Po druhé světové válce obnovovaný polský letecký průmysl navázal na svou bohatou tradici z let meziválečných. Podobně jako v sousedním Československu byly jeho základy položeny v těsném časovém závěsu po vyhlášení samostatnosti, a to ve formě dílen na opravu letadel zděděných z první světové války. Nástup vlastních konstrukcí letadel tam ovšem nebyl tak rychlý jako u nás, kdy toto zpoždění musíme připsat na vrub polsko-sovětské válce (1919–1921).
Opusťme však „raný pravěk“, do druhé světové války už polská výroba letadel vlastních konstrukcí zajistila kompletní vybavenost polské armády bojovými letadly, byť nad jejich kvantitou a kvalitou nestačí ani přimhouřit oko. A podobně jako u nás, bylo třeba výkonnější motory řešit importem, resp. licenční výrobou.
Lídrem v oboru výroby letadel v Polsku se stal podnik PZL (Państwowe Zakłady Lotnicze). Z jeho produkce zmiňme především stíhačky PZL P.7 a PZL P.11 (kde „P“ odkazuje na konstruktéra Zygmunta Puławského). V době vypuknutí války mělo polské letectvo 130 stíhaček PZL P.11 a k tomu ještě tři desítky starších PZL P.7, po třech až čtyřech desítkách těchto strojů se nacházelo v leteckých opravnách a výrobním závodě v momentálně neletuschopné kondici nebo rozpracovaném stavu. Z celkem 134 vzdušných vítězství dosažených v září 1939 polským letectvem jich bylo 125 vybojováno na PZL P.11. S německými Messerschmitty Bf 109 se ovšem polské stíhačky nemohly vůbec srovnávat, stodevítky tak zaujímají v jejich skóre pouze zlomkové množství. Z produkce stejného podniku potom pochází i nejmodernější v sérii vyráběný polský předválečný letoun, střední bombardér PZL.37 Łoś.
Ve velkých počtech se ve 30. letech v Polsku vyráběly především cvičné a sportovní hornoplošníky RWD-8 (kolem 550 kusů, 1933 až 1939) a například také průzkumné a pozorovací hornoplošníky Lublin R-XIII (290 kusů, 1932 až 1938).
Polský letecký průmysl od roku 1945
Po druhé světové válce, kdy bylo Polsko začleněno do tzv. Východního bloku, měla tato skutečnost samozřejmě velký vliv i na tamní leteckou výrobu. Mimo jiné to znamenalo i licenční výrobu několika sovětských typů, které si teď také shrneme.
Pro mnohé může být neuvěřitelnou skutečností zahájení výroby už notně archaického víceúčelového dvojplošníku Polikarpov Po-2 (pod polským typovým označením CSS-13 a sanitní verze CSS S-13), kterého vzniklo v letech 1948 až 1955 kolem 550 kusů. Primárně se jednalo o letoun cvičný, ale úspěšně angažovaný i jako zemědělský a při mnoha dalších činnostech.
Dále to byl Víceúčelový Jak-12 s relativně velkým počtem 1 191 kusů v období 1956 až 1961. Z něho konstrukčně přímo vycházel i polský typ PZL-101 Gawron.
Především však musíme zmínit nesmrtelný víceúčelový dvouplošník Antonov An-2, minimálně řadu posledních dekád největší provozovaný jednomotorový dvouplošník na světě. V letech 1959 až 1991, plus ještě se záchvěvem v sezoně 2001/2002, vyrobili v Polsku téměř 12 tisíc An-2 řady verzí.
Jako poslední sovětská licence šel do Polska dvoumotorový lehký dopravní letoun Antonov An-28, který tam prodělal i další vývoj až do „westernizovaného“ typu z devadesátých let PZL M28 Skytruck/Bryza. Stroje si našly uživatele ve více než deseti zemích. Jako zajímavost můžeme zmínit asi šestnáct strojů verze PZL C-145A (evidentně americké typové označení), vyrobených v letech 2008 až 2013 a používaných nějaký čas americkým letectvem (USAF) pod velitelstvím zvláštních operací.
Mimo výše uvedených víceméně mírových, nebo alespoň ne vyloženě bojových typů, přišla řada i na stíhací migy. V letech 1951 až 1954 to bylo 227 kusů MiGu-15 (Lim-1, kde Lim znamená Licencyjny Myśliwiec / licenční stíhačka), po kterém hned následoval vylepšený MiG-15bis (Lim-2), kterého do roku 1956 vzniklo 500 kusů.
Na patnáctku se ještě hladce navázalo sedmnáctkou, bylo to 448 strojů MiG-17F (Lim-5), 130 MiG-17PF (Lim-5P), 60 stíhacích/bombardovacích Lim-5M a 110 stíhacích/bombardovacích Lim-6bis.
V roce 1964 výroba migů typem Lim-6bis v Polsku skončila, další typy – už nadzvukové od devatenáctky výše – se tam nevyráběly. Opět to souviselo s centrálním řízením výroby v některých oborech napříč zeměmi východního bloku sdruženými v RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci), kdy rozhodovali soudruzi z Moskvy. Polsko se mělo soustředit na jiné kategorie letadel, pročež bylo třeba „rozumně“ nakládat s výrobní kapacitou jeho leteckého průmyslu. Ono nakonec stačilo, že si Poláci prosadili výrobu vlastního cvičného proudového stroje TS-11 Iskra navzdory tomu, že v roce 1961 vyhrálo soutěž na standardní cvičný proudový letoun pro státy Varšavské smlouvy československé Aero L-29 Delfin.
Jak už víme, Polsko zahájilo velkosériovou výrobu An-2. Jeho výroba v roce 1963 totiž v Sovětském svazu (SSSR) skončila a Polsko bylo pasováno na generálního dodavatele těchto strojů pro celý Východní blok.
Ale hlavně soudruzi z Moskvy rozhodli, že Polsko bude jedinou zemí RVHP mimo SSSR, kde se budou vyrábět vrtulníky. Zatímco výroba letounů běžela v Polsku v továrnách v Mielci a ve Varšavě ve čtvrti Okęcie, které byly obnoveny na základech továren zničených za války, tak pro vrtulníky byla určena továrna založená v roce 1951 ve městě Świdnik, která se nejprve věnovala subdodávkám na polské migy (Lim-1). Prvním vrtulníkem ve Świdniku vyráběným se stal licenční Mil Mi-1, jeho polské typové označení bylo SM-1. Vrtulníků SM-1 bylo vyrobeno více než v SSSR originálních Mi-1. Dalším vývojem už v polské režii vznikl z SM-1 modernizovaný typ SM-2.
Větší význam však měla licenční výroba dalšího typu, a to Mil Mi-2. Polsko bylo určeno jako jediný výrobce těchto vrtulníků sovětské konstrukce, respektive vrtulníků této typové řady, kdy Poláci zajišťovali i vývoj dalších verzí.
Polští konstruktéři získané zkušenosti následně zúročili při vývoji nového vrtulníku už čistě polské konstrukce PZL W-3 Sokol. Na první pohled je patrná tvarová příbuznost, ale ve skutečnosti jsou to zcela jiné vrtulníky. A zatímco Mi-2 kategorizujeme jako lehký, tak Sokol je vrtulníkem středním, i když takové kategorizace jsou ošemetné. V každém případě Sokol je o poznání vrtulníkem výkonnějším, s větší přepravní kapacitou.
Počátkem sedmdesátých let přišlo zadání dalšího úkolu: vývoj a výroba zemědělských letounů pro státy RVHP. Ostatně v zemědělské verzi vznikaly už předtím i „těžkotonážní“ dvouplošníky An-2, o lehkých Po-2 (CCS-13) ani nemluvě, ale ty toho neřádu moc neuvezly. Také u již zmíněného PZL-101 Gawron z šedesátých let (sériová výroba 1960 až 1968) bylo v zemědělské verzi 215 kusů z celkových 325 vyrobených, ale to vše se obecně váže k době před „zaúkolováním na prášky“.
Nově nastolený úkol potom v prvé řadě znamenal, že byl do Polska přesunut vývoj sovětského zemědělského proudového dvojplošníku. Tak vznikl PZL M-15 Belphegor. Tento typ se však používal pouze v SSSR, protože nikdo jiný takovou „krávu“ nechtěl.
V plus minus stejné době Poláci vyvinuli zemědělský PZL-106 Kruk. Ač se na první pohled může jevit strojem malým, není tomu tak. Je větší a hlavně má o poznání větší kapacitu kotle na distribuovanou látku než náš Z-37 Čmelák (konkrétní čísla jsou dále u stručného popisu jednotlivých typů).
Významnějším se stal následující typ PZL M18 Dromader, který známe i z našich polí, lesů a vod, i když čmelákům zde nemohl svými počty konkurovat. Konstruktéři přišli i s dalšími „velbloudími“ typy, ale u nich už úspěch v podobě sériové výroby absentoval. (Poznámka: zdánlivě nelogicky stavěná typová označení PZL M-15, PZL M18 a PZL-106 jsou platná a oficiálně zavedená.)
Dosud jsme nezmínili a v tomto článku ani nezmíníme řadu dalších letadel polské konstrukce, především sportovních a cvičných, včetně bezmotorových, protože to bychom zde byli do zítra, což asi nikdo z nás nechce. Níže si už jen v základních datech a fotograficky představíme některé vybrané typy.
PZL M-15 Belphegor
Věčně hladoví Sověti začali ve druhé polovině 60. let vyvíjet proudový práškovací letoun, aby pozvedli do nových dimenzí výnosy obilí a kukuřice. A proč proudový pohon? Protože nabízel vyšší „výkon“ a tím i větší kapacitu aplikační látky v takto poháněném stroji.
Z rozhodnutí RVHP, přesněji tedy z rozhodnutí Moskvy, byla počátkem 70. let delegována výroba zemědělských letounů, včetně jejich vývoje, do Polska. A tak i vývoj proudového zemědělského letounu byl přesunut tam a na jeho konci stanul typ PZL M-15 Belphegor. Podrobněji o něm pojednává článek na Technetu: Proudový práškovací dvouplošník z Polska. Mohl nést chemické zbraně?
PZL M-15 dostal jméno Belphegor podle jednoho démona majícího co do činění s nasměrováním lidí k víceméně chytrým nápadům. Zde se však uvádí, že to pojmenování letounu Belphegorem bylo kvůli vzhledu. Ale některé chytré knihy hovoří, že daný démon bývá zobrazován nejen jako ošklivá, v tváři zarostlá a rohy disponující postava mužského pohlaví, ale někdy dokonce jako nebývalou krásou oplývající žena bez jakéhokoliv ošacení. PZL M-15 je tedy svým vzhledem někde mezi těmito dvěma extrémy.
Větší průšvih však byl, že Sověti si nakonec pořídili pouze kolem 150 Belphegorů, byť původně počítali s nákupem až tří tisíc strojů. Na to, kolik práce bylo s jeho vývojem do použitelného stavu, tedy moc radosti Polákům nepřinesl.
PZL M-15 Belphegor disponoval dvojicí nádrží na chemikálie s objemem po 1 450 litrech, celkem tak mohl nést 2 900 litrů. Ve skutečnosti toho moc nenapráškoval, protože jeho provoz byl mnohem dražší v porovnání se stroji pístovými (i při přepočtu na odvedenou práci/kapacitu aplikačních nádrží) a pro sovětské létající zemědělce a jejich soudruhy z pozemní obsluhy byl technikou příliš sofistikovanou. Ze služby Sověti tento typ vyřadili již dva roky po skončení sériové výroby, přičemž řada exemplářů šla do šrotu, aniž by vůbec kdy práškovala.
PZL-106 Kruk
Speciální zemědělský letoun PZL-106 Kruk, jehož prototyp vzlétl v roce 1973, byl do konce osmdesátých let vyroben ve více než 250 exemplářích v několika verzích. V roce 1995 byla jeho výroba obnovena, a to v turbovrtulových verzích a samozřejmě v mnohem nižší intenzitě.
PZL-106 Kruk v původních pístových verzích může nést až 1 050 kilogramů aplikační látky. Kromě Polska se používal i ve Východním Německu.
PZL M18 Dromader a typy odvozené
Nejznámějším a také nejpočetněji vyrobených polským práškovacím letounem je PZL M18 Dromader. Poláci nejprve zakoupili licenci na americký Thrush S-2, který chtěli vyrábět s vlastním licenčním motorem sovětského původu. Protože tento motor poskytoval větší výkon než americký motor používaný v S-2, tak polští konstruktéři tento letoun celý překonstruovali s cílem zvýšení kapacity aplikační látky. A výsledkem se stal právě PZL M18 Dromader, tedy velbloud. Zatímco S-2 má nádrž na chemikálie o objemu 1 500 litrů, tak u M18 to je 2 500 litrů.
Celková výroba M18 v několika verzích se vyšplhala na 759 exemplářů. Většina byla exportována do dvou tuctů zemí, dokonce na 200 kusů do Spojených států. Export mířil i k nám – do země čmeláků – a s imatrikulací „OK-“ se objevilo celkem čtyřicet velbloudů.
PZL M18A Dromader podniku Slov-Air
Vznikly i projekty příbuzných typů, velkého velblouda M24 Dromader Super, malého M21 Dromader Mini a nejmenšího M25 Dromader Mikro. Sériová výroba ani jednoho z nich však nepřišla, přičemž M25 nebyl zhmotněn ani do prototypu.
PZL TS-11 Iskra
Prvním polským proudovým letounem se stal cvičný typ PZL TS-11 Iskra. Jeho prototyp se v roce 1961 zúčastnil soutěže na standardní cvičný proudový letoun pro státy Východního bloku, kterou ovšem vyhrálo československé Aero L-29 Delfin. S tím se ovšem Poláci nesmířili a pro vlastní potřeby vývoj TS-11 dokončili a letoun sériově vyráběli. Sériová výroba probíhala v období 1963 až 1987. Celkem bylo vyrobeno 424 TS-11 několika verzí.
TS-11 lze použít i jako lehký bitevník k útokům na pozemní cíle, ale hendikepován v této roli byl nejen slabou výzbrojí (podobně jako Aero L-29 Delfin, ale to nemělo ani integrovanou hlavňovou výzbroj). V ranějších verzích mohl nést na závěsnících maximálně 200 kg výzbroje a pro 23mm kanon v přídi se neslo pouze 40 nábojů, u pozdějších verzí to bylo maximálně 400 kg na závěsnících a 80 nábojů pro kanon.
Jediným dalším uživatelem TS-11 kromě Polska se stala Indie, kdy indické letectvo obdrželo 50 strojů verze TS-11 Iskra bis D.
PZL TS-11 Iskra bis B
|
PZL I-22 Iryda
Iryda se měla stát nástupcem typu TS-11 Iskra. Kromě klasických cvičných verzí s omezenou možností plnění i bojových úkolů se plánovala i čistě útočná/bitevní verze (proti pozemním cílům) lehké váhy.
Oproti jednomotorovému stroji TS-11 dostal typ I-22 motory dva, též jeho hmotnost byla skoro dvojnásobná. Vývoj, započatý už v roce 1976, však trval příliš dlouho, a když přišla devadesátá léta, objevily se i politické tlaky proti tomuto typu. V každém případě požadavky armády Iryda nedokázala naplnit. Pro polské letectvo bylo určeno pouze osm strojů I-22 z celkem sedmnácti vyrobených (včetně slušné porce prototypů), ale dlouho je neprovozovalo.
PZL-130 Orlik
PZL-130 Orlik je cvičný letoun určený pro základní i pokračovací výcvik. Vyvíjen byl v osmdesátých letech, kdy se hledal moderní předstupeň v leteckém výcviku před přechodem žáků na proudový cvičný typ TS-11 Iskra.
Byť se původně pro polské letectvo počítalo s pístovým motorem, se kterým bylo vyrobeno i prvních pět letových prototypů se základním označením PZL-130, tak nakonec se rozumně usoudilo, že tím pravým řešením bude motor turbovrtulový. Jeden z pětice letových prototypů PZL-130 byl v Kanadě konvertován na PZL-130T Turbo Orlik s motorem Pratt & Whitney PT6A-25A, kdy chtěl výrobce připravit konkurenceschopnou verzi pro případný export.
Potom už následovala výroba pouze s motory turbovrtulovými, ať už to bylo ještě pár prototypů v exportní variantě či prototypy a sériové stroje pro polské letectvo, respektive jeho letecké školy. Celková produkce letounů Orlik dala devět prototypů a 50 sériových strojů. Jejich jediným uživatelem se stalo Polsko, žádný export se nekonal.
Z prototypů by nás mohl zaujmout PZL-130TM s československým turbovrtulovým motorem Walter M 601E. První sériová verze dostala označení PZL-130TB a motory Walter M601T, v letech 1992 až 1994 byla vyrobena ve 20 exemplářích. Vylepšená sériová verze PZL-130TC-I se od předchozí lišila mimo jiné použitím vystřelovacích sedaček a modernější avionikou. Stroje této verze přicházely jak z novovýroby, tak vznikaly i konverzí ze strojů verze předchozí. A později byla část PZL-130TC-I ještě konvertována na PZL-130TC-II s kanadskými motory PT6A-25C.
PZL-130TC-II
|
PZL-104 Wilga
Wilga (česky žluva, druh ptáka) je víceúčelový letoun kategorie STOL (short take off and landing / krátký vzlet a přistání), nejčastěji používaný jako sportovní, ale objevila se i verze zemědělská s 500litrovou nádrží na chemikálie. Wilgou nepohrdnou ani bezpečnostní složky, které ji mohou použít jako hlídkovací stroj, pro což je svou hornoplošnou koncepcí šikovná.
Typ PZL-104 Wilga vznikl jako nástupce licenčního Jaku-12. Prototyp se poprvé vznesl v roce 1962 a sériová výroba, která běžela nekontinuálně v několika verzích a také za postupné modernizace, byla ukončena až v roce 2008 a dala kolem jednoho tisíce exemplářů.