PZL-130 Orlik
PZL-130 Orlik je cvičný letoun určený pro základní i pokračovací výcvik. Vyvíjen byl v osmdesátých letech, kdy se hledal moderní předstupeň v leteckém výcviku před přechodem žáků na proudový cvičný typ TS-11 Iskra.
Byť se původně pro polské letectvo počítalo s pístovým motorem, se kterým bylo vyrobeno i prvních pět letových prototypů se základním označením PZL-130, tak nakonec se rozumně usoudilo, že tím pravým řešením bude motor turbovrtulový. Jeden z pětice letových prototypů PZL-130 byl v Kanadě konvertován na PZL-130T Turbo Orlik s motorem Pratt & Whitney PT6A-25A, kdy chtěl výrobce připravit konkurenceschopnou verzi pro případný export.
Potom už následovala výroba pouze s motory turbovrtulovými, ať už to bylo ještě pár prototypů v exportní variantě či prototypy a sériové stroje pro polské letectvo, respektive jeho letecké školy. Celková produkce letounů Orlik dala devět prototypů a 50 sériových strojů. Jejich jediným uživatelem se stalo Polsko, žádný export se nekonal.
Z prototypů by nás mohl zaujmout PZL-130TM s československým turbovrtulovým motorem Walter M 601E. První sériová verze dostala označení PZL-130TB a motory Walter M601T, v letech 1992 až 1994 byla vyrobena ve 20 exemplářích. Vylepšená sériová verze PZL-130TC-I se od předchozí lišila mimo jiné použitím vystřelovacích sedaček a modernější avionikou. Stroje této verze přicházely jak z novovýroby, tak vznikaly i konverzí ze strojů verze předchozí. A později byla část PZL-130TC-I ještě konvertována na PZL-130TC-II s kanadskými motory PT6A-25C.
PZL-130TC-II
|