Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Titanic možná potopily špatné nýty nebo oheň v podpalubí

I 96 let po tragické plavbě Titaniku se objevují další a další teorie o příčinách jeho smutného konce. Jednou z nich je spekulace, že Titanic musel jet rychle kvůli hořícímu uhlí v podpalubí. Jiná zase hovoří o nedostatku kvalitních nýtů při stavbě zaoceánské lodi.

Počet teorií, které vysvětlují, proč k tragédii 15. dubna 1912 došlo, i nadále roste. Nedávno zveřejnil deník The Independent teorii Raye Bostona, který tvrdí, že spěch Titaniku přes oceán byl v důsledku požáru uhlí v podpalubí. Ten začal deset dní před vyplutím ze Southamptonu v průběhu rychlostní plavby u Belfastu.

Bostona, který tvrdí, že na teorii pracuje dvě desítky let, přivedla na tuto teorii závěť ředitele společnosti White Stare Line, které Titanic patřil.

Problémem mohlo být i více strusky v nýtech

Podle další teorie potopení Titaniku údajně způsobila špatná kvalita nýtů, které stavitelé plavidla na některých místech použili. Tvrdí to američtí odborníci na výzkum kovů v nejnovější studii.

Při katastrofě údajně nepotopitelné luxusní lodi v roce 1912 zahynulo více než 1 500 pasažérů. Při své první plavbě narazil Titanic v severním Atlantiku do ledovce a za necelé tři hodiny šel ke dnu.

Stavitel plavidla, společnost Harland and Wolff ze Severního Irska, musel postavit Titanic rychle a za přiměřené náklady, což se údajně projevilo na kvalitě. Firma navíc současně stavěla další dvě plavidla, a měla proto potíže se získáním milionů potřebných nýtů, uvedl Timothy Foecke, metalurg z Národního institutu pro standardy a technologie Spojených států a jeden z autorů nejnovější knihy o zkáze slavné lodi Co skutečně potopilo Titanic.

Výrobce proto urychloval práci nýtařů a používal materiál od náhradních dodavatelů, kteří nesplňovali požadovanou kvalitu.

"Společnost Harland and Wolff opravdu nakupovala slabší nýty," prohlásila spoluautorka knihy Jennifer Hooper McCartyová. Na její obhajobu ale uvedla, že si firma nebyla vědoma, že získává nýty horší kvality.

McCartyová strávila v Británii dva roky studiem archivů společnosti a zjišťovala i pracovní podmínky a metody dělníků loděnic. Spolu s Foeckem prozkoumali učebnice konstruktérů lodí z devadesátých let 19. století, aby se dozvěděli více o postupech a materiálech používaných tehdy při stavbě plavidel. Jejich rukama prošlo i 48 originálních nýtů z Titaniku. Zjistili, že obsahují devítiprocentní příměs strusky, přičemž povolena byla jen dvě až tři procenta.

"Čím více strusky železo obsahuje, tím je křehčí a snadněji se láme," řekl k tomu Foecke. Jeho analýza ukázala, že stavitelé také používali silnější ocelové nýty tam, kde očekávali větší zátěž, a slabší železné na místa jako byla záď a příď, kde se domnívali, že budou vystaveny nižšímu tlaku. Jenže ledovec narazil do přídě lodi.

Nýty horší kvality pak ovlivnily i výdrž svarů v trupu lodi, takže voda zaplavila šest komor plavidla. Kdyby se použily nýty jen trochu lepší kvality, voda by zaplavila jen pět komor. Loď by se podle Foeckeho udržela na hladině déle, a zachránilo by se tak více lidí. V případě, že by se zaplavily jen čtyři komory, Titanic by se zřejmě s určitými potížemi dokázal dostat do přístavu v kanadském Halifaxu.

Závěry obou badatelů ovšem jiní odborníci zpochybňují. David Livingstone tvrdí, že neexistují žádné důkazy o vědomém použití materiálů horší kvality firmou Harland and Wolff. Poukázal také na to, že druhá loď, postavená současně s Titanikem, pojmenovaná Olympic, vydržela v provozu bez problémů dlouhou dobu. Třetí loď klesla ke dnu za první světové války během nepřátelského útoku. Navíc se Titanic potopil ve srovnání s jinými současnými nehodami lodí až po relativně dlouhém čase, když váha vody v trupu plavidlo převážila. Livingstone prohlásil, že souhlasí s důkazy autorů o horší kvalitě nýtů, ovšem jejich závěry, že nýty stojí za potopením lodi, považuje za zavádějící a nesprávné. Neberou totiž v potaz celkový tvar lodi a historickou realitu. Kvalita materiálu vyráběného před sto lety se podle něj z dnešního pohledu musí pochopitelně jevit jako horší.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi nejsou příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...