Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Ruský expres. Na nejdelší lince předválečných ČSA létaly moderní dřeváky

K zajímavé prvorepublikové historii Československých aerolinií patří otevření jejich tehdejší nejdelší linky Praha – Moskva, kterou provozovaly společně s Aeroflotem. ČSA na ni nasadily elegantní britské letouny Airspeed Envoy.

Airspeed AS.6 Envoy Československých státních aerolinií | foto: Archiv Českých aerolinií

V roce 1934 se ve Velké Británii začal vyrábět elegantní dvoumotorový dopravní letoun Airspeed AS.6 Envoy. Do roku 1939 vznikl ve více než pěti desítkách exemplářů v několika verzích. Základní přepravní kapacita činila šest cestujících, v takovém případě měli tito šťastlivci k dispozici i palubní toaletu, ale existovaly i stoje pro osm cestujících, které byly vhodné spíše na kratší tratě. Osádka byla dvoučlenná nebo jednočlenná.

Z pohledu tvarového řešení moderní dolnoplošník s vycizelovanými přechody mezi křídlem a trupem a se zatahovacím podvozkem měl však celodřevěnou konstrukci – kostra draku dřevěná, potah překližkový a plátěný. Dřevo s plátnem mělo sice oproti konstrukci celokovové určité limity, ale hanu si v tomto případě nezaslouží.

Pro nás je zajímavé, že pět letounů Envoy sloužilo i v Československu, z toho čtyři kusy u ČSA a zbývající u jednoho velkého průmyslového podniku.

Airspeed AS.6 Envoy, Československé státní aerolinie

Ruský expres

V souvislosti s vývojem v Německu od roku 1933, který nevěstil nic dobrého, se otevřely dveře možné spolupráce mezi Prahou a Moskvou. Do té doby musíme vztahy našich představitelů vůči Sovětskému svazu klasifikovat jako vyloženě chladné, což je vzhledem ke statusu ČSR jako kolébky demokracie ve střední Evropě celkem pochopitelné.

V červnu 1934 navázala Československá republika jako jedna z posledních evropských zemí řádné diplomatické vztahy se Sovětským svazem a v květnu roku následujícího oba státy uzavřely smlouvu o vzájemné pomoci.

Nový trend ve vzájemných československo-sovětských vztazích se odrazil i v letecké dopravě. Československé státní aerolinii zrealizovaly ve spolupráci s Aeroflotem linku mezi Prahou a Moskvou.

Náš dopravce si pro její zajištění pořídil britské letouny typu Airspeed AS.6 Envoy pro dvoučlennou osádku a šest cestujících. Pro nás vyrobené stroje se značily jako verze AS.6E a poháněly je hvězdicové sedmiválce československé konstrukce Walter Castor II. Dva stroje vstoupily do flotily ČSA v roce 1935 (OK-BAL a OK-BAM) a dva o rok později (OK-BAN a OK-BAO).

S maximální rychlostí 300 km/h a cestovní rychlostí atakující hodnotu 270 km/h šlo v té době o nejrychlejší letouny ČSA. Staly se také prvními letouny ČSA se zatahovacím podvozkem a mezi válkami nakonec i jedinými.

Zde si zaslouží zmínku i jeden tuzemský letoun, který se nakonec ne vlastní vinou neprosadil. Již v únoru 1935 oslovily ČSA firmu Aero, jestli by nepřipravila rychlý a moderně řešený dopravní letoun pro delší linky. Aerovka přišla s typem A.204 pro osm cestujících, prototyp začal létat na jaře 1936. Po úspěšných zkouškách však naše aerolinky ztratily počátkem roku 1937 o tento typ definitivně zájem, Aerovka ho alespoň přepracovala na průzkumný a lehký bombardovací typ A.304.

Airspeed AS.6 Envoy

Aero A.204 na letišti Kbely

Ale zpět k lince do Moskvy a letadlům Envoy. Společnost ČSA tuto linku, která se stala v meziválečném období její nejdelší, pojmenovala Ruský expres. Ne ovšem kvůli „rychlým“ letounům linku obstarávajícím, ale společnost v tomto duchu své zahraniční linky nazývala. Například linka do jugoslávského Sušaku byla Jadranským expresem nebo ta do Bukurešti Rumunským expresem.

ČSA provedly první zkušební let s OK-BAL na připravované lince v září a Aeroflot s letounem typu Tupolev ANT-9 v říjnu 1935. Pravidelný provoz na lince pak probíhal v letových sezonách 1936 až 1938, zde totiž musíme uvést i jednu malou (dnes pro nás) zajímavost, že přes zimu ČSA tenkrát nelétaly.

Navíc pravidelný provoz na lince Praha – Moskva trval v roce 1936 opravdu krátce. Teprve 26. srpna odlétl do Moskvy Envoy OK-BAM s ředitelem ČSA Ing. Františkem Stočesem k dojednání posledních náležitostí před jeho zahájením. K samotnému zahájení pravidelného provozu pak došlo 1. září, kdy z Moskvy přilétl do Prahy Tupolev ANT-9 Aeroflotu. A ČSA vyslaly svůj stroj do Moskvy 2. září. V sezoně 1937 linka zahajovala provoz „už“ 16. června a před zimní přestávkou ho ukončila 30. září. A v roce 1939 se už žádný Ruský expres nekonal, neboť v březnu se u nás objevili se svými tančíky po zuby ozbrojení Němci.

Příď letounu Airspeed AS.6 Envoy a větší třímotorová Savoia-Marchetti SM.73

K lince dále máme dvě zprávy, jednu dobrou a druhou špatnou. Ta dobrá je, že Aeroflot na ni záhy nasadil moderní americký Douglas DC-2. A ta špatná, že jedním z prvních cestujících byl i Klement Gottwald, který se stavil v Moskvě pro jakési instrukce.

Z Prahy se startovalo nejprve ve Kbelích a od roku 1937 už z Ruzyně, kde bylo 5. dubna otevřeno nové letiště. Letoun samozřejmě nezvládl trasu na jeden zátah, jeho maximální dolet 1 000 kilometrů to ani neumožňoval a navíc někdo třeba chtěl letět jenom do Kyjeva. Létalo se tedy přes tehdy náš Užhorod, dále Kluž a Jassy v Rumunsku, v Sovětském svazu přes Kyjev a Brjansk a než jste se nadáli, byli jste po deseti až jedenácti hodinách a 2 440 kilometrech dobrodružné cesty v Moskvě. V roce 1938 došlo k redukci mezistanic a Ruský expres létal na trase Praha – Užhorod – Kluž – Kyjev – Moskva.

A ještě snad něco zajímavých čísel na závěr pojednání o Ruském expresu, v roce 1938 se prodávala letenka z Prahy do Moskvy za 1 850 Kč, výhodná obousměrná přišla na 3 330 Kč. Za zavazadlo se připlácelo 13,90 Kč za každý kilogram. Pro porovnání: například dělníci si vydělali odhadem 500 až 1 000 Kč za měsíc, u dolní hranice se pohybovali ti nekvalifikovaní v běžném průmyslu, u horní hranice pak ti kvalifikovaní v průmyslu strategickém (tj. zbrojním, chemickém apod.)

Envoy železných pánů

Vlastníkem posledního, tedy pátého letounu Envoy v ČSR se na podzim 1936 stal koncern Vítkovické horní a hutní těžířstvo. Za pozornost stojí imatrikulace OK-VIT, která evidentně odkazuje na provozovatele (VIT jako Vítkovice), na přídi pak stroj nesl nápis „STEEL“. Letoun se využíval ke služebním cestám zástupců koncernu.

Airspeed AS.6 Envoy s imatrikulací OK-VIT provozoval koncern Vítkovické horní a hutní těžířstvo.

Airspeed AS.6 Envoy ve slovenských barvách během leteckého dne, ve vzduchu vidíme akrobatický speciál Avia Ba.122.

Protože v době okupace nemohl být letoun koncernem již provozován, došlo k jeho odprodeji na Slovensko. Tam dostal novou imatrikulaci OK-DOA a stal se majetkem Slovenské letecké spoločnosti (SLS). Příliš toho však nenalétal, na čemž se podepsaly jak technické problémy s levým motorem, tak válečná doba, která na Slovensku letecké dopravě příliš nepřála. Stroj byl zničen v roce 1943 při nouzovém přistání.

Ruský expres, tak byl přezdíván Airspeed AS.6 Envoy, který si ČSA pořídily ve čtyřech kusech pro svoji nově otevřenou nejdelší linku Praha - Moskva. Létalo se s mezipřistáními přes Užhorod, Kluž, Jasy, Kyjev a Brjansk. Trať dlouhá necelých 2 500 km trvala 10 až 11 hodin. Airspeed Envoy, britský nízkokapacitní dvoumotorový letoun pro šest cestujících, měl moderní tvary, leč konstrukce byla celodřevěná. Byl to první typ se zatahovacím podvozkem ve flotile ČSA.
  • Nejčtenější

Webbův teleskop vyfotil galaxii Cartwheel vzdálenou 500 milionů světelných let

Webbův vesmírný teleskop pořídil záběry galaxie Cartwheel vzdálené 500 milionů světelných let. Fascinující snímky...

Stíhačky pro Ukrajinu? Možná svatá trojice spolu s Javelin a HIMARS

Ukrajinské vedení hned z kraje konfliktu úpěnlivě žádalo spojence zejména o těžkou techniku, která by umožnila bránit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyzkoušeli jsme nový set-top-box O2TV, překvapil konfigurací i cenou

Podsvětlený dálkový ovladač s pohybovým čidlem, možnost připojit bluetooth sluchátka a dostatek USB portů. To jsou...

Expert: Rusy předběhla ve vesmírném programu už i Čína a Evropa. O NASA nemluvě

Rozstřel Rusové chtějí po roce 2024 ukončit svou účast na Mezinárodní vesmírné stanici. V Rozstřelu se nad důsledky tohoto...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkoušeli „házet“ vodu i s nádržemi. Zajímavé kapitoly leteckého hašení

Historie leteckého boje s lesními požáry se začala psát už v roce 1919. Začalo to protipožárním hlídkováním, hašení z...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Průměrná větrná elektrárna utáhne až 1600 domácností, říká expert

Rozstřel Německo letos v červnu ohlásilo průlom v oblasti obnovitelných zdrojů. Polovina elektřiny vyrobená od ledna u našich...

Slavnou sbírku létajících unikátů založil dobrodruh bez bázně a hany

Na venkovském letišti Old Warden, pětašedesát kilometrů severně od centra Londýna, se nachází poklad. Prohlédnout si ho...

POZOR VLAK: Točili jsme u „blázna“ s vlakem na zahradě

Svět fanoušků železnice je hodně specifický, často se o nich říká, že jsou praštění kolejnicí, případně že jsou to...

Zkoušeli „házet“ vodu i s nádržemi. Zajímavé kapitoly leteckého hašení

Historie leteckého boje s lesními požáry se začala psát už v roce 1919. Začalo to protipožárním hlídkováním, hašení z...

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...