Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Proudový zemědělec i „zabitý“ lehký bitevník. Jaká letadla vyráběli v Polsku

V Polsku se vyráběla řada povedených i méně povedených typů letadel. Podívejme se dnes na několik zajímavých artefaktů polského leteckého průmyslu, přičemž se zaměříme na dobu po druhé světové válce.
Část 1/8

PZL I-22 Iryda, rok 1995

Po druhé světové válce obnovovaný polský letecký průmysl navázal na svou bohatou tradici z let meziválečných. Podobně jako v sousedním Československu byly jeho základy položeny v těsném časovém závěsu po vyhlášení samostatnosti, a to ve formě dílen na opravu letadel zděděných z první světové války. Nástup vlastních konstrukcí letadel tam ovšem nebyl tak rychlý jako u nás, kdy toto zpoždění musíme připsat na vrub polsko-sovětské válce (1919–1921).

Opusťme však „raný pravěk“, do druhé světové války už polská výroba letadel vlastních konstrukcí zajistila kompletní vybavenost polské armády bojovými letadly, byť nad jejich kvantitou a kvalitou nestačí ani přimhouřit oko. A podobně jako u nás, bylo třeba výkonnější motory řešit importem, resp. licenční výrobou.

Lídrem v oboru výroby letadel v Polsku se stal podnik PZL (Państwowe Zakłady Lotnicze). Z jeho produkce zmiňme především stíhačky PZL P.7 a PZL P.11 (kde „P“ odkazuje na konstruktéra Zygmunta Puławského). V době vypuknutí války mělo polské letectvo 130 stíhaček PZL P.11 a k tomu ještě tři desítky starších PZL P.7, po třech až čtyřech desítkách těchto strojů se nacházelo v leteckých opravnách a výrobním závodě v momentálně neletuschopné kondici nebo rozpracovaném stavu. Z celkem 134 vzdušných vítězství dosažených v září 1939 polským letectvem jich bylo 125 vybojováno na PZL P.11. S německými Messerschmitty Bf 109 se ovšem polské stíhačky nemohly vůbec srovnávat, stodevítky tak zaujímají v jejich skóre pouze zlomkové množství. Z produkce stejného podniku potom pochází i nejmodernější v sérii vyráběný polský předválečný letoun, střední bombardér PZL.37 Łoś.

Stíhačky PZL P.11 tvořily páteř - byť slabou - polského letectva v září 1939.

Dvoumotorový bombardér PZL.37 Łoś byl v září 1939 nejmodernějším strojem ve výzbroji polského letectva.

Ve velkých počtech se ve 30. letech v Polsku vyráběly především cvičné a sportovní hornoplošníky RWD-8 (kolem 550 kusů, 1933 až 1939) a například také průzkumné a pozorovací hornoplošníky Lublin R-XIII (290 kusů, 1932 až 1938).

Polský letecký průmysl od roku 1945

Po druhé světové válce, kdy bylo Polsko začleněno do tzv. Východního bloku, měla tato skutečnost samozřejmě velký vliv i na tamní leteckou výrobu. Mimo jiné to znamenalo i licenční výrobu několika sovětských typů, které si teď také shrneme.

Pro mnohé může být neuvěřitelnou skutečností zahájení výroby už notně archaického víceúčelového dvojplošníku Polikarpov Po-2 (pod polským typovým označením CSS-13 a sanitní verze CSS S-13), kterého vzniklo v letech 1948 až 1955 kolem 550 kusů. Primárně se jednalo o letoun cvičný, ale úspěšně angažovaný i jako zemědělský a při mnoha dalších činnostech.

Dále to byl Víceúčelový Jak-12 s relativně velkým počtem 1 191 kusů v období 1956 až 1961. Z něho konstrukčně přímo vycházel i polský typ PZL-101 Gawron.

Především však musíme zmínit nesmrtelný víceúčelový dvouplošník Antonov An-2, minimálně řadu posledních dekád největší provozovaný jednomotorový dvouplošník na světě. V letech 1959 až 1991, plus ještě se záchvěvem v sezoně 2001/2002, vyrobili v Polsku téměř 12 tisíc An-2 řady verzí.

Antonov An-2 v zemědělské verzi

PZL M28 ve speciální patrolovací, chcete-li hlídkové verzi pro polskou pohraniční stráž

Jako poslední sovětská licence šel do Polska dvoumotorový lehký dopravní letoun Antonov An-28, který tam prodělal i další vývoj až do „westernizovaného“ typu z devadesátých let PZL M28 Skytruck/Bryza. Stroje si našly uživatele ve více než deseti zemích. Jako zajímavost můžeme zmínit asi šestnáct strojů verze PZL C-145A (evidentně americké typové označení), vyrobených v letech 2008 až 2013 a používaných nějaký čas americkým letectvem (USAF) pod velitelstvím zvláštních operací.

Mimo výše uvedených víceméně mírových, nebo alespoň ne vyloženě bojových typů, přišla řada i na stíhací migy. V letech 1951 až 1954 to bylo 227 kusů MiGu-15 (Lim-1, kde Lim znamená Licencyjny Myśliwiec / licenční stíhačka), po kterém hned následoval vylepšený MiG-15bis (Lim-2), kterého do roku 1956 vzniklo 500 kusů.

Na patnáctku se ještě hladce navázalo sedmnáctkou, bylo to 448 strojů MiG-17F (Lim-5), 130 MiG-17PF (Lim-5P), 60 stíhacích/bombardovacích Lim-5M a 110 stíhacích/bombardovacích Lim-6bis.

V roce 1964 výroba migů typem Lim-6bis v Polsku skončila, další typy – už nadzvukové od devatenáctky výše – se tam nevyráběly. Opět to souviselo s centrálním řízením výroby v některých oborech napříč zeměmi východního bloku sdruženými v RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci), kdy rozhodovali soudruzi z Moskvy. Polsko se mělo soustředit na jiné kategorie letadel, pročež bylo třeba „rozumně“ nakládat s výrobní kapacitou jeho leteckého průmyslu. Ono nakonec stačilo, že si Poláci prosadili výrobu vlastního cvičného proudového stroje TS-11 Iskra navzdory tomu, že v roce 1961 vyhrálo soutěž na standardní cvičný proudový letoun pro státy Varšavské smlouvy československé Aero L-29 Delfin.

Polská skupina Bialo-Czerwone Iskry na proudových letounech TS-11 Iskra na Dnech NATO v Ostravě v roce 2018. O čtyři roky později byla skupina rozpuštěna.a vypuštěna, protože letounům vypršela životnost.

Jak už víme, Polsko zahájilo velkosériovou výrobu An-2. Jeho výroba v roce 1963 totiž v Sovětském svazu (SSSR) skončila a Polsko bylo pasováno na generálního dodavatele těchto strojů pro celý Východní blok.

Ale hlavně soudruzi z Moskvy rozhodli, že Polsko bude jedinou zemí RVHP mimo SSSR, kde se budou vyrábět vrtulníky. Zatímco výroba letounů běžela v Polsku v továrnách v Mielci a ve Varšavě ve čtvrti Okęcie, které byly obnoveny na základech továren zničených za války, tak pro vrtulníky byla určena továrna založená v roce 1951 ve městě Świdnik, která se nejprve věnovala subdodávkám na polské migy (Lim-1). Prvním vrtulníkem ve Świdniku vyráběným se stal licenční Mil Mi-1, jeho polské typové označení bylo SM-1. Vrtulníků SM-1 bylo vyrobeno více než v SSSR originálních Mi-1. Dalším vývojem už v polské režii vznikl z SM-1 modernizovaný typ SM-2.

Větší význam však měla licenční výroba dalšího typu, a to Mil Mi-2. Polsko bylo určeno jako jediný výrobce těchto vrtulníků sovětské konstrukce, respektive vrtulníků této typové řady, kdy Poláci zajišťovali i vývoj dalších verzí.

Mi-2 v barvách slovenské armády

Námořní verze polského vrtulníku W-3 Sokol dostala jméno Anakonda.

Polští konstruktéři získané zkušenosti následně zúročili při vývoji nového vrtulníku už čistě polské konstrukce PZL W-3 Sokol. Na první pohled je patrná tvarová příbuznost, ale ve skutečnosti jsou to zcela jiné vrtulníky. A zatímco Mi-2 kategorizujeme jako lehký, tak Sokol je vrtulníkem středním, i když takové kategorizace jsou ošemetné. V každém případě Sokol je o poznání vrtulníkem výkonnějším, s větší přepravní kapacitou.

Počátkem sedmdesátých let přišlo zadání dalšího úkolu: vývoj a výroba zemědělských letounů pro státy RVHP. Ostatně v zemědělské verzi vznikaly už předtím i „těžkotonážní“ dvouplošníky An-2, o lehkých Po-2 (CCS-13) ani nemluvě, ale ty toho neřádu moc neuvezly. Také u již zmíněného PZL-101 Gawron z šedesátých let (sériová výroba 1960 až 1968) bylo v zemědělské verzi 215 kusů z celkových 325 vyrobených, ale to vše se obecně váže k době před „zaúkolováním na prášky“.

Nově nastolený úkol potom v prvé řadě znamenal, že byl do Polska přesunut vývoj sovětského zemědělského proudového dvojplošníku. Tak vznikl PZL M-15 Belphegor. Tento typ se však používal pouze v SSSR, protože nikdo jiný takovou „krávu“ nechtěl.

PZL M-15 Belphegor

PZL-106 Kruk

V plus minus stejné době Poláci vyvinuli zemědělský PZL-106 Kruk. Ač se na první pohled může jevit strojem malým, není tomu tak. Je větší a hlavně má o poznání větší kapacitu kotle na distribuovanou látku než náš Z-37 Čmelák (konkrétní čísla jsou dále u stručného popisu jednotlivých typů).

Významnějším se stal následující typ PZL M18 Dromader, který známe i z našich polí, lesů a vod, i když čmelákům zde nemohl svými počty konkurovat. Konstruktéři přišli i s dalšími „velbloudími“ typy, ale u nich už úspěch v podobě sériové výroby absentoval. (Poznámka: zdánlivě nelogicky stavěná typová označení PZL M-15, PZL M18 a PZL-106 jsou platná a oficiálně zavedená.)

Dosud jsme nezmínili a v tomto článku ani nezmíníme řadu dalších letadel polské konstrukce, především sportovních a cvičných, včetně bezmotorových, protože to bychom zde byli do zítra, což asi nikdo z nás nechce. Níže si už jen v základních datech a fotograficky představíme některé vybrané typy.

  • Nejčtenější

Hackerský průlom. Z peněženky, k níž zapomněl heslo, získal miliony dolarů

v diskusi je 73 příspěvků

28. května 2024  18:02

V roce 2013 přišel Michael při poruše pevného disku o heslo k digitální peněžence, ve které měl...

Benzín dodá špagetám říz, pizzu vylepší lepidlo. Googlu se zbláznila AI

v diskusi je 91 příspěvků

29. května 2024

Snad žádná jiná technologie se nevyvíjela tak rychle jako v posledních měsících umělá inteligence....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 47 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

Za kritiku vražda. Před 100 lety se stal Mussolini fašistickým diktátorem

v diskusi jsou 3 příspěvky

30. května 2024

30. květen 1924 je klíčovým okamžikem počátku totalitního režimu v Itálii. Právě tehdy získával...

VIDEO: „Závoďáky“ Bundeswehru se dvěma řidiči jezdily rychle vpřed i vzad

v diskusi je 1 příspěvek

30. května 2024

Obrněné průzkumné vozidlo Luchs bylo pro svou rychlost přirovnáváno k závodnímu vozu. Dále se...

Integrovaná střižna ve Windows s využitím AI posouvá možnosti tvorby videa

v diskusi nejsou příspěvky

30. května 2024

Z nějakého výletu, dovolené, oslavy či jiné zajímavé akce máte desítky fotografií, zajímavé...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...