovzduší naplnilo hlukem tříštícího se kovu a dřeva a kvílením motorů, to když do sebe oba letouny vrazily s neobyčejnou energií.

Náraz připravil oba stroje o levé křídlo. Havilland, který ztratil i ocasní část, dopadl na zem první a v zemi vyhloubil přes metr hluboký kráter. Goliath se ještě chvíli naslepo potácel zataženou oblohou a pak se zřítil za vesnicí, zatímco jeho utržené křídlo již dopadlo na střechu domu, kterou zdemolovalo. Vesničané tak spěchali na pomoc do dvou stran. Z trosek kdysi luxusní kabiny Farmana vytáhli těla obětí krátce před tím, než scénu pohltil požár. Tváře pilota a mechanika, kteří během letu stáli v otevřeném kokpitu, byly zdeformované k nepoznání.

Deset metrů od trosek anglického letadla byl nalezen těžce raněný pilot, který svým zraněním podlehl po převozu do nemocnice. Poručík Robin E. Duke, veterán Velké války, měl velkou reputaci, byl to zkušený pilot, který po válce létal již pro dvě společnosti, Aircraft Transport and Travel Co. a Royal Dutch Aviation Co. Francouzský pilot Jean Mire létal u Grands Express déle než rok.

V kondolencích, které britský tajemník pro letectví Frederic Guest zaslal svému francouzskému protějšku, zmiňoval hlubokou lítost nad událostí, která je vůbec první kolizi letadel v historii letecké dopravy mezi Velkou Británií a Francií. V dalších týdnech se odborníci na letectví z evropských zemí shodli na řadě změn, které byly uvedeny do praxe. Prvním krokem bylo sjednocení pravidla pravé ruky.

Na nejrušnějších trasách se začal tvořit základ dnešních letových cest, daný otočnými body, světelnými majáky, s rozvojem radiotelegrafie byla zavedena povinná hlášení polohy. Šlo tedy o celý komplex opatření. Systémovým pravidlem se stalo určení a dodržování letových výšek, hladin, kdy na západ se létá v sudých výškách (8000 feet etc.) a na východ v lichých výškách (9000 feet etc.) Toto pravidlo zajišťující bezpečnost letového provozu platí dodnes a stalo se fundamentem národních předpisů zemí světa sdružených v ICAO.

O autorovi

Miroslav Jindra

Řídící letového provozu od ledna 1999, předtím létal šest let jako stevard na palubách letadel ČSA. V roce 1988 začínal takzvaně "od plochy", kde nakládal a třídil zavazadla. Miroslav Jindra pochází z letecké rodiny

Jindra je autorem mnoha odborných článků o letectví nejen pro server Pilotinfo.cz. Z oboru vydal také dvě knihy Ikarové bez legend a bájí a Nebe, peklo, zem - Příběh první letušky ČSA Máji Staré a lidí kolem létání na pozadí historických událostí.

V dalších letech došlo k zavedení mnoha užitečných inovací, leč častokrát vykoupených katastrofou. Pokrok v létání byl zaváděn evoluční metodou pokus-omyl, kdy se nejlepší řešení získávala za pochodu. Vlastně za letu. Vznikl první rámec pravidel o létání. Samostatnou kapitolou pak vždy byla pravidla pro létání přes oceán, s odlišnými způsoby navigace i komunikace.

Je třeba konstatovat, že tvorba předpisů se historicky držela o krok pozadu za snahou samotných výrobců letadel, kteří přicházeli se stále výkonnější technikou. Jejich konstruktérskou fantazii se letecké úřady snažily udržet v bezpečných mantinelech. Byla to doslova krystalická evoluce, během které se nápady křtily krví svých vynálezců. Samotné zabezpečení letového provozu urazilo velkou cestu, i když ve srovnání s letadlovou technikou se o tak překotný vývoj nejednalo.

GCEA i Daimler Airway ve své činnosti pokračovaly dál, aniž by je nehoda poznamenala. Veřejné mínění považovalo v roce 1922 srážku letadel ve vzduchu za natolik ojedinělou, že téměř nikdo nevěřil v opakování. Masivní rozvoj letecké dopravy však tento falešný mýtus vyvrátil.

V dubnu 1924 došlo sloučením Daimler Airway, Handley Page Transport, Instone Air Line a British Marine Air Navigation ke vzniku Imperial Airways. Tato společnost, která v historii letectví zanechala nesmazatelnou stopu, přinesla vyšší úroveň cestování a propojila Evropu s dalekými kraji. Cesta do Austrálie trvala přes dvanáct dní a cestující během ní zažili až dvacet devět přistání, přičemž jedenáctkrát museli přespat na hotelu.

První letecká srážka ve vzduchu byla tvrdou lekcí. Mějme tedy na paměti, že dnešní bezpečnost letecké dopravy je vykoupená smrtí těch cestujících, kteří se před devadesáti lety s důvěrou odhodlali jako první ke svým cestám.

Článek vznikl pro server Pilotinfo.cz, kde najdete i další zajímavosti ze světa letectví.

Nejčtenější

Modelář zastavil čas. Převoz skruže na vodní dílo Orlík vtáhne do historie

Soutěž

V seriálu Příběh mého modelu se tentokrát pokocháme diorámou, se kterou se s námi podělil modelář Jiří Poch. Rozhodl se ztvárnit skutečný historický okamžik a použít zajímavé výtvarné techniky. Dále...

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

KVÍZ: Mladí asi nepochopí, staří zaskřípou zuby. Fyzické nosiče už odvál čas

Většinu fyzických nosičů zvuku, obrazu a dat již odvál čas. Pojďme na ně zavzpomínat. Starší procvičí paměť a otřou zpocené čelo, kolik za dnes v podstatě historické relikty kdysi utratili. A mladí...

Dívka odmítající sex je měšťačka, styk je zdarma, hlásala před 100 lety Pravda

Sexuální revoluce sovětského typu – tak by se dalo nazvat období 20. let 20. století v bolševickém Rusku, kde se intimní vztahy zbavovaly starých konvencí. Podle článku Bolševici a láska, který 23....

Slet letadel, dronů i strojů budoucnosti. To je 55. Pařížská letecká show

Pařížský aerosalon, který probíhá každý lichý rok na tradičním místě v Le Bourget u Paříže, letos slaví 55. ročník. Koná se od 16. do 20. června a k vidění toho je opravdu mnoho. Od nejnovějších typů...

Proudnicové parní lokomotivy oplývaly krásou, technický přínos pokulhával

Proudnicové, neboli aerodynamické parní lokomotivy známe především ze Spojených států, Velké Británie, Německa a Francie. Ale objevily se i v několika dalších zemích, byť v některých z nich v...

23. června 2025

Dívka odmítající sex je měšťačka, styk je zdarma, hlásala před 100 lety Pravda

Sexuální revoluce sovětského typu – tak by se dalo nazvat období 20. let 20. století v bolševickém Rusku, kde se intimní vztahy zbavovaly starých konvencí. Podle článku Bolševici a láska, který 23....

22. června 2025

Příběh mého modelu: Jagdtiger 331 „Ocelový stín“ se vynořuje z mlhy Balatonu

Soutěž

Modelář Dominik Šťástka nás ve svém příspěvku do soutěže Příběh mého modelu přenesl k Balatonu v březnu 1945. Jeho příběh není ani tak příběhem stavby modelu, jakož vylíčením situace, do které svoji...

22. června 2025

Autobusy v Praze slaví století. První linka vedla z Vršovic do Záběhlic

Před sto lety, 21. června 1925, vyjely do ulic Prahy první dva autobusy Elektrických podniků hlavního města. Pravidelná linka spojila Vršovice se Záběhlicemi a odstartovala éru městské autobusové...

21. června 2025

Osud si s námi umí pohrát, říká pilot unikátního bombardéru Avro Anson

Je to jediný létající exemplář v původní verzi Mk.I na světě a jeden z pěti dosud provozovaných britských vícemotorových bombardérů z období druhé světové války. Na severní polokouli se z Austrálie a...

21. června 2025

Slet letadel, dronů i strojů budoucnosti. To je 55. Pařížská letecká show

Pařížský aerosalon, který probíhá každý lichý rok na tradičním místě v Le Bourget u Paříže, letos slaví 55. ročník. Koná se od 16. do 20. června a k vidění toho je opravdu mnoho. Od nejnovějších typů...

20. června 2025  16:49

Trefila nás záhadná částice. Podle vědců mohlo jít o temnou hmotu

V roce 2023 zaznamenal podvodní neutrinový detektor KM3NeT rekordní signál. Má jít o nejenergičtější částici tohoto typu, jakou kdy lidstvo zaregistrovalo. Podle nové teorie mohla být ještě daleko...

20. června 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Chcete si vydělat milion dolarů? K balíku peněz stačí vyřešit matematický příklad

Premium

Potřebujete nějaké peníze navíc? Americká nezisková organizace už čtvrtstoletí nabízí možnost vydělat si milion dolarů. Stačí vyřešit jednu z matematických úloh na jejím seznamu. Má to ale háček....

20. června 2025

Připravte se na nejdelší den roku a proč není vždy 21. června

Letní slunovrat vedle nejdelšího dne na severní polokouli, znamená také konec jara a začátek léta. Podle astrologů vstupuje Slunce do znamení Raka, což už však nyní neodkazuje na stejnojmenné...

20. června 2025

KVÍZ: Mladí asi nepochopí, staří zaskřípou zuby. Fyzické nosiče už odvál čas

Většinu fyzických nosičů zvuku, obrazu a dat již odvál čas. Pojďme na ně zavzpomínat. Starší procvičí paměť a otřou zpocené čelo, kolik za dnes v podstatě historické relikty kdysi utratili. A mladí...

vydáno 20. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Potvrzeno! Známe místo, kde leží vrak lodi Endeavour kapitána Cooka

Po více než čtvrt století výzkumu oznámili australští archeologové, že vrak s označením RI 2394 v přístavu Newport na americkém Rhode Islandu je skutečně lodí, která psala historii námořních objevů....

19. června 2025  17:06

Muskova největší loď Starship vybuchla už při testech na zemi

Příprava na jubilejní desátý testovací let kompletu Super Heavy a Starship se poněkud opozdí. Může za to neúspěšný test lodi Starship, která se podrobila tzv. statickému zážehu, což je standardní...

19. června 2025  9:50
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.