Sobota 17. dubna 2021, svátek má Rudolf
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 17. dubna 2021 Rudolf

Ruský expres. Na nejdelší lince předválečných ČSA létaly moderní dřeváky

K zajímavé prvorepublikové historii Československých aerolinií patří otevření jejich tehdejší nejdelší linky Praha – Moskva, kterou provozovaly společně s Aeroflotem. ČSA na ni nasadily elegantní britské letouny Airspeed Envoy.

Airspeed AS.6 Envoy Československých státních aerolinií | foto: Archiv Českých aerolinií

V roce 1934 se ve Velké Británii začal vyrábět elegantní dvoumotorový dopravní letoun Airspeed AS.6 Envoy. Do roku 1939 vznikl ve více než pěti desítkách exemplářů v několika verzích. Základní přepravní kapacita činila šest cestujících, v takovém případě měli tito šťastlivci k dispozici i palubní toaletu, ale existovaly i stoje pro osm cestujících, které byly vhodné spíše na kratší tratě. Osádka byla dvoučlenná nebo jednočlenná.

Z pohledu tvarového řešení moderní dolnoplošník s vycizelovanými přechody mezi křídlem a trupem a se zatahovacím podvozkem měl však celodřevěnou konstrukci – kostra draku dřevěná, potah překližkový a plátěný. Dřevo s plátnem mělo sice oproti konstrukci celokovové určité limity, ale hanu si v tomto případě nezaslouží.

Pro nás je zajímavé, že pět letounů Envoy sloužilo i v Československu, z toho čtyři kusy u ČSA a zbývající u jednoho velkého průmyslového podniku.

Airspeed AS.6 Envoy, Československé státní aerolinie

Airspeed AS.6 Envoy, Československé státní aerolinie

Ruský expres

V souvislosti s vývojem v Německu od roku 1933, který nevěstil nic dobrého, se otevřely dveře možné spolupráce mezi Prahou a Moskvou. Do té doby musíme vztahy našich představitelů vůči Sovětskému svazu klasifikovat jako vyloženě chladné, což je vzhledem ke statusu ČSR jako kolébky demokracie ve střední Evropě celkem pochopitelné.

V červnu 1934 navázala Československá republika jako jedna z posledních evropských zemí řádné diplomatické vztahy se Sovětským svazem a v květnu roku následujícího oba státy uzavřely smlouvu o vzájemné pomoci.

Nový trend ve vzájemných československo-sovětských vztazích se odrazil i v letecké dopravě. Československé státní aerolinii zrealizovaly ve spolupráci s Aeroflotem linku mezi Prahou a Moskvou.

Náš dopravce si pro její zajištění pořídil britské letouny typu Airspeed AS.6 Envoy pro dvoučlennou osádku a šest cestujících. Pro nás vyrobené stroje se značily jako verze AS.6E a poháněly je hvězdicové sedmiválce československé konstrukce Walter Castor II. Dva stroje vstoupily do flotily ČSA v roce 1935 (OK-BAL a OK-BAM) a dva o rok později (OK-BAN a OK-BAO).

S maximální rychlostí 300 km/h a cestovní rychlostí atakující hodnotu 270 km/h šlo v té době o nejrychlejší letouny ČSA. Staly se také prvními letouny ČSA se zatahovacím podvozkem a mezi válkami nakonec i jedinými.

Zde si zaslouží zmínku i jeden tuzemský letoun, který se nakonec ne vlastní vinou neprosadil. Již v únoru 1935 oslovily ČSA firmu Aero, jestli by nepřipravila rychlý a moderně řešený dopravní letoun pro delší linky. Aerovka přišla s typem A.204 pro osm cestujících, prototyp začal létat na jaře 1936. Po úspěšných zkouškách však naše aerolinky ztratily počátkem roku 1937 o tento typ definitivně zájem, Aerovka ho alespoň přepracovala na průzkumný a lehký bombardovací typ A.304.

Airspeed AS.6 Envoy, Československé státní aerolinie

Airspeed AS.6 Envoy

Aero A.204 na letišti Kbely

Aero A.204 na letišti Kbely

Ale zpět k lince do Moskvy a letadlům Envoy. Společnost ČSA tuto linku, která se stala v meziválečném období její nejdelší, pojmenovala Ruský expres. Ne ovšem kvůli „rychlým“ letounům linku obstarávajícím, ale společnost v tomto duchu své zahraniční linky nazývala. Například linka do jugoslávského Sušaku byla Jadranským expresem nebo ta do Bukurešti Rumunským expresem.

ČSA provedly první zkušební let s OK-BAL na připravované lince v září a Aeroflot s letounem typu Tupolev ANT-9 v říjnu 1935. Pravidelný provoz na lince pak probíhal v letových sezonách 1936 až 1938, zde totiž musíme uvést i jednu malou (dnes pro nás) zajímavost, že přes zimu ČSA tenkrát nelétaly.

Navíc pravidelný provoz na lince Praha – Moskva trval v roce 1936 opravdu krátce. Teprve 26. srpna odlétl do Moskvy Envoy OK-BAM s ředitelem ČSA Ing. Františkem Stočesem k dojednání posledních náležitostí před jeho zahájením. K samotnému zahájení pravidelného provozu pak došlo 1. září, kdy z Moskvy přilétl do Prahy Tupolev ANT-9 Aeroflotu. A ČSA vyslaly svůj stroj do Moskvy 2. září. V sezoně 1937 linka zahajovala provoz „už“ 16. června a před zimní přestávkou ho ukončila 30. září. A v roce 1939 se už žádný Ruský expres nekonal, neboť v březnu se u nás objevili se svými tančíky po zuby ozbrojení Němci.

Příď letounu Airspeed AS.6 Envoy a větší třímotorová Savoia-Marchetti SM.73

Příď letounu Airspeed AS.6 Envoy a větší třímotorová Savoia-Marchetti SM.73

K lince dále máme dvě zprávy, jednu dobrou a druhou špatnou. Ta dobrá je, že Aeroflot na ni záhy nasadil moderní americký Douglas DC-2. A ta špatná, že jedním z prvních cestujících byl i Klement Gottwald, který se stavil v Moskvě pro jakési instrukce.

Z Prahy se startovalo nejprve ve Kbelích a od roku 1937 už z Ruzyně, kde bylo 5. dubna otevřeno nové letiště. Letoun samozřejmě nezvládl trasu na jeden zátah, jeho maximální dolet 1 000 kilometrů to ani neumožňoval a navíc někdo třeba chtěl letět jenom do Kyjeva. Létalo se tedy přes tehdy náš Užhorod, dále Kluž a Jassy v Rumunsku, v Sovětském svazu přes Kyjev a Brjansk a než jste se nadáli, byli jste po deseti až jedenácti hodinách a 2 440 kilometrech dobrodružné cesty v Moskvě. V roce 1938 došlo k redukci mezistanic a Ruský expres létal na trase Praha – Užhorod – Kluž – Kyjev – Moskva.

A ještě snad něco zajímavých čísel na závěr pojednání o Ruském expresu, v roce 1938 se prodávala letenka z Prahy do Moskvy za 1 850 Kč, výhodná obousměrná přišla na 3 330 Kč. Za zavazadlo se připlácelo 13,90 Kč za každý kilogram. Pro porovnání: například dělníci si vydělali odhadem 500 až 1 000 Kč za měsíc, u dolní hranice se pohybovali ti nekvalifikovaní v běžném průmyslu, u horní hranice pak ti kvalifikovaní v průmyslu strategickém (tj. zbrojním, chemickém apod.)

Envoy železných pánů

Vlastníkem posledního, tedy pátého letounu Envoy v ČSR se na podzim 1936 stal koncern Vítkovické horní a hutní těžířstvo. Za pozornost stojí imatrikulace OK-VIT, která evidentně odkazuje na provozovatele (VIT jako Vítkovice), na přídi pak stroj nesl nápis „STEEL“. Letoun se využíval ke služebním cestám zástupců koncernu.

Airspeed AS.6 Envoy, OK-VIT, Vítkovické železárny

Airspeed AS.6 Envoy s imatrikulací OK-VIT provozoval koncern Vítkovické horní a hutní těžířstvo.

Airspeed AS.6 Envoy ve slovenských barvách (letecký den, ve vzduchu akrobatický...

Airspeed AS.6 Envoy ve slovenských barvách během leteckého dne, ve vzduchu vidíme akrobatický speciál Avia Ba.122.

Protože v době okupace nemohl být letoun koncernem již provozován, došlo k jeho odprodeji na Slovensko. Tam dostal novou imatrikulaci OK-DOA a stal se majetkem Slovenské letecké spoločnosti (SLS). Příliš toho však nenalétal, na čemž se podepsaly jak technické problémy s levým motorem, tak válečná doba, která na Slovensku letecké dopravě příliš nepřála. Stroj byl zničen v roce 1943 při nouzovém přistání.

Fotogalerie

Fagradalsfjall online

Sledujte živě aktivní sopku na Islandu. Erupce začala po týdnech otřesů 19. března a zláště pak v noci nabízí fascinující podívanou.

  • Nejčtenější

Fanoušek zřejmě vyfotil tajný dron, o kterém se pouze spekulovalo

O tajném projektu výškového stealth dronu Northrop Grumman RQ-180 se spekuluje řadu let. Až nedávno se ho podařilo...

Už se nemusíte bát pomalého zapínání nebo restartování PC

Jedním z nejvíce frustrujících problémů počítačů s operačním systémem Windows se může stát jeho pomalé spouštění. Od...

Bitevníkem načerno. Nenápadný vojenský dříč dostal zuby přes odpor letců

OV-1 Mohawk se stal během své kariéry platformou pro sofistikované průzkumné systémy, ale osvědčil se i v jiných...

Když má umřít Bambi, veřejnost se bouří. I když si to Bambi zaslouží

Neochota zabíjet roztomile a něžně vypadající zvířátka, i když je to zrovna zapotřebí, se může snadno obrátit proti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední bojový letoun armády USA byl něco mezi sporťákem a stíhačkou

Firma Grumman je známá především námořními letouny. Mezi typy, které jsou neprávem na okraji zájmu, patří nenápadný...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Vrátí se důstojné létání? Krize jako příležitost pro restart

Pasažéři na palubách letadel si dnes často připadají jako substrát přepravovaný z místa A do místa B, a nikoli jako...

Legendy ČSD obrazem. Brejlovcům utnul „populační explozi“ velký požár

Největšími legendami motorové trakce ČSD se staly lokomotivy zvané brejlovci. Za svou přiléhavou přezdívku vděčí...

SpaceX chtělo rychle vyřešit exploze svých lodí. A způsobilo tím další

Poslední explozi prototypu lodi Starship zřejmě způsobil dodatečně nainstalovaný náhradní systém. Ten loď paradoxně...

Fukušimou proběhla štafeta. Ale jaká je tam dnes situace?

Krátce po desátém výročí havárie jaderné elektrárny Fukušima I vyrazila ze stejnojmenného města olympijská pochodeň. Má...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...

Pohřbít psa na zahradě? Splnit podmínky vyhlášky je téměř nemožné

Chov zvířecího mazlíčka nepřináší jen radosti. Každý bude muset jednou řešit otázku kam s ním, až život jeho čtyřnohého...

U takové svi.. nemusím být inteligentní. Ve Výměně se vyhrožovalo rozvodem

V jedné rodině pohoda, ve druhé napětí a tichá domácnost. Pavlovi s vyměněnou manželkou došlo, že doma může být dobře....

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...