Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diskuze

„Z toho bude havárie.“ Pilot varoval před chybou Boeingu čtvrt roku předem

Pilot Etiopských aerolinek poslal nadřízeným přes čtyři sta stránek e-mailů a podkladů. Varoval, že piloti nových strojů Boeing 737 Max potřebují podrobnou instruktáž. Firma Boeing do té doby tvrdila, že stačí hodinová lekce. Piloti tak neměli informace o stabilizaci, která zřejmě vedla ke dvěma smrtelným nehodám.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Boeing možná něco podcenil nebo naopak nedocenil. To se stát může, i když by nemělo. Letadlo je dnes hodně komplexní stroj. Ovšem, jak vidno, minimálně jedny opakované signály tu byly, ale asi (teprve se uvidí) buď se s nimi nenaložilo nijak, nebo "po etiopsku" ... Jinak už by

Ethiopian Airlines dávno řvaly, že Boeing x-krát urgovaly :-/

0 0
možnosti
JK

Boeing podělal dvě zásadní věci:

1. Že MCAS nainstaloval se zásadními chybami. To už bylo více než milionkrát řečeno v médiích

2. Že evidentně nijak nekontroluje, jak piloti trénují na simulátorech. Dovedu si představit, že by jejich simulátory měly firmě hlásit, jak a co který individuelní pilot trénuje.

0 0
možnosti
JK

iDnes a i ostatní média systematicky vynechávají zásadní informaci, že porucha senzoru se projevuje alarmem "unreliable airspeed", na který etiopští piloti nereagovali, protože zpanikařili hned jak se letadlo odlepilo od ranveje.

Úloha pilotů nespočívá pouze v naprogramování letu do palubního počítače, vzletu do 300m a zapnutí autopilota, který řídí letadlo až do přistání. Piloti musí rovněž umět pilotovat zvláště v situacích, kdy se něco porouchá.

V případě poruchy senzoru úhlu náběhu se jednalo o triviální poruchu, na kterou měli piloti rutinně trénovat na simulátoru zvláště proto, že porucha byla známa z případu katastrofy Lion Air pět měsíců před tím.

To se piloti vůbec nezajímalil, proč fatálně havarovalo letadlo Lion Air? Evidentně nikoliv. Holt jiná kultura, že ano a to my musíme respektovat a tudíž o tom nebudeme mluvit, abychom je neurazili...

2 8
možnosti
AH

Cetl jste ten clanek vubec ? Cely je o pilotovi, ktery se evidentne zajimal. Je taky vysvetleno, ze simulatory toto chovani nesimuluji bud vubec, nebo spatne.

5 0
možnosti

Teď už je honba za ošetřením MCAS skoro zbytečná. Jistě potěší, že konečně budou mezi letovými daty ty správné informace, ale teď už to všichni piloti znají dokonale, ten problém je snadno ošetřitelný běžnou pilotáží, pokud ho někdo zná.

Otázka je, kolik takových překvapení v tom letadle ještě někde dřímá

1 1
možnosti
FT

F39i20l47i56p 19T38ř55e42b46a

30. 5. 2019 13:32

Školení, neškolení, prachy neprachy, základní poučka z první hodiny zabezpečovací techniky pro střední průmyslové školy zní:

"Porucha nesmí mít za následek nebezpečný stav".

Z tohoto pohledu je primárním viníkem inženýr Boeingu, který navázal řízení letadla na jediné čidlo.

Standartní řešení (které se vyučuje cca v hodínách 3-5) je zdvojení čidla a bezpečné odstavení systému v případě neshodného signálu.

3 0
možnosti
MS

Neexistuje jeden izolovaný zodpovědný člověk, vše se mnohokrát kontroluje. Primárními viníky jsou podle mne ti, kdo prosadili a povolili kategorizaci MCAS jako zařízení s možnými následky jeho poruchy menšími než katastrofickými. Jinak by byla nutná odolnost vůči jednoduché poruše, tedy braly by se v úvahu obě čidla a k haváriím by nedošlo.

3 0
možnosti
ŠF

Nechtěl bych být tím, kdo by měl podepsat, že to letadlo může do vzduchu. Tomu stroji nevěřím.

1 0
možnosti
JK

J51a82n 92K72u58d85e75r55a

30. 5. 2019 11:26

Jestli těch tlačítek a hejblátek nemají už moc. Když jde to tuhého, tak nikdo neví co dělat a listovat ve stostránkovém manuálu taky úplně dobře nejde.

1 2
možnosti
Foto

No statistiky vám zrovna za pravdu nedávají ...;-)

0 0
možnosti
KH

Pracoval jsem 30 let coby inzenyr u automobilek, predtim v rizeni letoveho provozu. Tech hlaseni o problemech co jsme posilali "nahoru" v obou oborech byly mraky - a vsechny, slovem VSECHNY, byly ignorovany, odesiletele napiminani, bagatelizovani, ba i posilani jinam. Problemy se resily az kdyz prorazily na verejnost.

14 0
možnosti
KH

Kdyz clovek uvazuje hloubeji nabizi se otazka: proc ti lidicky "nahore" maji takovou nechut uvazovat na necim co jim prichazi "zezdola". Nemam tim na mysli jenom pisemne pripominky. Stejnou nechut maji naslouchat mluvenym projevum. V mych zkusenostech to bylo hlavne tim ze ti bezprostredni vedouci z valne casti nemeli kvalifikace podobne kvalifikacim tech lidi kteri byli pod nima, a tudiz nerozumeli o cem se mluvi. V americkych firmach je to dokonce v manualech: vedouci nemusi mit kvalifikace stejne jako lidi pod nim, protoze vedouci funkce je o jinem, je o organizovani prace a vecech s tim spojenych.

0 0
možnosti
JS

Největší mazec nastane v okamžiku, kdy se začne řešit Kdo za to může. Znám to dobře.

5 0
možnosti
MC

To není nic výjimečného, že management neposlouchá lidi dokud se nestane průšvih, to se stalo i NASA.

12 0
možnosti
KL

K49a59r87e28l 35L89a35n88g26r

29. 5. 2019 22:10

No však tam mají ten pravý co průšvihy páchal již u MD ;-). Takže zatloukat umí dobře za ta léta.

0 0
možnosti
LN

Richard Feynman - Dodatek F (ke zprávě ohledně vyšetřování nehody Space Shuttle)

"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for nature cannot be fooled."

https://science.ksc.nasa.gov/shuttle/missions/51-l/docs/rogers-commission/Appendix-F.txt

2 0
možnosti
  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 11 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 12 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

Vědci zkoumají, jaký šum nám nejvíce prospívá. Místo bílého nastupuje růžový

v diskusi nejsou příspěvky

22. května 2024

Premium S pojmem bílý šum se patrně setkala většina z nás. Někteří slyšeli i o dalších barvách šumu, o čemž...

Microsoft vám chce dát do kanceláře nového kolegu a sází na malé AI

v diskusi nejsou příspěvky

21. května 2024  23:42

Microsoft ukázal, jakou budoucnost generativní umělé inteligence si představuje. Vedle velkých...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

HBO MAX se v noci proměnil v MAX. Nabídne víc obsahu za víc peněz

v diskusi je 29 příspěvků

21. května 2024  9:54

Služba videa na přání HBO MAX se v noci z pondělí na úterý proměnila ve službu MAX. S novou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!