Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tragédie Air France: proč mohlo letadlo havarovat a jak se po něm pátrá

  17:17
Letadlo se už hodiny neohlásilo, dávno mělo přistát. "Stav nejistoty" se změnil na nejvyšší "stav tísně". Vše nasvědčuje tragédii. Pokud došlo k nejhoršímu a trosky letounu leží na dně Atlantiku, mohl být zničen i radiomaják. Signál nelze zachytit a letadlo lokalizovat.

Letadlo Air France zmizelo nad Atlantským oceánem. Let AF 447 mířil z Rio de Janeira do Paříže. Podrobné informace o osudech 228 lidí čtěte zde.

Většina moderních letadel je vybavena radiostanicemi pro komunikaci s Řízením letového provozu (ŘLP), ale i dalšími zařízeními pro styk s domovskou společností. Za normálních okolností tak může nejen ŘLP, ale i vlastní letecká společnost sledovat, jak se let vyvíjí.

Primárním zařízením pro kontakt s ŘLP je stále ještě krátkovlnná radiostanice (HF), v poslední době se však stále více rozšiřují datalinkové systémy, ve zkušebním provozu nad Atlantikem je i satelitní telefon (SATCOM).

Spojení se společností bývá opět buď pomocí HF rádia, nebo ACARS (Aircraft Communication Addressing and Reporting System), který firmě předává informace o poloze letounu, o předpokládaném čase příletu a další provozní informace. Pracuje buď na principu VHF, HF, nebo SATCOM.

 Technická specifikace zmizelého letounu - Airbus A 330-203
 zahájení dodávek:  duben 1998
 hmotnost s motory:  120 750 kg
 rozměry:  délka: 59 m
 rozpětí křídel: 60,3 m
 výška: 16,8 m
 kapacita:

 max. 293 pasažérů
 max. 26 LD3 kontejnerů
 max. 6 nákladových palet
 zavazadla cestujících v nadhlavních
 skříňkách

 Ztracený let AF 447
 imatrikulace:  F-GZCP
 rok registrace:  2005
 první let:  25. 2. 2005
 sériové číslo:  660

"Letadla se proto musí hlásit Řízení letového provozu v pravidelných časových intervalech definovaných zpravidla zeměpisnou polohou. Oznamují vypočítané časy přeletu příštího traťového bodu či zeměpisné polohy," vysvětlil iDNES.cz dopravní pilot významné letecké společnosti. Jméno si nepřál zveřejnit.

"Pokud k hlášení o poloze nedojde, začne řídící letového provozu či operátor stanice letadlo sám volat. Pokud ani to nevede ke kontaktu, je po třiceti minutách od doby, kdy byl učiněn první pokus o navázání kontaktu, vyhlášeno údobí nejistoty, po dalších neúspěšných pokusech stav pohotovosti a posléze nejvyšší stav tísně," doplňuje pilot.

U letadla Air France se spojení přerušilo během komunikace s vlastní leteckou společností. Letoví kontroloři ztratili se strojem kontakt zhruba po 3,5 hodiny letu, když byl stroj poblíž ostrova Fernando de Noronha, který je od pevniny vzdálen asi 360 kilometrů. Air France uvedla, že letadlo vletělo do bouře a dostalo se do silných turbulencí a asi patnáct minut poté piloti vyslali zprávu o "elektrickém zkratu".

Pro případ, že letadlo havaruje, je vybaveno ELT vysílačem (takzvaným radiomajákem), který vysílá na mezinárodní nouzové frekvenci 406 MHZ (dříve 121,5 MHZ). Tento signál zachytí satelitní systém Cospas-Sarsat, provozovaný za účelem SAR (Search and Rescue, pátrání a záchrana). Signál se vysílá každých padesát sekund. Obsahuje informace o letounu i polohu GPS.

Mezinárodní systém pro hledání a záchranu Cospas-Sarsat zřídily Kanada, Francie, Spojené státy a bývalý Sovětský svaz v roce 1979. Princip systému vysvětluje následující obrázek.

Princip systému Cospas-Sarsat

Princip systému Cospas-Sarsat

Proč ještě nebyl zachycen signál z ELT?

V médiích se spekuluje o zásahu bleskem souvisejícím s průletem oblastí špatného počasí (v oblasti rovníku byly hlášeny izolované bouřky až do letové hladiny 50 000 ft, což odpovídá cca 15 km) či o silné turbulenci.

Zásah bleskem sice může letadlu způsobit určité potíže, pravděpodobnost fatálního problému je však nízká. Stejně tak turbulence, ačkoliv případy vážného poškození letadla v minulosti ve výjimečných případech také byly. V současné chvíli ale nelze o příčinách neštěstí seriózně mluvit.

Na odborných diskusních fórech se spekuluje o tom, že počasí havárii nezpůsobilo.

A300-202 interiér

Interiér letadla Airbus A300-202.

Pokud došlo k nejhoršímu, leží trosky letounu na dně Atlantiku. Vysílač ELT byl zničen nebo ho mohla utlumit voda a signály radiomajáku se nedostanou k družicím. Stroj pak nelze lokalizovat.

Systém ELT se uvede do provozu buď manuálně, nebo samočinně v případě nárazu překračujícího určité předdefinované zrychlení. Ztráta energie nemá na funkčnost radiomajáku vliv. Mechanické poškození také není při haváriích na pevnině obvyklé.

Další variantou, o které se spekuluje a která by mohla vysvětlit zmizení letounu, je úmyslné vyřazení radiomajáku z provozu, například při únosu letadla.

LETADLO V NOUZI

vyhlašování stupňů nouze: 

Údobí nejistoty (INCERFA):

Nastane, když nedošla žádná zpráva z letadla během třiceti minut po čase, kdy měla být přijata, nebo od doby, kdy byl učiněn první neúspěšný pokus o navázání spojení s takovým letadlem (podle toho, co nastane dřív). Může být také vyhlášeno, pokud letadlo nepřiletělo do třiceti minut od vypočítaného nebo naposledy oznámeného času příletu.

Údobí pohotovosti (ALERFA):

Nastane po údobí nejistoty, když následné pokusy o navázání spojení s letadlem byly neúspěšné a dotazy na jiné zdroje nepřinesly nové zprávy o letadle. Je také vyhlášeno, pokud byla přijata informace, která naznačuje, že se provozní způsobilost letadla zhoršila, ale ne do té míry, aby bylo pravděpodobné vynucené přistání, nebo když je známo či se předpokládá, že letadlo je předmětem protiprávního činu.

Údobí tísně (DETRESFA):

Je nejvyšší stupeň nouze. Je vyhlášen po údobí pohotovosti, když další neúspěšné pokusy navázat spojení s letadlem a rozsáhlé dotazy ukazují, že letadlo je pravděpodobně v tísni, nebo když se předpokládá, že je palivo na palubě vyčerpáno a jeho zásoba nepostačuje k bezpečnému dokončení letu. Vyhlašuje se i tehdy, když došla zpráva, která udává, že provozní způsobilost letadla se zhoršila natolik, že je pravděpodobné vynucené přistání, nebo když je přiměřeně jisté, že letadlo hodlá provést nebo provedlo vynucené přistání (pokud není jisté, že letadlu a všem osobám na palubě nehrozí vážné nebezpečí).

(info: Řízení letového provozu, HLAVA 5 - Pohotovostní služba)

  • Nejčtenější

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo obavy mnoha profesionálů z oboru, že Titan se nikdy neměl nořit do takových...

Zamáčknete slzu? Windows se definitivně zbavuje tří typických aplikací

Premium

Změna je život, řekli si možná v Microsoftu. V nadcházející aktualizaci systému Windows 11 24H2 se tentokrát můžeme těšit nejen na nové funkce, ale očekává se i odstranění tří aktuálních. Jaký byl...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Měnící se rotace zemského jádra vyčtená ze zemětřesení může měnit délku dnů

Že se od doby vzniku Země zpomaluje kvůli slapovým jevům její rotace je všeobecně známo. Již nějakou dobu se však pozornost vědců zaměřuje i na rotaci vnitřního jádra. Nová studie zkoumající...

Čeští potápěči vyřešili záhadu z války. V Jadranu identifikovali ponorku

Po třech letech práce se českému týmu technických potápěčů podařilo jasně identifikovat vrak ponorky z první světové války u chorvatských břehů. Díky badatelskému výzkumu a 22 ponorům do hloubky 85...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Jak unikli vyhynutí jediní dodnes žijící dinosauři

Dlouho byly okolnosti jejich přežití do kenozoika zahaleny závojem tajemství, v poslední době ovšem nové výzkumy vrhly na tuto problematiku mnohem více světla.

Čína dovezla jako první na světě vzorky z odvrácené strany Měsíce

Pouzdro z čínské lunární sonda Čchang-e 6 přistálo podle plánu v úterý ráno v severočínském regionu Vnitřní Mongolsko. Uvnitř pouzdra se nachází vzorky odebrané z odvrácené strany Měsíce. Asijská...

Čeští potápěči vyřešili záhadu z války. V Jadranu identifikovali ponorku

Po třech letech práce se českému týmu technických potápěčů podařilo jasně identifikovat vrak ponorky z první světové války u chorvatských břehů. Díky badatelskému výzkumu a 22 ponorům do hloubky 85...

Nastal čas rozmyslet si, zda je dost bezpečné používat klasické heslo

V digitálním světě se hesla stala klíčovým prvkem pro ochranu našich online identit a přístupu k citlivým informacím. Nicméně počet hesel a jejich správa se stává čím dál náročnější a riziko...

Nejen Apple a Microsoft, i Google má zařízení se svou AI. A není to mobil

O generativní umělé inteligenci Gemini od Googlu se hovoří především jako systému spuštěném přes internet v prohlížeči nebo aplikaci nebo jako pomocníkovi v mobilních telefonech. Nyní ho společnost...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo...

Zpěvačka Katy Perry ukázala prsa. Fanoušci řeší, zda to má zapotřebí

Katy Perry (39) vydá v červenci nový singl s názvem Woman’s World, který podpoří i videoklipem. Aby řádně nalákala své...

Velká proměna Michala Davida: dvacet kilo dole. Žádné pivo, ale fitko a tenis

Michal David (63) zhubl v posledních měsících dvacet kilo a cítí se výborně. V rozhovoru pro iDNES.cz muzikant...

Příběh Vlaďky: Jsem v šoku. Manžel má milenku, je starší a ošklivější než já

Neříkám, že naše manželství nemělo žádné mouchy, ale myslela jsem si, že nám to docela klape. Pravda je ale někde...