Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Fortelná Šlechtična pracovala, až se z ní kouřilo. Sloužila i v KLDR

Mezi nejlepší československé parní lokomotivy patří řada 475.1, která vznikla krátce po válce a v provozu na našich drahách vydržela až do konce parní trakce na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Po druhé světové válce trpěly obnovené Československé státní dráhy nedostatkem provozuschopných lokomotiv a železničních vozů vůbec. A to, co zde bylo k dispozici, představovalo po stránce typového složení široké portfolio logisticky nepříliš vhodné pro údržbářskou a opravárenskou činnost.

Tento nelichotivý stav se začal krátce po válce řešit například zařazením 80 amerických lokomotiv S160 (zkonstruovaných během války pro evropský provoz) do služeb ČSD, z toho bylo 60 zapůjčeno od UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration) a 20 pronajato od USATC (U.S. Army Transportation Corps). Lokomotivy S160, určené původně pro válečnou dopravu americké armády, dostaly u ČSD označení řady 456.1. Po krátké době došlo k jejich bezúplatnému převedení do vlastnictví našeho státu.

Parní lokomotiva řady 475.1 (exemplář 475.101)

Především však začínají vznikat nové typy strojů domácích. Jedním z nich byla i univerzální parní lokomotiva řady 475.1 z plzeňské Škodovky. Tato více než povedená a mezi jezdícím i nejezdícím personálem oblíbená lokomotiva dostala později přezdívku Šlechtična. Označení univerzální znamená její použití pro osobní i nákladní vlaky. Svými výkony v oboru maximální rychlosti tedy poněkud zaostává za lokomotivami rychlíkovými a v oboru tažné síly za speciálními těžkými lokomotivami nákladními s brutální adhezní hmotností.

Základní technické parametry Šlechtičny určíme z označení řady 475.1 podle Kryšpínovy metodiky. První číslice udává počet spřažených dvojkolí (zde tedy čtyři), z druhé číslice určíme připočtením trojky a vynásobením desítkou maximální povolenou rychlost 100 km/hod a třetí číslice udává po připočtení desítky zaokrouhleně tlak ne jednu spřaženou nápravu 15 tun.

První číslice za tečkou v daném kódu je tzv. konstrukční skupina, to znamená rozlišovací číslo typu, protože více typů lokomotiv může mít stejné parametry, a tudíž i základní trojciferné označení. První typ má označení 0, druhý 1 atd. A vše uzavíralo dvoj až trojciferné inventární číslo daného typu lokomotivy.

Když už jsme u těch čísel, tak lokomotivy 475.1 se zpočátku dodávaly s tendry řady 935.0, od šestapadesátého kusu pak s tendry řady 932.3. Zde první číslice udávala objem uhláku v m³ a následující dvě cifry objem vodojemu v m³.

Parní lokomotiva 475.125 (25. exemplář řady 475.1) byla po nějakou dobu zkušebně vybavena místo klasickými usměrňovacími kouřovými plechy speciálním plechovým kanálem v oblasti komína.

Parní lokomotiva 475.1141 (141. exemplář řad 475.1), s fotografií výše porovnejte rozdíl v zařízeních pro usměrnění kouřových plynů, zde jsou klasické usměrňovací plechy, které se u lokomotiv řady 475.1 objevily ve čtyřech různých mírně odlišných provedeních (další uvidíte ve fotogalerii).

Lokomotivu 57Lo, jak znělo tovární typové označení 475.1, vyráběla Škoda Plzeň v letech 1947 až 1950 v celkovém počtu 172 kusů. Z tohoto množství jich 147 odebraly ČSD a zbývajících posledních 25 putovalo v roce 1951 v rámci internacionální pomoci do Severní Koreje.

Po technické stránce patřila Šlechtična ve své době mezi nejmodernější lokomotivy z celosvětového hlediska. Dostala především účinnější kotel se spalovací komorou a varníkem, který razantně zvyšuje přímou výhřevnou plochu kotle. A protože je to pro výrobu technologicky náročný prvek, objevuje se ve stavbě parních lokomotiv až takto pozdě.

Dodatečně byly naše Šlechtičny osazovány mechanickým přikladačem uhlí Standard Stocker francouzské konstrukce. Odtud také plyne starší přezdívka této lokomotivy Štokr, která nezní zdaleka tak vznešeně jako Šlechtična. Nakonec vše dobře dopadlo a jméno Štokr si pevně sedlo na těžkou nákladní lokomotivu řady 556.0, i když je pravda, že u 475.1 se to zařízení objevilo asi dříve.

Šlechtičny sloužily poctivě po dlouhá desetiletí, v závěru kariéry byly zbývající odsouvány ne méně důležité tratě a poslední vyřadily naše státní dráhy v roce 1980. Několik jich přežilo ve hmotné podobě do dnešních dnů, z toho čtyři jsou k 29. listopadu 2018 provozuschopné a zájemci z řad veřejnosti se s nimi mohou setkat na různých nostalgických jízdách.

Více informací o lokomotivě 475.1 přináší video ze seriálu Století československé techniky.

Provozuschopné lokomotivy řady 475.1

České dráhy provozují dva stroje, konkrétně 475.101 (dle evidenčního čísla 01 by to měl být první exemplář této řady) a 475.179.

Třetí exemplář v České republice s číslem 475.111 patří občanskému sdružení Iron Monument Club Plzeň (IMC), které ji nechalo v 90. letech zrekonstruovat do provozuschopného stavu.

Čtvrtá provozuschopná Šlechtična 475.196 má svůj domov na Slovensku, kde se o ni stará Spolok Výhrevne Vrútky.

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

VIDEO Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu...

Nejslavnější tramvaj světa T3 vznikla v Československu

Oblíbeným motivem pro propagační fotografie moderní pražské tramvajové dopravy...

VIDEO Do historie tuzemské městské hromadné dopravy se výrazně zapsala tramvaj T3. Ta byla i v obrovském...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

VIDEO Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro...

Zatracovaný Orchestrion dostal naloženo víc, než k čemu byl stvořen

Druhý prototyp motorového vozu M152, později řady 810 je udržován v původním...

VIDEO Orchestrion, Šukafon, Skleník, Plevel a řadu dalších přezdívek si vysloužil motorový vůz řady...

Lehké tanky Praga šly před válkou na dračku. Bojovaly i v Jižní Americe

Lehké tanky Praga LTH sloužily ve Švýcarsku jako typ Pzw 39 (Panzerwagen 39).

VIDEO Ve druhé polovině 30. let vznikla v ČKD povedená typová řada lehkých tanků. Tehdejší československá...

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 15 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 43 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi nejsou příspěvky

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi nejsou příspěvky

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 43 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Vědci zkoumají, jaký šum nám nejvíce prospívá. Místo bílého nastupuje růžový

v diskusi nejsou příspěvky

22. května 2024

Premium S pojmem bílý šum se patrně setkala většina z nás. Někteří slyšeli i o dalších barvách šumu, o čemž...

Dům 4+1 s velkou zahradou.
Dům 4+1 s velkou zahradou.

Na Horecku, Lipník nad Bečvou - Lipník nad Bečvou I-Město, okres Přerov
2 450 000 Kč

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...